Home › Forums › Matlagning och Recept › Johan separerar äggulan från äggvitan
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 december, 2010 at 19:51 #61063Anonym anvandareMember8 december, 2010 at 20:05 #385720Anonym anvandareMember
Johan, ska jag ta och skicka över äggvitedunkar till dig?
Finns att köpa här i sthlm och är fan gudsgåva för att slippa just sånt där..9 december, 2010 at 00:06 #385721Anonym anvandareMemberCDJ wrote:Johan, ska jag ta och skicka över äggvitedunkar till dig?
Finns att köpa här i sthlm och är fan gudsgåva för att slippa just sånt där..har inte sett något sådant här i lilla Falköping men har länge funderat på att ta ett snack med något av bagerierna i stan o se om man kan köpa äggvita på dunk genom dom!
Var köper du dina dunkar?
Vad kostar en dunk äggvita?
Hur länge håller den sig?
9 december, 2010 at 03:37 #385722Anonym anvandareMemberChris wrote:har inte sett något sådant här i lilla Falköping men har länge funderat på att ta ett snack med något av bagerierna i stan o se om man kan köpa äggvita på dunk genom dom!Var köper du dina dunkar?
Vad kostar en dunk äggvita?
Hur länge håller den sig?
Nu är mina slut såklart så jag kan inte kolla upp exakt.
Men en dunk är på lite över en liter har jag för mig eller om det var exakt en liter..Kostade typ inte mer än 15kr styck om jag inte missminner mig.
De håller sig i någon månad om man håller de oöppnade annars typ någon vecka.Jag har enbart hittade dessa på Dagslivs på Kungsholmen i stockholm.
10 december, 2010 at 09:14 #385723Anonym anvandareMemberCDJ wrote:Johan, ska jag ta och skicka över äggvitedunkar till dig?
Finns att köpa här i sthlm och är fan gudsgåva för att slippa just sånt där..Fan ja hörde av brorsan att Daglivs vid Fridhemsplan har börjat sälja.
skönt o slippa hela ägg o så slänga ägggulorna.
vart annars har du sett att dom säljer?Johan, kan du lägga upp en videoklipp på hur man vispar också :p
10 december, 2010 at 09:22 #385724Anonym anvandareMemberCDJ;1069880 wrote:Nu är mina slut såklart så jag kan inte kolla upp exakt.
Men en dunk är på lite över en liter har jag för mig eller om det var exakt en liter..QUOTE]Vad gör du med dom da? äggröra, omlett?
tycker de e svårt o få en bra äggröra eller omlett utan att hålla oljan/smören nere.10 december, 2010 at 10:40 #385725Anonym anvandareMembercontimun wrote:CDJ;1069880 wrote:Nu är mina slut såklart så jag kan inte kolla upp exakt.
Men en dunk är på lite över en liter har jag för mig eller om det var exakt en liter..QUOTE]Vad gör du med dom da? äggröra, omlett?
tycker de e svårt o få en bra äggröra eller omlett utan att hålla oljan/smören nere.Koka äggvita med gröten är gött och höjer Proteinet!
Ett tips är att steka med teflonpanna för röra och omelett behövs knappt något stek fett alls. Obh nordicas oljespray är ett guds verktyg för mig i köket ett fint lätt sprut med en tunn tunn hinna olja perfekt. :emo-thumb10 december, 2010 at 10:55 #385726Anonym anvandareMemberHuh jag förstår inte riktigt varför de där skulle vara ett bra sätt att separera äggulan från äggvitan.. det e ju enklare att dela äggskalet och hälla äggulan några gånger mellan skalen så rinner äggvitan ner i skålen. Snabbt och inge klet. så kan man kasta äggulan och skalen tillsammans. Eller missar ja nått?
Eller äggvitan från äggulan beroende på hur man vill se de..
10 december, 2010 at 14:52 #385727Anonym anvandareMembercontimun wrote:Fan ja hörde av brorsan att Daglivs vid Fridhemsplan har börjat sälja.
skönt o slippa hela ägg o så slänga ägggulorna.
vart annars har du sett att dom säljer?Det är det enda stället som jag vet om att det finns på.
Vad man använder det till? haha ja, det som kräver äggvita..
Nä men det är bara fantasin som sätter gränserna.Typ proteinpannkakor för att ta ett exempel. Eller klicka dig in på min blogg o kolla under recept. :emo-thumb29 december, 2010 at 02:00 #385728Anonym anvandareMemberInnan ni slänger några äggulor, så ta en titt på följande:
Två äggmackor m. ett glas mjölk.
Två skivor pumpernickel bröd (2 x 75g)
Ett skivat helt ägg.
Några sallads blad
Lite skivad r. paprika
1 tsk solroskärnorEtt glas lättmjölk att dricka, behövs mer – drick vatten.
512 kcal
24,2g protein (19,2 E%)
Proteinkvalité C.S. 132
Fett 12,9g (22,9E%)
Kolhydrat 73,8g (58,5E%)22,9 Energiprocent fett är ju inget att oroa sig för!
Receptet hämtat ur kompendiet ”Grötar & Mackor – för kraftsportare”
12 april, 2011 at 15:56 #385729Anonym anvandareMemberKöpte en sån behållare med äggvita.
kan säga att de smakade SKIT, så ja kastade väl bort hälften.Man kan lika gärna köra riktiga ägg, smakar bättre o luktar inte som den här gjorde. bläääää
14 april, 2011 at 13:14 #385730Anonym anvandareMemberDu var tvungen att visa ditt fina äggskaltorn!
14 april, 2011 at 14:44 #385731Anonym anvandareMemberJag skulle aldrig få för mig att slänga gulan…
Äggvita finns att köpa på alla seriösa matgrossister. Äggula också.14 april, 2011 at 14:54 #385732Anonym anvandareMemberMen är det inte tillsatser osv i den äggvitan man kan köpa?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.