Home › Forums › Matlagning och Recept › Kalorisnålaste lussebullar receptet??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 december, 2006 at 19:50 #926916Anonym anvandareMembersupersleepy wrote:sboije: det där lät riktigt intressant. Tänkte byta ut sirapen och allt socker emot Hermesetas (289 kcal).
Sedan en fråga till. Hur mycket kalorier blir det per 100 gram på dina bullar och per styck ungefär?
Som min fråga löd i början av tråden: Går det att byta ut det mot ett kalorisnålare mjöl? D.v.s tex: Fullkornsvetemjöl
från kungsörnen. Som är på 300 kcal. Och kanske blanda med rågmjöl?Vad skulle skillnaden bli tror ni? Tack så jätte mycket.
Aix skriv recept och gärna en bild. Helst också näringsvärdet. Tack på förhand
Tror att rågmjölet gör dina bullar mer kompakta…fluffet minskar…bullarna blir mindre. Bättre att ta fullkornsvetemjöl i så fall. Annars kan du ju ta vanligt vetemjöl och ha i lite linfrön etc. för att öka fiber och vitamineralhalten…
9 december, 2006 at 22:19 #926917Anonym anvandareMemberOkej. Men tanken är att minska kalorierna. Hur tror ni då att byta ut all sirap och socker mot hermesetas flytande och strö. Och sedan all smör och olja emot kesella.
Vad tror ni? Ta fullkornsvarianten på vete mjöl som innehåller 300 kcal. Det borde väll bli stor skillnad?
Vad uppskattar ni att kalori värdet borde bli per bulle och per 100 gram?
Och vad blir skillnaden isåfall med en vanlig?
Tack på förhand.
Hoppas någon kan lösa denna gåta . hade tänkt att baka imån nämligen.
Tack
10 december, 2006 at 20:17 #926918Anonym anvandareMemberJompa wrote:Är det verkligen någon avsevärd skillnad mot t ex naturell whey 80?Jepp! Vanligt protein förstörs vid höga temperaturer. Bake Pro är framtaget för just bakning, i högst 200 grader dock.. Men tänk på att det man bakar blir ju inte över 200 grader rakt igenom bakverket så det är nog ingen större fara om man bakar nåt i låt säga 225 grader..
10 december, 2006 at 20:20 #926919Anonym anvandareMemberTill Supersleepy så rekommenderar jag receptet som lagts in här från nlife.se. Gå efter det receptet å testa att ersätta en del av mjölet med Bake-Pro! :emo-thumb
10 december, 2006 at 22:02 #926920Anonym anvandareMemberHur mycket tror du att kalorierna skiljer?
Om jag även byter ut smöret också d.v.s?
Nån gissning?
D.v.s skillnad med vanliga och specialen
11 december, 2006 at 08:59 #926921Anonym anvandareMembermen det är väl bara räkna ut kalorierna själv??
11 december, 2006 at 22:02 #926922Anonym anvandareMemberär kass på det nämligen .
14 december, 2006 at 01:41 #926923Anonym anvandareMemberGött å fläska på sig under julen Man håller värmen bättre :p
14 december, 2006 at 06:19 #926924Anonym anvandareMemberAjdå….det var ju inte bra….
Du har fel, proteinet förstörs inte…däremot blir det sämre vid upphettning, detta gäller även bake-pro. det är egentligen inget speciellt med det pulvret.O vad är det egentligen supersleepy ska baka? Verkar nästan som om du är ute efter något helt annat än ens en hybridvariant av en lussebulle.
Ta naturellt proteinpulver blandat med lika mycket kollagenprotein, tillsätt vätska motsvarande 10% av torrvarornas vikt, tillsätt 1msk aspartam o 1msk saffran. Veva ihop det hela till en jättebulle.
Ta en hammare o slå två ggr på jättebullen….där de minimala märkena syns läggs ett russin! VOILA`
ät o njut….typ…aix wrote:Jepp! Vanligt protein förstörs vid höga temperaturer. Bake Pro är framtaget för just bakning, i högst 200 grader dock.. Men tänk på att det man bakar blir ju inte över 200 grader rakt igenom bakverket så det är nog ingen större fara om man bakar nåt i låt säga 225 grader..16 december, 2006 at 16:34 #926925Anonym anvandareMemberaix wrote:Jepp! Vanligt protein förstörs vid höga temperaturer. Bake Pro är framtaget för just bakning, i högst 200 grader dock.. Men tänk på att det man bakar blir ju inte över 200 grader rakt igenom bakverket så det är nog ingen större fara om man bakar nåt i låt säga 225 grader..Jag har bakat en massa med vanligt protein utan problem. Tror absolut inte att det har någon betydelse. Kan däremot säga att kasein inte funkat så bra att baka med, blir något skum konsistens.
17 december, 2006 at 21:36 #926926Anonym anvandareMembersupersleepy wrote:Hur mycket tror du att kalorierna skiljer?Om jag även byter ut smöret också d.v.s?
Nån gissning?
D.v.s skillnad med vanliga och specialen
Vet jag inte.. det är bara att räkna på ingredienserna själv.. :p Du sparar säkert en hel del plus att du får mer proteiner! :emo-thumb
17 december, 2006 at 21:38 #926927Anonym anvandareMemberJompa wrote:Låter lite flummigt.. hur har man lyckats ändra detta protein så det är mer värmetåligt än vanligt vassle?Ingen aning.. men så är det sagt iaf! kanske bara ett PR-trick, vem vet?!:o Men jag gillar iaf bake-pro! Du kan läsa mer om det på flera sajter där dem säljer kosttillskott!
17 december, 2006 at 22:23 #926928Anonym anvandareMemberDe va ett himla tjööt om bake pro aix
Bakade Lussebullarna från nlife i fredags.
Dock så lyckades jag använda för mycke mjöl så lite torra blev dom allt, men dom nyttigaste lussebullarna jag ätit det här året iaf. Gjorde dubbel omgång med totalt 4 dl bake pro i och så ersatte jag 50% av vetemjölet med dinkelmjöl
(hade jag då vetat att degen blir kletigare med dinkellmjöl kanske jag hade sluppit få torra lussebullar )20 december, 2006 at 20:44 #926929Anonym anvandareMemberSkogshuggarn wrote:De va ett himla tjööt om bake pro aixBakade Lussebullarna från nlife i fredags.
Dock så lyckades jag använda för mycke mjöl så lite torra blev dom allt, men dom nyttigaste lussebullarna jag ätit det här året iaf. Gjorde dubbel omgång med totalt 4 dl bake pro i och så ersatte jag 50% av vetemjölet med dinkelmjöl
(hade jag då vetat att degen blir kletigare med dinkellmjöl kanske jag hade sluppit få torra lussebullar )So what, jag gillar det ju! :emo-thumb Ja, man får passa sig när man använder bake-pro för det suger åt sig mer vätska! Lovar att dina bullar blev godare än den varianten Anna försökte sig på för ett par veckor sen när vi skulle baka.. Dem kunde vi stenat folk med! Å inget saffran var det i dem heller- urk!
20 december, 2006 at 23:01 #926930Anonym anvandareMemberLussebullar utan saffran är inga lussebullar, lär Anna det
Mina blir nog svårt o stena folk med iaf, såvida man inte tar dom direkt från frysen o kastar på folk
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.