Home › Forums › Matlagning och Recept › Kan man äta ostkaka till lunch?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 februari, 2006 at 10:35 #1033546Anonym anvandareMember
Kan man äta ostkaka till lunch, eller är det mest bara som en efterrätt? Jag blev så sugen på det…
17 februari, 2006 at 10:35 #94315Anonym anvandareMember17 februari, 2006 at 11:18 #1033547Anonym anvandareMemberLättostkaka har en toppenbra sammansättning. Lägg till lite ÖNOS lågkalori jorgubbssylt.
17 februari, 2006 at 12:24 #1033548Anonym anvandareMemberMirre wrote:Lättostkaka har en toppenbra sammansättning. Lägg till lite ÖNOS lågkalori jorgubbssylt.:emo-thumb super gott
17 februari, 2006 at 13:04 #1033549Anonym anvandareMemberMirre wrote:Lättostkaka har en toppenbra sammansättning. Lägg till lite ÖNOS lågkalori jorgubbssylt.Precis vad jag tänkte! Då blir det det till lunch imorgon
17 februari, 2006 at 13:10 #1033550Anonym anvandareMembermm, det lät smarrigt
17 februari, 2006 at 13:48 #1033551Anonym anvandareMemberMirre wrote:Lättostkaka har en toppenbra sammansättning. Lägg till lite ÖNOS lågkalori jorgubbssylt.Fruktos anses ofta inte vara en del av en ”toppenbra sammansättning”.
17 februari, 2006 at 14:26 #1033552Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Fruktos anses ofta inte vara en del av en ”toppenbra sammansättning”.3g/100g är oerhört lite. (9 gram för en hel lättostkaka). Okejdå, om vi nu ska vara bokstavliga så är inte lättostkaka perfekt ut näringssynpunkt, dock är det perfekt som snabbmat. Däremot är det inte det nästintill obefintliga fruktosen som är boven utan det mättade fettet inkl kolesterolet.
Under min tävlingsdiet äter jag lättostkaka ganska regelbundet. Det kan bli upp till 5 st/vecka! Dock äter jag inte mer än max en frukt om dagen. Levern kan som sagt lagra in cirka 50-75 g innan det blir ett överskott.18 februari, 2006 at 15:17 #1033553Anonym anvandareMemberHmmm, kollade in Frödinges hemsida och deras ostkaka innehåller bittermandel. Antar det inte är någon höjdare om man är allergisk mot vanlig mandel? Kanske ska testa en bit ändå å se vad som händer….
18 februari, 2006 at 19:06 #1033554Anonym anvandareMemberStenberg wrote:Hmmm, kollade in Frödinges hemsida och deras ostkaka innehåller bittermandel. Antar det inte är någon höjdare om man är allergisk mot vanlig mandel? Kanske ska testa en bit ändå å se vad som händer….Skulle jag inte rekomendera! Bittermandel ör ju som vanlig mandel, den har bara en lite annorlunda smak.
För övrigt åt jag nu ostkaka till lunch idag, men jag måste säga att det var inte lika gott som jag väntat mig. Den var ju söt! Gillar itne så mycket söta grejer, visst kan det vara gott ibland, men som mat gillar jag inte när det är sött. Så nästa projekt blir att testa göra egen! Utan socker! Jag har hittat en del recept och ingredienserna i sig är ju rätt bra näringsmässigt faktiskt.
Båsa recepten jag hittade baserades på ägg, keso, mjölk, mandlar, mjöl, och socker. Så tar man bort sockret och använder något grovt mjöl, då blir ju det kanon! Jag hör av mig när jag testat. Fast det dröjer nog ett tag för nu är jag mätt på ostkaka för den här gången:p18 februari, 2006 at 20:07 #1033555Anonym anvandareMembernån som vet ungefär hur mycket bittermandel det är i 100g ostkaka (köpt)?
18 februari, 2006 at 22:01 #1033556Anonym anvandareMemberMaila Frödinge.
19 februari, 2006 at 00:58 #1033557Anonym anvandareMemberÄr det stor skillnad på smaken mellan vanlig och lätt-varianten? Den vanliga är ju vansinnigt god, så jag har inte testat lättostkakan, lite skeptisk
19 februari, 2006 at 08:05 #1033558Anonym anvandareMembergeo wrote:Bittermandel bildar cyanid när det bryts ner i kroppen. Nåt att tänka på!Stämmer! Men dock inte något man reagerar på vid små mängder, om man inte är allergisk!
Bittermandel ger ju så stark smak att en liten mängd är tillräcklig! För hemmabruk finns även bittermandel extrakt! :up:
21 februari, 2006 at 09:06 #1033559Anonym anvandareMemberStenberg wrote:nån som vet ungefär hur mycket bittermandel det är i 100g ostkaka (köpt)?Jag har ingen aning om mängden, men jag upplevde att det ”knastrade” till då och då, när jag åt ostkakan från frödinge och vad annars skulle kunna knastra i munnen om inte bittermandel: , så jag skulle inte rekommendera den till någon som är nötallergiker i alla fall.
För övrigt kan jag nu meddela att jag testat att göra min egen ostkaka, utan socker. Har bara smakat litegrann av den ännu, och den smakade väl inte direkt ostkaka, men jag tycker ändå den blev god!
Jag gjorde en halv sats:
1 ägg som vispas
125g keso mini
25g grovt rågmjöl
1 dl minimjölk
saltin i ugnen 175 g tills den fått färg.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.