Kryddmixerna i affärerna

Home Forums Matlagning och Recept Kryddmixerna i affärerna

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • Author
    Dontomase wrote:
    Det som är mest skrämmande i kryddmixarna är ju e621 glutamaten nån som vet om det finns nån kryddmix typ grillkrydda utan det?

Vad är skrämmande med just den ingrediensen, vill gärna veta?

mvh

Det är ju en smakförstärkare som är till för att lura hjärna att tro det är gott, man behöver inte lika mycket kryddor om man använder det.

Flera får allergiska reaktioner tryck över bröstet, vissa studier säger att det kan ge överaktiva barn, och att det kan ge upphov till Parkinsson, koncentrations svårigheter, epilepsi, osv.

Sen finns det säkerligen forskning som säger emot, men skrämmande är det, och hur bra kan det vara att stoppa i sig en kemisk förening istället för kryddor..

UllisP wrote:
    Jag använder inte kryddmixer längre eftersom jag har IBS. Det är då främst smakförstärkarna jag vill undvika. Tror inte det är farligt att använda detta ibland om man är frisk (livsmedelsverket har ju regler för hur mycket som får finnas i maten och enligt dem skall man inte behöva oroa sig) men det känns onödigt när man redan har känslig tarm.

P.g.a. min IBS så äter jag inte heller så starka kryddor så det begränsar ju lite för mig, men annars skulle jag rekommendera att man gör sina egna kryddmixer. Det är ju inte alltid man skriver ut alla kryddor på påsarna på de färdiga mixerna men i de fall det är angivet kan man ju gå efter det.

IBS?
    Jag kanske är lite trög men jag skulle uppskatta om du kunde förklara lite mer, alltid kul att lära sig något nytt. :)

norsk_gadd wrote:
    IBS?
    Jag kanske är lite trög men jag skulle uppskatta om du kunde förklara lite mer, alltid kul att lära sig något nytt. :)

[http://sv.wikipedia.org/wiki/IBS]

Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.