Home › Forums › Matlagning och Recept › Kryddmixerna i affärerna
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 mars, 2007 at 17:12 #851575Anonym anvandareMember
Tänkte på de här kryddmixerna man kan köpa i affären. Är ju mycket skit i dom om man läser på innehållsförteckningen, men Om man ser nu då att man blandar alla det där kryddorna, är ju en del socker å fett i typ 4-500 g nötfärs då blir det ju Inte så farligt mycket om man går på 100g..
Hur ser ni på de där?? Vissa är ju faktiskt god:)
29 mars, 2007 at 17:12 #84681Anonym anvandareMember29 mars, 2007 at 22:11 #851576Anonym anvandareMemberAnvänder själv inga kryddmixer längre och faktiskt använder jag inte ens salt. Har vant mig av detta och saknar det inte längre. Äter mycket grönsaker och frukt så jag får i mig naturliga salter ändå. Använder bara ingefära (ok, soja på vit fisk) och ibland kanel el cayennepeppar. Kanske låter tråkigt men uppskattar faktiskt smakerna av grönsaker eller avocado eller olivolja som jag har i maten. Äter dock mycket djupfryst kyckling och den är ju redan saltad, tyvärr. Det är nog en vanesak.
30 mars, 2007 at 09:17 #851577Anonym anvandareMemberOkej,, JA då kan ju du lära mig å få maten att smaka bra då Är just å få en bra kombination.. Det lyskas Fan inte jag med:(
30 mars, 2007 at 21:57 #851578Anonym anvandareMemberMicke Dee wrote:Okej,, JA då kan ju du lära mig å få maten att smaka bra då Är just å få en bra kombination.. Det lyskas Fan inte jag med:(Tror inte att du skulle tycka att min mat smakade bra:D Det är nog mer en vanesak. Ifall jag äter ute eller ngn typ av mat för ”vanliga människor” så tycker jag att den är jäkligt salt.
30 mars, 2007 at 23:51 #851579Anonym anvandareMemberMicke Dee wrote:Tänkte på de här kryddmixerna man kan köpa i affären. Är ju mycket skit i dom om man läser på innehållsförteckningen, men Om man ser nu då att man blandar alla det där kryddorna, är ju en del socker å fett i typ 4-500 g nötfärs då blir det ju Inte så farligt mycket om man går på 100g..Hur ser ni på de där?? Vissa är ju faktiskt god:)
jag använder kryddmixar ibland om jag känner för det. hur noga ska man behöva va egentligen? visst lite socker, smakförstärkare o transfetter men va f-n….lite då o då kan väl inte skada eller?
silvia: inget salt?? då skulle det inte gå många dagar innan jag hade kramp…
1 april, 2007 at 05:06 #851580Anonym anvandareMemberFår i mig transfetter, salt och socker, jag med, fast på ”ätardagarna”.
Nä, kramp får jag aldrig!
1 april, 2007 at 11:54 #851581Anonym anvandareMemberSåklart man använder kryddor! Känns som om att det har gått för långt om man känner att man inte vågar sätta lite smak på maten.
1 april, 2007 at 18:06 #851582Anonym anvandareMemberMM precis, när man hällti de där i köttfärsen ele nå så handlar det ju om så lite igenltligen..
Man måstej u kunna leva också, men är j skillnad om man ska upp på scen, men i vanlig diet eller i en vanlig matstil så tycker jag man kan una sig de:emo-thumb
athleticmia wrote:jag använder kryddmixar ibland om jag känner för det. hur noga ska man behöva va egentligen? visst lite socker, smakförstärkare o transfetter men va f-n….lite då o då kan väl inte skada eller?silvia: inget salt?? då skulle det inte gå många dagar innan jag hade kramp…
1 april, 2007 at 18:07 #851583Anonym anvandareMemberhaha, men Man blir Bra knäpp av å träna å
Peter Storhannus wrote:Såklart man använder kryddor! Känns som om att det har gått för långt om man känner att man inte vågar sätta lite smak på maten.1 april, 2007 at 19:37 #851584Anonym anvandareMemberDet är inte det att jag inte ”vågar” använda kryddor, utan jag känner inget behov av dem helt enkelt och min point var lite att man kan vänja sig av med dem. Sedan så är vi alla olika och prioriterar olika sorters mat. Jag är en ”brödoman” tex och lite kakmonster med så jag får min dos av transfett och natriumglutamat och liknande, jag med:p Men tycker inte att man ska vara så extrem att man undviker kryddorna ifall man nu gillar dem.
2 april, 2007 at 10:51 #851585Anonym anvandareMemberJag förstår inte varför man ska låta bli saltet, jag saltar alltid min mat, kroppen behöver ju en viss mängd salt, ok att man drar ner sista veckan innan tävling, men under offseason finner jag inget argument för att skippa saltet. Kryddmixer använder jag då och då, tycker inte att man ska begränsa sig allt för mycket, det finns massor av olika mixer så är jätte goda att använda och speciellt när man har lite bråttom, som är rätt vanligt när man jobbar och tränar mycket.
Ingen ”sabbar” formen av lite fett eller salt, man måste ju leva oxå
Sen när man är i slutfasen i en diet så brukar jag skippa kryddmixer för att undvika sockret och så.Ät och MÅ!
Mvh Jossan2 april, 2007 at 15:54 #851586Anonym anvandareMemberJag använder inte kryddmixer längre eftersom jag har IBS. Det är då främst smakförstärkarna jag vill undvika. Tror inte det är farligt att använda detta ibland om man är frisk (livsmedelsverket har ju regler för hur mycket som får finnas i maten och enligt dem skall man inte behöva oroa sig) men det känns onödigt när man redan har känslig tarm.
P.g.a. min IBS så äter jag inte heller så starka kryddor så det begränsar ju lite för mig, men annars skulle jag rekommendera att man gör sina egna kryddmixer. Det är ju inte alltid man skriver ut alla kryddor på påsarna på de färdiga mixerna men i de fall det är angivet kan man ju gå efter det.
4 april, 2007 at 11:28 #851587Anonym anvandareMemberSilvia wrote:Använder själv inga kryddmixer längre och faktiskt använder jag inte ens salt.Jag slutade med salt helt och hållet ca 7 år sedan.
:up:
mvh
10 april, 2007 at 08:29 #851588Anonym anvandareMemberDet som är mest skrämmande i kryddmixarna är ju e621 glutamaten nån som vet om det finns nån kryddmix typ grillkrydda utan det?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.