Home › Forums › Matlagning och Recept › Jul-recept
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 november, 2006 at 14:47 #87796Anonym anvandareMember23 november, 2006 at 14:47 #928317Anonym anvandareMember
Ös på bara med era bästa köttbullsrecept, janssons, sill lr bak/godis recept!! Så ska jag se om jag hittar ngt jag kan dela med mig av
28 november, 2006 at 11:16 #928318Anonym anvandareMembernågon??
28 november, 2006 at 16:35 #928319Anonym anvandareMemberVa? Julmat e ju sånt mamma lagar och jag äter *ler*.. Hon gör en sjukt god kålrotslåda dock som jag ska försöka sno recept på sen *dregla*..
5 december, 2006 at 13:01 #928320Anonym anvandareMember*Babe* wrote:Va? Julmat e ju sånt mamma lagar och jag äter *ler*.. Hon gör en sjukt god kålrotslåda dock som jag ska försöka sno recept på sen *dregla*..Tror nog det är så för många:P Så om det sitter någon mamma/pappa här som brukar göra köttbullar eller något sådant till jul så snälla skriv!:pop:
5 december, 2006 at 13:10 #928321Anonym anvandareMemberKÖTTBULLAR:
1 kg nötfärs
1 stor gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
2-3 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar
2 ägg
1-2 dl matlagningsgrädde
4 kokta potatisar
1 tärning köttbuljongGör såhär:
Riv lök o vitlök, blanda med färsen, tillsätt kryddorna. Blanda ner ägg och grädde ( om du vill ha dem hårda ska det vara den mindre mängden) Riv potatisen och blanda i den.
Häll upp vatten i en kastrull och lägg i buljongen. Rulla bollar av färsen och lägg ner dem i buljongen. Först lägger sig köttbullarna på botten men när de flyter upp till ytan, betyder det att de är klara rakt igenom. Då tar du upp dem och bryner dem lite i en panna för att få lite färg på demKöttbullarna blir väldigt saftiga och himmelskt goda ,lycka till….
6 december, 2006 at 14:09 #928322Anonym anvandareMemberIsa wrote:KÖTTBULLAR:
1 kg nötfärs
1 stor gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
2-3 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar
2 ägg
1-2 dl matlagningsgrädde
4 kokta potatisar
1 tärning köttbuljongGör såhär:
Riv lök o vitlök, blanda med färsen, tillsätt kryddorna. Blanda ner ägg och grädde ( om du vill ha dem hårda ska det vara den mindre mängden) Riv potatisen och blanda i den.
Häll upp vatten i en kastrull och lägg i buljongen. Rulla bollar av färsen och lägg ner dem i buljongen. Först lägger sig köttbullarna på botten men när de flyter upp till ytan, betyder det att de är klara rakt igenom. Då tar du upp dem och bryner dem lite i en panna för att få lite färg på demKöttbullarna blir väldigt saftiga och himmelskt goda ,lycka till….
TACK6 december, 2006 at 14:11 #928323Anonym anvandareMemberFridas Pepparkaks-Cheesecake
2 dl smulande digestive
1.5 dl smulade pepparkakor
200 g smör2.5 dl socker
850 g(ca 2.5 burkar)Philadelpia
1ägg
1.5 dl vispgrädde
0.5 tsk vaniljsocker
Pepparkakskrydda efter smakugn175 grader
smula kex och pepparkakor.Smält smör och blanda ihop.Tryck ut i form med kanter och för grädda i ugnen 10 min.Tag ut å låt kallna.öka sen värmen t 225 grader
Blanda ägg, socker och ost, vispa ihop med elvisp.Blanda i ägget, strila i vispgrädde och vaniljsocker.Smaksätt ev med pepparkakskrydda, efter smak..Lägg i fyllningen i skalet och grädda 40 min.Sista 15 kan du lägga över lite folie så den inte blir bränd.’
Låt svalna och ställ sedan in i kyl minst 3 timmar.
Tag ut och om du vill, bred över kesella vanilj i ett lager och sikta över lite pepparkakskrydda el kakao.6 december, 2006 at 18:47 #928324Anonym anvandareMemberhär finns [http://www.dietshop.se/recipe.asp http://www.dietshop.se/recipe.asp%5D
6 december, 2006 at 19:30 #928325Anonym anvandareMemberFrida G wrote:Fridas Pepparkaks-Cheesecake
2 dl smulande digestive
1.5 dl smulade pepparkakor
200 g smör2.5 dl socker
850 g(ca 2.5 burkar)Philadelpia
1ägg
1.5 dl vispgrädde
0.5 tsk vaniljsocker
Pepparkakskrydda efter smakugn175 grader
smula kex och pepparkakor.Smält smör och blanda ihop.Tryck ut i form med kanter och för grädda i ugnen 10 min.Tag ut å låt kallna.öka sen värmen t 225 grader
Blanda ägg, socker och ost, vispa ihop med elvisp.Blanda i ägget, strila i vispgrädde och vaniljsocker.Smaksätt ev med pepparkakskrydda, efter smak..Lägg i fyllningen i skalet och grädda 40 min.Sista 15 kan du lägga över lite folie så den inte blir bränd.’
Låt svalna och ställ sedan in i kyl minst 3 timmar.
Tag ut och om du vill, bred över kesella vanilj i ett lager och sikta över lite pepparkakskrydda el kakao.Går denna kaka att frysa?
7 december, 2006 at 10:21 #928326Anonym anvandareMemberAnloy wrote:Går denna kaka att frysa?Jepp..den går att frysa..:nod
7 december, 2006 at 10:42 #928327Anonym anvandareMemberFrida G wrote:Jepp..den går att frysa..:nodLåter bra, då ska jag ta och baka idag
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.