Kardemumma

Home Forums Matlagning och Recept Kardemumma

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Om man tröttnat på kanel kan man prova kardemumma. Den sägs underlätta matsmältningen, stärker hjärta och lungor, tar bort gaser och skärper sinnet. Liksom kanel är den ett afrodisiakum :P

Spännande…

Detta funkar i alla fall:

KVARG + funlight icetea + kardemumma + kanel

GRÖT + mosad banan + kardemumma

Kardemumma eller kanel gör sig mycket bra i proteindrinken om man använder ett pulver med vaniljsmak.

Silvia wrote:
    Om man tröttnat på kanel kan man prova kardemumma. Den sägs underlätta matsmältningen, stärker hjärta och lungor, tar bort gaser och skärper sinnet. Liksom kanel är den ett afrodisiakum :P

Spännande…

Detta funkar i alla fall:

KVARG + funlight icetea + kardemumma + kanel

GRÖT + mosad banan + kardemumma

Själv älskar jag ingefära, starkt och gott. Gott till keso:emo-thumb

Jo kardemumma (och kanel) är suveränt, jag har det till det mesta! Marockansk mat innehåller ofta det också och det smakar riktigt gott!
    Man kan göra typ, bulgur/cous cous/quinoa, i buljong, krydda med kanel kardemumma, blanda i nötter och torkade aprikoser -skitgott till kyckling!

vad har kardemumma för värkan på kroppen egentligen? Vilket av kanel och kardemumma är bra för ämnesomsättningen?

Några bieffekter av för mycket på nån av dem?

Ska kardemummam vara grov eller finmalen? skillnad?

supersleepy wrote:
    vad har kardemumma för värkan på kroppen egentligen? Vilket av kanel och kardemumma är bra för ämnesomsättningen?

Några bieffekter av för mycket på nån av dem?

Ska kardemummam vara grov eller finmalen? skillnad?

Kanel sänker blodsockret, vilket i sin tur är bra för ämnesomsättningen. Vad jag vet så finns inge bi effekter om man käkar för mycket utav varken kanel eller kardemumma, men lagom sägs ju vara bäst ju.

Spelar nog ingen roll om den är grov eller finmalen, själv föredrar jag finmalen,

Men ingefära är också en bra krydda, som också sägs vara bra för ämnesomsättningen, Skär ner några skivor i ett glas hett vatten eller riv över maten!

MalinSjögren wrote:
    Men ingefära är också en bra krydda, som också sägs vara bra för ämnesomsättningen

Är även bra om du vill slippa sjösjuka.

MalinSjögren wrote:
    Kanel sänker blodsockret, vilket i sin tur är bra för ämnesomsättningen. Vad jag vet så finns inge bi effekter om man käkar för mycket utav varken kanel eller kardemumma, men lagom sägs ju vara bäst ju.

Spelar nog ingen roll om den är grov eller finmalen, själv föredrar jag finmalen,

Men ingefära är också en bra krydda, som också sägs vara bra för ämnesomsättningen, Skär ner några skivor i ett glas hett vatten eller riv över maten!

Och det bästa är att de finns i kakor också :D Ingefärskakor är vrålgott att äta under ätardagar

Jag har oxå ett tips på att använa kardemumma!
    Frukostfofflor med dinkel och kardemumma! Mumsigt som tusan om du frågar mig! Kan serveras med sallad, inlagd tofu, skinka eller kalkon eller varför inte minikeso med kanel på!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.