Home › Forums › Matlagning och Recept › Julmat 2008
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 november, 2008 at 22:12 #695833Anonym anvandareMember
Det brukar vara en återkommande fråga så här i slutet av november.
Vilka är dina måsten på julbordet?
Bilder på lyckade anrättningar från tidigare år?
Bakverk till adventsfika – Är du en Leila?
Sooo Give it to meeee…
:fun:
20 november, 2008 at 22:12 #78656Anonym anvandareMember20 november, 2008 at 22:20 #695834Anonym anvandareMembermåste ha skinka, köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, sill, potatis, paradis-chokladask, julmust, julöl, nubbe, ägg med kaviar, lax, hmm, vill man vara utan nånting på ett julbord? :p
20 november, 2008 at 22:23 #695835Anonym anvandareMemberJulmat? Det är väl samma crap man äter måndag till söndag. Alltså, ingen jul utan en ordentlig pizza. Yummy!
20 november, 2008 at 22:24 #695836Anonym anvandareMemberPeter_Eriksson wrote:måste ha skinka, köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, sill, potatis, paradis-chokladask, julmust, julöl, nubbe, ägg med kaviar, lax, hmm, vill man vara utan nånting på ett julbord? :pHaha ja, när jag tänker efter är jag ganska kräsen faktiskt.
Du kan få behålla:
* Prinskorv
*Rödbetssallad
* Paradisasken
* Julöl
* NubbeDäremot vill jag lägga till:
* Jansson
* Ris a la Malta
* Massa OST
* Dadlar och fikonI år (beroende på var vi ska fira) så funderar jag på att göra Pepparkaksparfait istället för grisalamaltan.
20 november, 2008 at 22:24 #695837Anonym anvandareMemberjsplit wrote:Julmat? Det är väl samma crap man äter måndag till söndag. Alltså, ingen jul utan en ordentlig pizza. Yummy!Julpizza med uhm, skinka och risgrynsgröt, ev kanel?
20 november, 2008 at 22:27 #695838Anonym anvandareMembernenya wrote:Julpizza med uhm, skinka och risgrynsgröt, ev kanel?Mjo, kanske det. Vi får se hur många öl och nubbar bagaren dragit i sig innan jag lägger min beställning. Det är alltid lika spännande att se vad som hamnar på pizzan under fyllan…
20 november, 2008 at 22:27 #695839Anonym anvandareMemberooh, ris á la malta är fint, och ost är inte dumt på goda salta kex.. dadlar o fikon är jag mer än gärna utan. Jansson vore godare utan anjovisen, fast då är det ju bara en potatisgratäng. sen är ju korv av nästan alla slag väldigt gott, inte hotdog typ.. salami osv.. julvört! med paté och smörgåsgurka, det är fint de!
20 november, 2008 at 22:37 #695840Anonym anvandareMemberJag införde ”Julsallad” på julbordet förra året. Ingen förutom jag var särskilt impad.
Dvs de som äter prinskorv och paradischoklad tills det sprutar ur öronen och trots att de är kräksmätta kan de få ner en näve knäck och ett par pepparkakor.
Så här såg salladerna ut iaf.
21 november, 2008 at 02:07 #695841Anonym anvandareMemberJanssons frestelse är ett måste.
Några olika sorters sill med tillbehör, lax och hovis ska också vara med.
Skinka, skånsk senap, vörtbröd, dopp i grytan, köttbullar och korv av bra kvalitet och revben.
Lutfisk med vitsås, potatis, skirat smör och gröna ärter.
Ingen jul utan julmat!
21 november, 2008 at 06:45 #695842Anonym anvandareMemberMorsans köttbullar, prinskorv, jansson, julskinka, ägghalvor och vörtbröd prioriterar jag när det är julbord. Riktigt gott. Jag bryr mig inte så mycket om det övriga.
”Julmat, det väcker barnet i dig”
22 november, 2008 at 07:50 #695843Anonym anvandareMemberMorsan köttbullar, morsans sill, potatis, ägg, ev prinskorv…
22 november, 2008 at 10:33 #695844Anonym anvandareMemberSkiter som regel i den varma julmaten på julafton. Den brukar slinka ner på nått julbord i veckorna innan.
Så på julafton blir det en kallskuren lunchbuffé med:
Massa olika sillar
Diverse laxvarianter med sina tillbehör
Gubbröra
Löjrom med tillbehör
Olika varianter på vilt och lammkött
Någon trevlig paté med cumberland å cornichons
En frodig ostbricka och lite blandat nybakat bröd
Åsså självklart en riktigt krämig jansson med massa ansjovis lök å gräddeSen blir det en trerätters middag på kvällen där menyn varierar från år till år
22 november, 2008 at 10:38 #695845Anonym anvandareMemberTobbe K wrote:Skiter som regel i den varma julmaten på julafton. Den brukar slinka ner på nått julbord i veckorna innan.
Så på julafton blir det en kallskuren lunchbuffé med:
Massa olika sillar
Diverse laxvarianter med sina tillbehör
Gubbröra
Löjrom med tillbehör
Olika varianter på vilt och lammkött
Någon trevlig paté med cumberland å cornichons
En frodig ostbricka och lite blandat nybakat bröd
Åsså självklart en riktigt krämig jansson med massa ansjovis lök å gräddeSen blir det en trerätters middag på kvällen där menyn varierar från år till år
Här i huset äter vi gröt till lunch och en rejäl julmiddag med allt som hör till efter kalle. Tre rätter på julafton låter inte fy skam
22 november, 2008 at 11:31 #695846Anonym anvandareMemberI år ska jag till och med försöka ta mig ner till gymmet innan julmaten och bränna av ett tungt ben eller ryggpass enbart för att det ska kännaas bättre när jag sedan vräker i mig några tallrikar julmat.
Janssons frestelse
Prinskorvar
Hemmagjorda köttbullar
Skörost med kanel på
Paté
Rödkål
Sill i alla former
Julskinka på varma vörtbröd med stark senap på
Gravad lax med hovmästarsås
Ägg med löjrom
Rödbetssallad
Revben
Rödbetssallad
OstbrickaHar säkert glömt något som brukar stå där men det här är med iaf, förra året testade jag makrill och lutfisk för första gången på ett julbord och det slank allt ner det med.
Lite senare blir det
Ris a´la malta
Nötter och marsipan
Choklad och godis -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.