Home › Forums › Matlagning och Recept › Istället för Kaviar?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 februari, 2007 at 20:58 #86622Anonym anvandareMember12 februari, 2007 at 20:58 #912097Anonym anvandareMember
Hejsan!
Jag skulle se om det finns någon som har ett bra alternativ till den sockerrika kaviaren som man kan ha till äggen? Det blir ju en del ägg och jag gillar att ha något till åtminstone. Kan man hitta flera olika vinklar att förbättra sin kost så är ju det välkommet:)
12 februari, 2007 at 21:03 #912098Anonym anvandareMemberAlex. Nilsson wrote:Hejsan!Jag skulle se om det finns någon som har ett bra alternativ till den sockerrika kaviaren som man kan ha till äggen? Det blir ju en del ägg och jag gillar att ha något till åtminstone. Kan man hitta flera olika vinklar att förbättra sin kost så är ju det välkommet:)
Kolla Ejderns kaviar, orökt. Mycket lågt energiinnehåll.
[http://www.abba.se/produkter/produkt.asp]
12 februari, 2007 at 21:13 #912099Anonym anvandareMemberSill, ansjovis, makrill. Gott och bra fett.
12 februari, 2007 at 21:37 #912100Anonym anvandareMemberskinka
12 februari, 2007 at 21:38 #912101Anonym anvandareMemberTack ska du ha Mats! Ska prova den. Även makrillen kommer vara något jag ska prova. Aldrig kunnat äta sill tyvärr:nono:
13 februari, 2007 at 07:46 #912102Anonym anvandareMemberAmaranth är ett proteinrikt frö som ofta används som kaviar substitut.Har dock själv aldrig testat det.
RECEPT efter att ha googlat:
Vegetarisk Amaranth-kaviar
3 dl kokt och kallsköjd Amaranth
50 gr rökt tofu
2 msk ketchup (Whole earth)
2 msk färskhackad dill
1 msk kallpressad olja
1-2 tsk havssaltKoka amaranthfröna i rikligt med vatten ca 25-30 minuter.
När de har kokats mjuka sköljer du bort den lite kladdiga överskottsstärkelsen i kallt vatten. Använd en trådsil och skölj tills kornen känns luftiga och inte klibbar mer.Kör sedan rökt tofu, hackad dill, havssalt och olja till en smet i en matberedare och smaksätt amaranthkornen med det smeten.
Njutes tillsammans med bakad potatis eller som pålägg på smörgås eller kex.
13 februari, 2007 at 14:03 #912103Anonym anvandareMemberAlex. Nilsson wrote:Hejsan!Jag skulle se om det finns någon som har ett bra alternativ till den sockerrika kaviaren som man kan ha till äggen? Det blir ju en del ägg och jag gillar att ha något till åtminstone. Kan man hitta flera olika vinklar att förbättra sin kost så är ju det välkommet:)
Jag vet ej, men om man gillar kalles på mackan så tror jag att man kan ha det vilket fall som helst för att man kommer väl inte upp till de mängder att kalorierna börjar rusa iväg. Men du kanske inte gillar socker alls i maten?
Jag tycker att det är alldeles för mycket socker och salt i vissa färdiga livsmedel.
mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.