Home › Forums › Matlagning och Recept › Julmat 2008
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 november, 2008 at 12:58 #695862Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Alerum ost, vafan är det? :p
Ost från Allerum?
Prästen är god.
25 november, 2008 at 09:16 #695863Anonym anvandareMemberPotatis, köttbullar, tunnbröd med salamikorv, revbensspjäll, resten kan ligga kvar på bordet.
Alladin ask, julmust, gooodis i massor.25 november, 2008 at 17:26 #695864Anonym anvandareMemberDå kommer den stora frågan!
Ska man ta den smidiga vägen och köpa färdigkokt skinka och bara griljera en 20 minuter i ugnen så är det klart sen. Snabbt o lätt!
Eller köpa okokt skinka och grilla i ugnen i några timmar (ska väl bli 75grader i mitten om jag inte minns helt fel) sen griljera på slutet och så är det klart?
Vad blir godast, jag brukar köra snabbvarianten och tycker det blir riktigt gott men är det värt de extra timmarna man lägger på för den okokta? Blir det godare?
25 november, 2008 at 17:28 #695865Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:Då kommer den stora frågan!Ska man ta den smidiga vägen och köpa färdigkokt skinka och bara griljera en 20 minuter i ugnen så är det klart sen. Snabbt o lätt!
Eller köpa okokt skinka och grilla i ugnen i några timmar (ska väl bli 75grader i mitten om jag inte minns helt fel) sen griljera på slutet och så är det klart?
Vad blir godast, jag brukar köra snabbvarianten och tycker det blir riktigt gott men är det värt de extra timmarna man lägger på för den okokta? Blir det godare?
Always choose the simple path :ph34r:
25 november, 2008 at 17:31 #695866Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:Då kommer den stora frågan!Ska man ta den smidiga vägen och köpa färdigkokt skinka och bara griljera en 20 minuter i ugnen så är det klart sen. Snabbt o lätt!
Jag kör nuförtiden alltid på det enkla valet. Bara griljera rumpan.
Innan när jag ansåg mig ha mer tid så fick jag grisrumpan direkt från slaktaren och gick till vår deli här och fick den saltad och sen kokade jag den och griljerade den. Snacka om överkurs.
25 november, 2008 at 20:50 #695867Anonym anvandareMemberDet lutar åt att det blir det lite krångligare sättet iår. Mest bara för att testa. Kanske inte blir någon smakskillnad alls, men jag får se det som lärotid annars.
25 november, 2008 at 20:59 #695868Anonym anvandareMemberPeter_Eriksson wrote:måste ha skinka, köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, sill, potatis, paradis-chokladask, julmust, julöl, nubbe, ägg med kaviar, lax, hmm, vill man vara utan nånting på ett julbord? :p+1 fast jag är lite tveksam till janssons
4 december, 2008 at 10:29 #695869Anonym anvandareMemberJa, julmat.. det blir ju sånt man inte annars brukar äta som; julskinka, prinskorv, köttbullar, potatis, lax med tillhörande sås, stark senap till skinkan, tre sorters sill, jansson´s frestelse, aladin chokladlåda, hemma gjord knäck och ischoklad, pepparkakor, julmust, sallad, julknäcke, sylta, sen var det nån saltrulle oxå (kanske heter den nåt annat?) ost, den som brukar vara på jul -den röda bollen, hmm, ägghalvor med kaviar o majonäs o en dillkvist, ja, den här maten kommer att räcka till nästa jul med sitt kaloriinnehåll = / men oandra sidan så får man väl röra mer på sej..eller? Det blir nog ingen risalamalta för det är bara jag i familjen som tycker om det! Nå, det räcker väl med all choklad = )
11 december, 2008 at 03:28 #695870Anonym anvandareMemberAllt som serveras som janssons, julskinka, lax, godis och allt du kan tänka dig. Detta året skall det bli en riktigt fetis fest på mitt julbord skall för första gången på riktigt länge riktigt svulla . Julafton finns inget som heter kcal bara smaklökar som skall få njuta
11 december, 2008 at 18:14 #695871Anonym anvandareMemberför det första janssons frestelse är det godaste på jul bordet.
men asså hur kan ni glömma GLÖGGEN det är ju sjukt gått.
och för det sista så ska man skullja ner maten med apotekarn´s julmust som i år också har kommit i burk variant.11 december, 2008 at 21:59 #695872Anonym anvandareMemberMmm, min hemmagjorda glögg tapapdes på flaska igår. Och imorrn ska den invigas med ett gäng grabbar (ev någon enstaka tjej). Kan ge en recension senare.
För riktig köpeglögg fåreslår jag Duvenhofs framför Blossa. Mycket godare!11 december, 2008 at 22:04 #695873Anonym anvandareMemberÅhhh glögg med en massa mandlar *mums*
12 december, 2008 at 18:22 #695874Anonym anvandareMemberNågot som utökat julbordet hos far är hans galet släta hummus, gjord på handskalade kikärter..
en saftig skiva vört och ett lika tjockt laget krämig röra på det. mums mums
13 december, 2008 at 10:33 #695875Anonym anvandareMemberKöttbullar
Ägg
Skinka
Makrill
Revbensspjäll
Nubbe
Julvört
Julmust
Pepparkakor
LussekatterÅååh…
13 december, 2008 at 22:54 #695876Anonym anvandareMemberJag såg på tv här om veckan och då intervjuades två kockar angående julbord, konsumtion och priser runt om i sthlm. De berättade att medelsvensson betalar 500 kr för en julbuffé och äter i snitt 2,5 s ägg vardera, dvs 5st halvor. Istället för att lägga extra krut på det som egentligen är värt pengarna. Och ägg tar varken tid eller kostar pengar för krogen att producera. Sjukt egentligen.
En liten notis bara
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.