Julbord för byggare

Home Forums Matlagning och Recept Julbord för byggare

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #562329
    anders172 wrote:
    Ja, det håller jag med om. Men detta är inget forum för ”lagom” människor. Allt ska vara stört optiextremt.

    Det är väldigt sant.
    Antingen deffar man med 3000 kcal-underskott/dag eller bulkar man med 9000 kcal-överskott/dag.

    #562331
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Varför inte bara äta en normal lunch bestående av julmat och ta på så mycket man vill ha på tallriken?
    Både att noja över kalorier på julafton OCH att överäta bara för att det är julafton kan väl ses som lite stört båda två, eller?

    Vem har pratat om att överäta?
    Äta så mycket man känner för är väl lagom

    #562333
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Vem har pratat om att överäta?
    Äta så mycket man känner för är väl lagom

    Ja, det var min poäng fast jag uttryckte det annorlunda.
    Jag menade att jag tycker att man varken ska räkna kalorier eller passa på att äta tills man nästan spyr bara för att det är julafton.

    #562335

    Synd att vi ser maten som som energi och kilokalorier.

    Ta den mängden mat du känner för. Lägg ifrån dig besticken medan du tuggar och tugga ordentligt. Svälj inte maten med vatten. Njut av maten. När hungern gör sig påminnd läggger du ifrån dig besticken och väntar ett tag. Får du ner en bit till? Behöver du en bit till?

    #562337
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Vem har pratat om att överäta?
    Äta så mycket man känner för är väl lagom

    Det är klart det är så men tycker du att ”hypen” kring julbordet gäller att äta lagom?;)

    Min poäng är den att frossarhögtider är ohälsosamma just pga av frosseriet som sådant och inte lika mycket pga maten i sig. Visst finns de som super överdrivet och käkar en sjuhelsikes massa snask och efterrätter också men att undra över de vanligaste rätterna bland klassisk julmat är ju fel.

    De är nyttiga de allra flesta men överätning är nog mer regel än undantag ute i stugorna vågar jag lova.:)

    #562339
    Eddie Vedder wrote:
    Det är klart det är så men tycker du att ”hypen” kring julbordet gäller att äta lagom?;)

    Min poäng är den att frossarhögtider är ohälsosamma just pga av frosseriet som sådant och inte lika mycket pga maten i sig. Visst finns de som super överdrivet och käkar en sjuhelsikes massa snask och efterrätter också men att undra över de vanligaste rätterna bland klassisk julmat är ju fel.

    De är nyttiga de allra flesta men överätning är nog mer regel än undantag ute i stugorna vågar jag lova.:)

    Nej, och äta tills jag är nöjd innebär oftast tills jag är väldigt mätt. Men det beror inte på en inställning att överäta utan att jag älskar julmat och att jag har en förmåga att få i mig riktigt mycket av det. Inte så att jag äter bara för att jag ska överäta.

    Mums, nu längtar jag

Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.