Kalorisnål mat.

Home Forums Matlagning och Recept Kalorisnål mat.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Har slängt om mitt matschema samt börjat ut och gå mkt nu för att börja gå ner i vikt stadigt och fint.

Dock vet och märker jag att jag kommer känna av att jag minskar lite på maten allt eftersom och undrar om ni har lite tips på mat / varor som ger en mättnadskänsla eller lurar magen? Varor / mat som har väldigt lite kalorier med andra ord.

Broccoli går att äta mycket för en billig kalori-peng.
    Skiva upp lite Squash och ha till maten också.

ägg

Hela ägg givetvis

Tack tack, inte tänkt tanken på grönsaker etc faktiskt. Inte för att jag inte äter grönsaker med.. att de finns goda och kalorisnåla. Ägg kör jag stenhårt på, det samt gröt.

Vitkål med stark senap. Ett 3-4kg vitkålshuvud är billigt, lite senap kostar inte mycket och det räcker länge samt är energisnålt (kanske inte senapen men den går att skippa) :)

Hm… Varför skall den nödvändigtvis vara kalorisnål?

Jag gjorde som du förr. Optimerade för volym. Men nu ser jag istället till mättnad. 1000+ kcal i en måltid, och bara äta två gånger om dan. Varje gång jag äter blir jag mätt, istället för att försöka fylla ut magen så mycket som möjligt 5-6 gånger om dagen.

Potatis före pasta och ris, ger mig mycket bättre mättnad.
    Rött kött funkar mycket bättre än tonfisk för att bli mätt.
    Broccali är ju kanon, dessutom sjukt gott.

mikaelj wrote:
    Hm… Varför skall den nödvändigtvis vara kalorisnål?

Jag gjorde som du förr. Optimerade för volym. Men nu ser jag istället till mättnad. 1000+ kcal i en måltid, och bara äta två gånger om dan. Varje gång jag äter blir jag mätt, istället för att försöka fylla ut magen så mycket som möjligt 5-6 gånger om dagen.

Inte för att vara elak men kan du inte ge tips på kalorisnål mat så posta någon annanstans =) :emo-thumb

Och Vincent, köpte massa vitkål och broccoli nyss. Det är fan godare än jag trodde *s*. Aldrig direkt kört på vitkål och broccoli så mkt.

Dementis wrote:
    Tack tack, inte tänkt tanken på grönsaker etc faktiskt. Inte för att jag inte äter grönsaker med.. att de finns goda och kalorisnåla. Ägg kör jag stenhårt på, det samt gröt.

Släng i lite kruskakli, linfrön och fiberhusk i gröten så blir den ”större” och mättar ännu mera.

Dementis wrote:
    Inte för att vara elak men kan du inte ge tips på kalorisnål mat så posta någon annanstans =)

Surkål. Det är mycket trevligare att äta direkt ur burken (eller lite uppvärmt) än vanlig vitkål. Dessutom innehåller den nyttiga mjölksyrebakterier om den är gjord på rätt sätt.

Hanne wrote:
    Släng i lite kruskakli, linfrön och fiberhusk i gröten så blir den ”större” och mättar ännu mera.

Det där tycker jag är sjukt överdrivet. Så mycket fibrer och fytinsyra helt i onödan och tristare smak. Finns gränser för hur värdefullt grötens storlek blir.

Men det är bara min åsikt och du har inte fel.

Jag brukar tärna en kycklingfilé och sedan steka i en wokpanna tillsammans med massa strimlad vitkål, paprika, broccoli, blomkål, lök, ananas, svamp och ja vad jag känner för, och sedan på med lite (mycket) mango-curry krydda från santa maria. Med mycket grönsaker så blir det mycket mat för en liten mängd kalorier. Gott är det också :)

kyckling filé med broccoli é riktigt nice ;) eller en bra kött bit med rot frukter

Qvick wrote:
    Jag brukar tärna en kycklingfilé och sedan steka i en wokpanna tillsammans med massa strimlad vitkål, paprika, broccoli, blomkål, lök, ananas, svamp och ja vad jag känner för, och sedan på med lite (mycket) mango-curry krydda från santa maria. Med mycket grönsaker så blir det mycket mat för en liten mängd kalorier. Gott är det också :)

Körde en kycklinggryta igår med massa grönsaker, fick det att bli oehört mättande med broccoli, svamp och annat. Riktigt gott med. Grönsaker är helt klart underskattat!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.