Kanske aningen dum fråga om havregryn…

Home Forums Matlagning och Recept Kanske aningen dum fråga om havregryn…

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hörde från en klok man att man inte ska få i sig mer än 60 g kostfiber per dag.

Min fråga nu är hur mycket detta är?

Jag brukar ha i 1dl havregryn i mina drinkar, hur mycket är detta då i gram (hur många sådana kan man dricka d.v.s)

Mvh,

/Erik

FlexMasterMick wrote:
    Hörde från en klok man att man inte ska få i sig mer än 60 g kostfiber per dag.

Min fråga nu är hur mycket detta är?

Jag brukar ha i 1dl havregryn i mina drinkar, hur mycket är detta då i gram (hur många sådana kan man dricka d.v.s)

Mvh,

/Erik

1dl havregryn = 3.8g kostfiber.
    40gram är RDI, mer än 60gram borde ge lite känningar i tarmarna ;)

för mycket kan ge sämre resultat då fibrer inte bara kan binda fett och onödiga saker för attsedan forsla dem ut ur kroppen. kan även påverka bakterierna i tarmen sämre genom ett förstort intag.
    finns en tråd om detta om du söker.

1 dl = 3,8 gram !?!?!!

Då kan man kort och gått äta en jävla massa havregryn…haha.

Ja, havregryn är inte sådär vansinnigt nyttigt som folk tror. Det är ganska snabb mat trots allt.
    T.ex. Grahamsmjöl, som man gör till gröt är en trevligare matkälla om man vill hålla en jämnare boldsockernivå. (Käkar det själv eftersom jag har blodsockerproblem).

Alright. Men Havregryn är väl ändå en mkt bra grej om man vill gå upp i vikt vid träning har jag höra (?)

DavidN wrote:
    Ja, havregryn är inte sådär vansinnigt nyttigt som folk tror. Det är ganska snabb mat trots allt.
    T.ex. Grahamsmjöl, som man gör till gröt är en trevligare matkälla om man vill hålla en jämnare boldsockernivå. (Käkar det själv eftersom jag har blodsockerproblem).

Normala människor har inte sådana blodsockersvängningar att det är lönt att titta på hur snabba kolhydraterna är. Det är sammansättningen som är viktig, vilket gör att havregryn är ett utmärkt livsmedel.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.