Home › Forums › Matlagning och Recept › Kessella istället för smör i [valfritt recept]?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 februari, 2009 at 20:17 #660358Anonym anvandareMember
Jag vågade/hann faktiskt inte testa med kessella i helgen… å när jag läser era inlägg så vågar jag verkligen inte det :p.
Tips på annat gott substitut för smöret då? Förutom keso
9 februari, 2009 at 21:10 #660359Anonym anvandareMemberMargarin kanske? :whistle:
9 februari, 2009 at 21:37 #660360Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Det är som de säger: om det ser ut som koskit, och smakar koskit, då är det negerbollar med kesella.HAHAHA!
Måste dock rätta till dig på en punkt.. Chokladbollar, inte negerbollar:nerd:9 februari, 2009 at 22:30 #660361Anonym anvandareMemberPatrikBergman wrote:HAHAHA!
Måste dock rätta till dig på en punkt.. Chokladbollar, inte negerbollar:nerd:ahaaa ok… Kan du förklara skillnaden på negerbollar och chokladbollar då?
9 februari, 2009 at 23:19 #660362Anonym anvandareMemberDaniel Lindqvist wrote:ahaaa ok… Kan du förklara skillnaden på negerbollar och chokladbollar då?Det är ingen skillnad. Dock lite information från sv.wikipedia.org – ”Ett konditori i Sjöbo som kallade bakverket negerboll anmäldes 2003 till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO). Granskningen lades ned på grund av att anmälaren inte personligen blev kränkt. En brasklapp lämnades dock om att namnet inte bör användas, eftersom det är ”föråldrat [och kan lätt förknippas med] slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika värde”.
10 februari, 2009 at 15:33 #660363Anonym anvandareMemberlite ot kanske, men är det inte bättre att dra ner på något annat och äta vanligt gott fika?
10 februari, 2009 at 15:48 #660364Anonym anvandareMemberMeh, lite kakao, sötningsmedel, choklad-protein, olja, havregryn å annat kraffs går väll utomordentligt bra? Fett är ju endå bra lixom. Spä ut med vatten om du vill hålla nere kcal, för å få till det tjockare kan du hälla i fiber husk… Eller äggvita eller nått.. Testa dej fram vettja. Har du en hund eller en granne med hund blir den nog glad om det blir fel bara ;P
10 februari, 2009 at 16:40 #660365Anonym anvandareMemberDaniel Lindqvist wrote:ahaaa ok… Kan du förklara skillnaden på negerbollar och chokladbollar då?För mig är en negerboll en brunhyads testikell och det vet jag inte om jag vill äta?
5 april, 2009 at 19:20 #660366Anonym anvandareMemberHittade detta receptet i en blogg, har själv inte testat så vet ej om det smakar bra..men kan va värt o testa, men blir o testa kommande dagarna..
Chokladbolls-deg
Blanda kruskakli (typ 2-3 dl), en msk kakao, 1-2 dl sötningsmedel, 2-3 msk jordnötsmör, lite torkad frukt, 1 dl neutralt eller choklad-proteinpulver och lite vatten.
5 april, 2009 at 21:23 #660367Anonym anvandareMemberDet här receptet kommer från träningsprofilen.se och smakar riktigt bra.
Du behöver: (för 6 st stora chokladbollar)
* 1 dl Kesellalätt
* 1,5 dl Sötningsmedel
* 1 tsk Vaniljsocker
* 1,5 – 2 msk kakao
* 2 krm salt
* 3 dl fiberhavregryn
* 2 msk mjölk
* 1 msk kaffeGör så här:
Blanda ihop alla Ingredienser i en bunke och dela sedan upp massan i sex jämnstora delar och rulla dem i garneringen.
Förvara dem i kylen över natten.Garnering: 2 msk kokosflingor
Näringsvärde:
557kcal
32,4g protein
12,8g fett
76,8g kolhydrater
17,3g kostfiber -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.