Home › Forums › Matlagning och Recept › Julmat 2008
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 november, 2008 at 11:40 #695847Anonym anvandareMember
Ganska lite potatis, det äter man ibland ändå.
Hemmalagade köttbullar.
Prinskorv (den enda korv jag gillar).
Ägghalvor med kaviar.
Julmust light.
Rödbetssallad, (avskydde det förut men nu är det ta mig fan det bästa på julbordet).
Någon skiva leverpastej.
Någon skiva julskinka.
Brysselkål.Under eftermiddagen/kvällen slinker det ner ”några” mozartkulor.
Mozartkulor är nougat inrullat i mandelmassa och sedan doppat i choklad. Det absolut godaste under hela juletiden.Hela familjen brukar gå ut och gå framåt kvällen i ca 3 timmar, efter det kommer jag in hungrig igen och äter mackor med rödbetssallad, köttbullar o. dyl.
Sedan blir det en hel del godis, ischoklad, teaterkonfekt, mozartkulor, Aladdin-choklad etc.22 november, 2008 at 11:48 #695848Anonym anvandareMemberFlessa wrote:kalvsylta, lax, sill, sallad, brysselkål, och mammas hemmagjorda kycklingköttbullar. no more no less! eller jo, lite julskinka och någon frukt kanske^^Det där var det absolut tråkigaste julbord jag nånsin sett, det där skulle jag inte ens få för mig att äta on-season.
Men…whatever rocks your boat.22 november, 2008 at 11:51 #695849Anonym anvandareMemberFlessa wrote:glömde rödbetssalladen :pär inte så mycket för julmat fakiskt.. Rostbiff brukar slinka ner med ^^
Äter du nånsin något som en vanlig skulle kalla för ”onyttigt”?
22 november, 2008 at 14:39 #695850Anonym anvandareMemberTobbe K wrote:Skiter som regel i den varma julmaten på julafton. Den brukar slinka ner på nått julbord i veckorna innan.
Så på julafton blir det en kallskuren lunchbuffé med:
Massa olika sillar
Diverse laxvarianter med sina tillbehör
Gubbröra
Löjrom med tillbehör
Olika varianter på vilt och lammkött
Någon trevlig paté med cumberland å cornichons
En frodig ostbricka och lite blandat nybakat bröd
Åsså självklart en riktigt krämig jansson med massa ansjovis lök å gräddeSen blir det en trerätters middag på kvällen där menyn varierar från år till år
Oh ge oss ett smakprov vad de där trerätterna har varit tidigare år.
Låter som det verkligen kan vara nåt för mig.
Give it to me!
22 november, 2008 at 14:40 #695851Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:I år ska jag till och med försöka ta mig ner till gymmet innan julmaten och bränna av ett tungt ben eller ryggpass enbart för att det ska kännaas bättre när jag sedan vräker i mig några tallrikar julmat.Janssons frestelse
Prinskorvar
Hemmagjorda köttbullar
Skörost med kanel på
Paté
Rödkål
Sill i alla former
Julskinka på varma vörtbröd med stark senap på
Gravad lax med hovmästarsås
Ägg med löjrom
Rödbetssallad
Revben
Rödbetssallad
OstbrickaHar säkert glömt något som brukar stå där men det här är med iaf, förra året testade jag makrill och lutfisk för första gången på ett julbord och det slank allt ner det med.
Lite senare blir det
Ris a´la malta
Nötter och marsipan
Choklad och godisVad är skörost?
22 november, 2008 at 14:42 #695852Anonym anvandareMemberJag måste tipsa om bland det godaste Julgodis jag nånsin smakat (funkar säkert när det inte är jul med )
Jag åt utan pistagenötter i dock.
[http://recept.nu/1.126537/leila_lindholm/bullar/rocky_road]
22 november, 2008 at 15:55 #695853Anonym anvandareMembernenya wrote:Vad är skörost?Skörost var tydligen ett lokalt gammalt namn från bohuslän. Äggost kanske det heter i resten utav Sverige.
[http://www.hittarecept.se/recept/%E4ggost/sk%F6rost/1 http://www.hittarecept.se/recept/%E4ggost/sk%F6rost/1%5D
22 november, 2008 at 18:59 #695854Anonym anvandareMembernenya wrote:Vad är skörost?Ost som bara existerar från Gävle och neråt.
Köttbullar
Prinskorv
Revbjensspjäll
Kalkonskinka
Gravad lax
Ägg med stenbitsrom
Kruskalimpa
Edamerost
Inlagd Sill i alla olika smaker
Julmust light på 33 cl-flaska. Allt annat går fetbort!
Ris á la malta med granatäppelkärnor 😛
Potatis
Aladinask
JulknäckebrödThat´s about it I guess Inte speciellt nyttigt but: Frankly my dear, I don´t give a damn.
EDIT: HUR FAN KUNDE JAG GLÖMMA JANSSONS ? 😮
22 november, 2008 at 19:20 #695855Anonym anvandareMemberÅrets Julbord som Mamma fixar blir väll;
Lax/öring, Kalix-Löjrom, ren, köttbullar, prinskorv, julmust och andra juldrycker, potatis, rödbetssallad, kanske älgtunga/hjärta, janssons och sill, sen blir det väll lite annat smått och gott. Skinkan uteblir iår dock, alla är så less på den!22 november, 2008 at 20:20 #695856Anonym anvandareMemberFlessa wrote:men vafan, julskinkan måste ju vara där även om ingen ens så mycket som tittar på den, annars är det ju ingen jul :pWord!
Hur kan man bli less på julskinka?
22 november, 2008 at 20:49 #695857Anonym anvandareMembernenya wrote:Word!Hur kan man bli less på julskinka?
HAHAHA 😀
Vilka bilder det dök upp på min näthinna nu!
Svensson Svensson, dopp i grytan. Min lilla nubbe osv. Ska ha o ska ha, Den ska stå där
22 november, 2008 at 21:07 #695858Anonym anvandareMemberFlessa wrote:men vafan, julskinkan måste ju vara där även om ingen ens så mycket som tittar på den, annars är det ju ingen jul :poch det ska komma från han som inte ens äter riktiga köttbullar på julafton :p
22 november, 2008 at 21:19 #695859Anonym anvandareMemberKöttbullar, prinskorv, potatis, vörtbröd, bregott, ost, julskinka (trots att jag sällan ens smakar på den), julmust (för doften, dricker det nästan aldrig), nubbe (Fast jag kör oftast), Gilles pepparkakor, cola. Sen e jag redo för att kolla på Kalle Anka och hans vänner
22 november, 2008 at 22:54 #695860Anonym anvandareMemberSkinka, med stark skånsk senap (hemgjord)
Brunkål
Leverpastej, hemgjord
Långkål
Dopp-i-grytan, måste vara Gene tunnbröd!
Riktig edamerost
Pepparkakor med Kornblomst (blåmögelost)På juldagen SKA det vara äggost, hallon och grädde till efterrätt
Allt sköljs ner med Apotekarnes julmust eller en god julbrygd
24 november, 2008 at 09:17 #695861Anonym anvandareMemberEtt måste på vårt julbord: Hembakt tunnbröd med Alerum ost, julskinka och den bästa senapen: Gravelejs (felstavat kanske) hemifrån Hudik!!!!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.