Home › Forums › Matlagning och Recept › hur ska jag kombinera mat med jobb?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 augusti, 2008 at 16:28 #69050Anonym anvandareMember24 augusti, 2008 at 16:28 #501750Anonym anvandareMember
Tjenare,
Behvöer lite hjälp med hur jag ska äta nu när jag jobbar. Tänkte göra så här:
06.20 Frukost, grött och 2 smörgåsar med kalkon på.
11.00 En stor lunch, typ potatis och kyckling file
14.00 500g kvarg
17.30 Middag, dvs potatis och kyckling file
19.00 en mindre måltid
22.30, 250 g kvargHur tycker ni att det ser ut ? Tycker att det ser lite tomt ut, i början av dagen, men det borde ju inte göra något. Då det är den totala mängden intag per dag som räknas.
Tycker ni att det ser dåligt ut så kommentera gärna på det, så att jag kan utveckals til ldet bättre
24 augusti, 2008 at 17:02 #501751Anonym anvandareMemberSka du redovisa ditt kostschema är det ingen idé att göra det halvdant. Indirekt ser jag inga grönsaker i någon av måltiderna? Och en ”stor lunch” skiljer sig från person till person. Är det kalorier vi ska räkna på eller att du får i dig RDI av viktiga näringsämnen?
Vad är ditt mål med träningen? Om du nu tränar?
När och hur du äter på dagarna är upp till dig själv. Människans kropp och mat är inte proportionella med varandra, det finns inget som är rätt eller fel när man äter på dygnet. Du kan välja att äta allt på kvällen, det spelar ingen roll i långa loppen.
24 augusti, 2008 at 17:58 #501752Anonym anvandareMemberBenjamin_fj: Jag tycker ditt upplägg sr helt okej ut även om man inte kan avgöra mängden. Jag håller helt med Niklas om att det verkar vara en slldeles för grönsaksfattig kost, lägg in någon frukt och ta en portion broccoli, lite vitkål, koka morötter etc. Inga problem alls.
Sedan känns det lite väl overkill med 750g kvarg per dag, det tycker jag du kan byta mot något mer näringsrikt faktiskt. T.ex. en äggmacka eller en macka med makrill i tomatsås på dagen och sedan nöja dig med dina 250g kvarg på kvällen. Men du gör förstås som du vill , det är bara förslag.
Niklas Sjöö wrote:Du kan välja att äta allt på kvällen, det spelar ingen roll i långa loppen.Jag förstår din poäng men nu ska vi inte överdriva. Att trycka i sig hela sitt dagsbehov i en måltid är nog knappast särskilt hälsosamt, SÄRSKILT inte i det långa loppet. Om det sker någon gång är ju förstås ingen fara men jag tror personligen inte att det är fördelaktigt att lägga upp det på det viset.
24 augusti, 2008 at 20:37 #501753Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag förstår din poäng men nu ska vi inte överdriva. Att trycka i sig hela sitt dagsbehov i en måltid är nog knappast särskilt hälsosamt, SÄRSKILT inte i det långa loppet. Om det sker någon gång är ju förstås ingen fara men jag tror personligen inte att det är fördelaktigt att lägga upp det på det viset.Jag skrev inte i en måltid, att sprida ut allting från 18.00 – 24.00 är också på kvällen Men du har nog rätt i att i långa loppet är nog en balanserad kost spritt ut över dagen mer hälsosamt.
24 augusti, 2008 at 21:24 #501754Anonym anvandareMemberNiklas Sjöö wrote:Jag skrev inte i en måltid, att sprida ut allting från 18.00 – 24.00 är också på kvällenOkej då missförstod jag. Det framgick inte riktigt att du menade så, jag är väl lite för trögtänkt kanske.
24 augusti, 2008 at 21:25 #501755Anonym anvandareMembertackar för svaren och alla rekommendationer. Nu blir det lite ändring. Ska införa en måltid med broccoli, lite vitkål, koka morötter etc. Så att jag får i mig lite mer A vitamin, K vitamin och C vitamin
Du har nog rätt eddie, men jag har alltid överdrivet med mitt protein intag, kommer väl variera som man måste göra med allt
tackar för tipsen…
24 augusti, 2008 at 22:53 #501756Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Okej då missförstod jag. Det framgick inte riktigt att du menade så, jag är väl lite för trögtänkt kanske.Äsh, det är lögnt meistro
25 augusti, 2008 at 06:20 #501757Anonym anvandareMemberRobert Svensson wrote:Kan man inte ta söndag varje vecka och bara klämma grönsaker i tiotimmars varv. Så less på att göra grönsaker varje dag.Äter du enbart grönsaker som du först fermenterar?
Hur lång tid tar det att skära loss en bit vitkål eller att hälla kokkande vatten över broccoli och låta sjuda ett par minuter på en varm platta?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.