Hjälp till en allergiker….

Home Forums Matlagning och Recept Hjälp till en allergiker….

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej alla..

Jag är helt ny på detta forum. Jag har heller inte tränat seriöst i några längre perioder. Men nu skulle jag vilja försöka att äta rätt och verkligen bygga muskler.. Jag är 32 år ung,

Nu till mitt problem, Jag är allergisk mot nötter, mjölkprotein, fisk samt ägg..

Hmm mycket av detta verkar ingå i en ” byggares ” kost..

Kyckling och kött går bra,,

Kan jag ersätta dessa produkter rakt av med något annat när jag kollar in ”byggar” recept ??

Tex, ett glas mjölk mot sojamjölk/rismjölk ??

vad gör jag en proteindrink på ??

kan jag ersätta nötter med solrosfrön ??

kanske konstiga jämförelser men jag har som sagt ingen aning, och om någon av er har tid att skriva lite så vore det snällt..

Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få av er som kan..

Ingen som kan hälpa mig på traven lite??

Ät mycket kyckling o kött så e du hemma. Runt 700-800 g, rå vikt, kompletterat med vegabiliska källor som tex havregryn, broccoli pasta, och bönor, fördelat på det antal måltider per dag, du finner lämpligt, så har du nog fått i dig protein så det räcker.

tackar för tipset..

vad är lämpligast att äta direkt efter träning..??

Boyka wrote:
    tackar för tipset..

vad är lämpligast att äta direkt efter träning..??

Helt vanlig mat :) En stor måltid är nog att föredra. Tränar du flera pass om dagen? Annars behöver du knappast bekymra dig om maximal glykogeninlagning osv.

Anton Fräs wrote:
    Helt vanlig mat :) En stor måltid är nog att föredra. Tränar du flera pass om dagen? Annars behöver du knappast bekymra dig om maximal glykogeninlagning osv.

Blir ca 4 pass i veckan.. Vill ändå försöka få i mig rätt sorts föda för att bygga lite muskler,, hittade soya yoghurt som jag blandade ner havregryn i.. smakade helt ok faktiskt, funkar bra som mellanmål..

Om du tror att soyayoghurt e bättre för att bygga muskler än kött, kyckling osv, så kör på det.:emo-thumb
    Annars så kan du ju äta som jag förelagit ovan, och om du vill optimera det hela så tar du helt enkelt en PWO med kreatin, koffein o lite andra godsaker en halvtimme innan träningen, och direkt innan träningen så tar du en drink med 10 g EAA.
    Kör hårt!

patriknn wrote:
    Om du tror att soyayoghurt e bättre för att bygga muskler än kött, kyckling osv, så kör på det.:emo-thumb
    Annars så kan du ju äta som jag förelagit ovan, och om du vill optimera det hela så tar du helt enkelt en PWO med kreatin, koffein o lite andra godsaker en halvtimme innan träningen, och direkt innan träningen så tar du en drink med 10 g EAA.
    Kör hårt!

Nej jag tror inte att soyayoghurt bygger mer muskler än kött och kyckling. Men jag är ingen bodybuilder heller, jag har tidigare ätit fruktansvärt mycket onyttigheter i mina dagar och nu vill jag förändra min livsstil..

Därför kollade jag med detta forum om lite hjälp till diverse ersättare för en allergiker.. Jag kommer självklart att försöka peta i mig kött samt kyckling på dagarna, men jag vill gärna ha tips på annat lämpligt att stoppa i sig..

Tackar för tipsen, vad är PWO samt EAA..

Boyka wrote:
    Hej alla..

Jag är helt ny på detta forum. Jag har heller inte tränat seriöst i några längre perioder. Men nu skulle jag vilja försöka att äta rätt och verkligen bygga muskler.. Jag är 32 år ung,

Nu till mitt problem, Jag är allergisk mot nötter, mjölkprotein, fisk samt ägg..

Hmm mycket av detta verkar ingå i en ” byggares ” kost..

Kyckling och kött går bra,, (Bra, ät mer av det då)

Kan jag ersätta dessa produkter rakt av med något annat när jag kollar in ”byggar” recept ?? (Nja, det beror ju på näringsvärdena…)

Tex, ett glas mjölk mot sojamjölk/rismjölk ?? (Mjölk är ett de mest kompletta livsmedel som finns, men soja mjölken är ett hyfsat alternativ, det innehåller ju i alla fall lite protein… och e berikat med kalcium)

vad gör jag en proteindrink på ?? (sojaprotein, hampaprotein, eller så kanske du skiter i proteindrinkarna och satsar på proteinrik solid föda i stället…)

kan jag ersätta nötter med solrosfrön ?? (Återigen, klart du kan, men jämför näringsvärdena)

kanske konstiga jämförelser men jag har som sagt ingen aning, och om någon av er har tid att skriva lite så vore det snällt..

Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få av er som kan..

Boyka wrote:
    Nej jag tror inte att soyayoghurt bygger mer muskler än kött och kyckling. Men jag är ingen bodybuilder heller, jag har tidigare ätit fruktansvärt mycket onyttigheter i mina dagar och nu vill jag förändra min livsstil..

OK, lite svårt att veta vad du är ute efter om du inte är mer specifik. Vill du ha en kost som säkerställer att du kan bygga muskler så är faktiskt proteinintaget (tillsammans med totalt intag av kcal och ev timing av intag) prioritet 1.

Vill du ha ”nyttig” mat så råder det ju (som du säkert märkt) i dag ganska så delade uppfattningar om vad man skall äta… Du måste tänka till lite själv och sålla bland all information som överöser oss, men några grundtips till dig är:

1. Olika fettkällor- tex rapsolja, olivolja, avocado, omega-3 kapslar, osv
    2. Ät olika sorters kött o fågel varje dag, variera magra o feta sorter
    3. Grönsaker, helst grova, som tex broccoli, kålrot, vitkål, morötter, samt energirika som tex ärtor och majs
    4. Bär i alla dess former
    5. Kolhydrat källor som oxå ger en del protein är bla pasta, bröd och havregryn, samt vissa grönsaker
    6. Kolhydratkällor som knappt ger något protein alls är tex potatis och andra rotsaker och de flesta grönsaker och frukter
    7. En relativt proteinrik måltid, utan kött/fågel o dyl, skulle kunna vara tex pasta, black-eye bönor och broccoli, eller havregryn och sojamjölk med bär och ett par matskedar hampa-protein

Därför kollade jag med detta forum om lite hjälp till diverse ersättare för en allergiker.. Jag kommer självklart att försöka peta i mig kött samt kyckling på dagarna, men jag vill gärna ha tips på annat lämpligt att stoppa i sig..

Tackar för tipsen, vad är PWO samt EAA..

PWO- Pree work out, för energi och fokus (Inget som behövs men kan ge vissa fördelar)
    EAA- Essential Amino Acids- Essentiella aminosyror, alltså det du vill åt i en proteindrink som tas i samband med träning. Funkar utmärkt för mjölkallergiker.

patriknn wrote:
    Ät mycket kyckling o kött så e du hemma. Runt 700-800 g, rå vikt, kompletterat med vegabiliska källor som tex havregryn, broccoli pasta, och bönor (här får du ju schyssta förslag på alternativ till kött o kyckling… Det e bara att bygga på med fler grejer och som sagt kolla näringsvärdena (google-SLV) så vet du ju vad du får i dig och om det är jämförbart med tex ägg, mjölk, osv) , fördelat på det antal måltider per dag, du finner lämpligt, så har du nog fått i dig protein så det räcker.

OBS, det jag skriver här ”det antal måltider per dag, du finner lämpligt”. Du behöver alltså inte bry dig om mellanmål, om du får i dig tillräckligt i huvudmålen. Skit i att noja om att du måste äta med en viss frekvens. Ät som du vill, tex frukost, lunch, middag och kvällsmål, kompletterat med EAA direkt innan träning så e det lugnt.

/ Patrik

patriknn wrote:
    PWO- Pree work out, för energi och fokus (Inget som behövs men kan ge vissa fördelar)
    EAA- Essential Amino Acids- Essentiella aminosyror, alltså det du vill åt i en proteindrink som tas i samband med träning. Funkar utmärkt för mjölkallergiker.

OBS, det jag skriver här ”det antal måltider per dag, du finner lämpligt”. Du behöver alltså inte bry dig om mellanmål, om du får i dig tillräckligt i huvudmålen. Skit i att noja om att du måste äta med en viss frekvens. Ät som du vill, tex frukost, lunch, middag och kvällsmål, kompletterat med EAA direkt innan träning så e det lugnt.

/ Patrik

Tackar så mycket…

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.