Jul-recept

Home Forums Matlagning och Recept Jul-recept

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Ös på bara med era bästa köttbullsrecept, janssons, sill lr bak/godis recept!! Så ska jag se om jag hittar ngt jag kan dela med mig av :P

någon??

Va? Julmat e ju sånt mamma lagar och jag äter *ler*.. Hon gör en sjukt god kålrotslåda dock som jag ska försöka sno recept på sen *dregla*..

*Babe* wrote:
    Va? Julmat e ju sånt mamma lagar och jag äter *ler*.. Hon gör en sjukt god kålrotslåda dock som jag ska försöka sno recept på sen *dregla*..

Tror nog det är så för många:P Så om det sitter någon mamma/pappa här som brukar göra köttbullar eller något sådant till jul så snälla skriv!:pop:

KÖTTBULLAR:
    1 kg nötfärs
    1 stor gul lök
    1 pressad vitlöksklyfta
    2-3 tsk salt
    1/2 tsk vitpeppar
    2 ägg
    1-2 dl matlagningsgrädde
    4 kokta potatisar
    1 tärning köttbuljong

Gör såhär:
    Riv lök o vitlök, blanda med färsen, tillsätt kryddorna. Blanda ner ägg och grädde ( om du vill ha dem hårda ska det vara den mindre mängden) Riv potatisen och blanda i den.
    Häll upp vatten i en kastrull och lägg i buljongen. Rulla bollar av färsen och lägg ner dem i buljongen. Först lägger sig köttbullarna på botten men när de flyter upp till ytan, betyder det att de är klara rakt igenom. Då tar du upp dem och bryner dem lite i en panna för att få lite färg på dem

Köttbullarna blir väldigt saftiga och himmelskt goda ,lycka till….

Isa wrote:
    KÖTTBULLAR:
    1 kg nötfärs
    1 stor gul lök
    1 pressad vitlöksklyfta
    2-3 tsk salt
    1/2 tsk vitpeppar
    2 ägg
    1-2 dl matlagningsgrädde
    4 kokta potatisar
    1 tärning köttbuljong

Gör såhär:
    Riv lök o vitlök, blanda med färsen, tillsätt kryddorna. Blanda ner ägg och grädde ( om du vill ha dem hårda ska det vara den mindre mängden) Riv potatisen och blanda i den.
    Häll upp vatten i en kastrull och lägg i buljongen. Rulla bollar av färsen och lägg ner dem i buljongen. Först lägger sig köttbullarna på botten men när de flyter upp till ytan, betyder det att de är klara rakt igenom. Då tar du upp dem och bryner dem lite i en panna för att få lite färg på dem

Köttbullarna blir väldigt saftiga och himmelskt goda ,lycka till….

TACK

Fridas Pepparkaks-Cheesecake
    2 dl smulande digestive
    1.5 dl smulade pepparkakor
    200 g smör

2.5 dl socker
    850 g(ca 2.5 burkar)Philadelpia
    1ägg
    1.5 dl vispgrädde
    0.5 tsk vaniljsocker
    Pepparkakskrydda efter smak

ugn175 grader

smula kex och pepparkakor.Smält smör och blanda ihop.Tryck ut i form med kanter och för grädda i ugnen 10 min.Tag ut å låt kallna.öka sen värmen t 225 grader
    Blanda ägg, socker och ost, vispa ihop med elvisp.Blanda i ägget, strila i vispgrädde och vaniljsocker.Smaksätt ev med pepparkakskrydda, efter smak..

Lägg i fyllningen i skalet och grädda 40 min.Sista 15 kan du lägga över lite folie så den inte blir bränd.’
    Låt svalna och ställ sedan in i kyl minst 3 timmar.
    Tag ut och om du vill, bred över kesella vanilj i ett lager och sikta över lite pepparkakskrydda el kakao.

här finns [http://www.dietshop.se/recipe.asp http://www.dietshop.se/recipe.asp%5D

Frida G wrote:
    Fridas Pepparkaks-Cheesecake
    2 dl smulande digestive
    1.5 dl smulade pepparkakor
    200 g smör

2.5 dl socker
    850 g(ca 2.5 burkar)Philadelpia
    1ägg
    1.5 dl vispgrädde
    0.5 tsk vaniljsocker
    Pepparkakskrydda efter smak

ugn175 grader

smula kex och pepparkakor.Smält smör och blanda ihop.Tryck ut i form med kanter och för grädda i ugnen 10 min.Tag ut å låt kallna.öka sen värmen t 225 grader
    Blanda ägg, socker och ost, vispa ihop med elvisp.Blanda i ägget, strila i vispgrädde och vaniljsocker.Smaksätt ev med pepparkakskrydda, efter smak..

Lägg i fyllningen i skalet och grädda 40 min.Sista 15 kan du lägga över lite folie så den inte blir bränd.’
    Låt svalna och ställ sedan in i kyl minst 3 timmar.
    Tag ut och om du vill, bred över kesella vanilj i ett lager och sikta över lite pepparkakskrydda el kakao.

Går denna kaka att frysa?

Anloy wrote:
    Går denna kaka att frysa?

Jepp..den går att frysa..:nod

Frida G wrote:
    Jepp..den går att frysa..:nod

Låter bra, då ska jag ta och baka idag :)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.