istället för bulljong?

Home Forums Matlagning och Recept istället för bulljong?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

hej! undrar om ni någon har tips på nyttigare alternativ till bulljong?
    till soppor osv. är fonder” nyttigare?

hört/läst att bulljongtärningar innehåller trans-fetter + socker
    och en mssa annat konstigt-så undviker det. :nono:

vad använder ni själva?

Äter du buljongtärningarna som dom är? Själv tycker jag det räcker med att t.ex. koka fisk eller kött i vatten med en buljongtärning i och då finns ju ingen som helst anledning att oroa sig för eventuellt ”icke-optimala” ingredienser i en liten tärning på några gram.

Linser kan du använda, nyttigt och gott =)
    Jag äter buljong ganska sällan men har provat det en gång och det smakade prima!

/Dabifo

Ät dina buljongtärningar och njut. Finns ingen anleding som helst att bry sig om sådana smådetaljer.

Även om buljongtärningar vore gjorda av rena transfetter blandat med socker (vilket de givetvis inte är) tror och hoppas jag att du inte äter så pass många att det skulle spela någon roll för din hälsa.

Koka din egen buljong vettja.. godare och inte så svårt.

Vad har linser med buljong och göra? :|
    Vanliga knorrBuljongtärningar innehåller härdat vegetabiliskt fett samt smakförstärkare som inte heller de är något vidare för att må bra! Även om det bara är gram vi pratar om så är det fortfarande ohälsosamma ämnen man stoppar i kroppen, man brukar väl prata om gram när det gäller illegala droger också?
    Jag har för mig att biofood har hyfsat bra buljongtärningar!

Jag försöker också bli kvitt buljong. Hur är det med sånt där trocamare örtsalt?

Crumbler wrote:
    Jag försöker också bli kvitt buljong. Hur är det med sånt där trocamare örtsalt?

Återigen: Varför?

Finns verkligen ingen rationell anledning till att konsumption av boljong skulle vara dåligt på något sätt. Äter man så mycket buljong att det påverkar kosten är inte buljongen i sig det största problemet.

Fan alltså. Börjar man oroa sig över ämnen i en liten sketen buljongtärning då har man fan seriösa problem. Det är nog farligare att typ gå utanför dörren och ta ett andetag.

Det är inte buljongen i sig utan smakförstärkarna och dåliga fetter m.m. som jag vill bli av med ifrån min kost. Kör faktiskt knorr buljong just nu…

E621: ”Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.”

[http://miss0.blogg.se/1174559902_e621__nej_tack.html]

Finns massa mer om detta bara att söka.

Crumbler wrote:
    Det är inte buljongen i sig utan smakförstärkarna och dåliga fetter m.m. som jag vill bli av med ifrån min kost. Kör faktiskt knorr buljong just nu…

[http://miss0.blogg.se/1174559902_e621__nej_tack.html]

Finns massa mer om detta bara att söka.

Det är nog ingen som inte förstår vad du menar och vad du syftar på. Saken är ju bara den att det är pyttemängder som sagt. Länken var för övrigt bland det löjligaste jag läst.:D Visst finns det teorier om negativa biverkningar om natriumglutamat och vi rekommenderas att hålla intaget lågt men det där var ju som sagt bara löjligt och ovetenskapliga superöverdrifter (Anna Skippers specialitet för övrigt).

Vet inte om du läst ett enda svar du fått (verkar i alla fall inte så) men hursomhelst skriver jag en kort kort sammanfattning om poängen i vissa svar:

Konsumtionen av buljongtärningar är troligtvis så liten att du inte behöver oroa dig över eventuella onyttigheter i den. Att oroa sig över just den lilla tärningen är ju onödigt då den inte gör skada. Äter du buljongtärningar som snacks på kvällen är det ju en annan femma.:|

Men vill du absolut slippa finns ju hur många sätt som helst att smaksätt sina grytor, bara fantasin sätter ju gränser. Kryddor, grönsaker, örter, frukt, smör och andra matfetter etc. Massa naturliga smakhöjare.

Det här är inte min tråd… God morgon!

Ni får göra precis hur ni vill, själv försöker äta mer naturlig mat, ta bort onaturliga ämnen (Detox). Har själv inte märkt av nån negativ effekt av natriumglutamat, men det finns folk som reagerar väldigt starkt på det. Aspartam har jag märkt dåliga effekter av därför undviker jag det. Det finns en lång lista med vissa Exxx produkter och deras biverkningar. Kanske måste man inta dessa i extrema mängder eller kanske inte. Jag tycker det är dumt att chansa. Men det är jag…

Oj såg nu attd et inte var Crumbler som startat tråden. Hehe sorry.;)

Hej där!
    Jag köper Biofoods ”Buljong utan jäst och socker Ekologisk”. Plastburk med supergott buljongpulver, 220 g för billig peng.
    Jag köper den på Gryningens hälsokost i Sthlm, men biofood säljer ju sina varor lite överrallt numera. Där finns en massa sorter – även utan salt mm.

Innehållsförteckningen lyder:
    Havssalt, maltdextrin av majs, grönsaker 7,1% (lök, purjolök,persilja,morot), palmolja, kryddor & örter (gurkmeja,vitlök,peppar,dragon, libbsticka)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.