kvarg

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 61 total)
  • Author
    Mranderson wrote:
    måste testa de , men ja hatar sockerfri saft , kan man inte ta vanlig?

Det handlar bara om mängden i förhållande till ditt energibehov som med allt annat.:)

Sannolikt lär inte lite saft i kvargen bidra med så mycket energi om du nu inte väljer ½kg kvarg som du formligen dränker i saft.;) Vill du dessutom gå ”mellanvägen” finns ju saftvarianter med lägre sockerhalt också, d.v.s. sötade fast inte lika mycket.

Eddie Vedder wrote:
    Det handlar bara om mängden i förhållande till ditt energibehov som med allt annat.:)

Sannolikt lär inte lite saft i kvargen bidra med så mycket energi om du nu inte väljer ½kg kvarg som du formligen dränker i saft.;) Vill du dessutom gå ”mellanvägen” finns ju saftvarianter med lägre sockerhalt också, d.v.s. sötade fast inte lika mycket.

men ska man inte äta hela burken då? 500g dvs de e ju inte såå mkt eller?

edit: Ska man blanda ut saften med vatten eller hälla i koncentratet? (förlåt att jag förstör tråden, detta är sista inlägget :p )

Om 500 gram är mycket eller lite är väl individullt antar jag. Jag brukar hälla över fun-lightkoncentratet över mina 250 g sen är jag nöjd:) dock ganska lite koncentrat

Mranderson wrote:
    men ska man inte äta hela burken då? 500g dvs de e ju inte såå mkt eller?

edit: Ska man blanda ut saften med vatten eller hälla i koncentratet? (förlåt att jag förstör tråden, detta är sista inlägget :p )

Koncentrerat ska det vara, sen får du prova dig fram tills det smakar bäst.

jag äter från 750-1000 gram kvarg per dag. Det är väl inget fel med det ? :S

Tyskn wrote:
    Om du syftar på kessellan i ditt sista påstående så är det 75kcal/100g altså 187,5kcal/250g. Bären brukar också ligga på runt 40kcal/100g, så det kan inte heller stämma.
    Men det är givetvis fortfarande väldigt lite kalorier/gram vi pratar om. :emo-thumb

Jag syftade på bären. Utgick från ICAs Hallon och Blåbär. 30kcal/100g, 250g i ett paket, sammanlagt 75kcal. There you have it! :emo-thumb

Benjamin_fj wrote:
    jag äter från 750-1000 gram kvarg per dag. Det är väl inget fel med det ? :S

Nej det är inget fel med det, det som skulle vara fel för mig då är att just mejeriprodukter resulterar i kopiösa mängder gas i min mage.

Som många nämnt så funkar kvarg med det mesta, vitlök + vatten och du har dipp till chipsen osv osv. Dock äter jag själv kvarg med Funlight Jordgubb, hallon och jordgubbar. Ibland har jag endast i äpplen också, blir ganska ”friskt” i smaken.

Insulinus wrote:
    Koncentrerat ska det vara, sen får du prova dig fram tills det smakar bäst.

aa köpte nån röd funlight , tror de var svartvinbär .. de gick faktiskt ner lättare än jag trodde . Käkade en burk 250g igår och en idag helt ok :up: Jag gillar också keso+vanilj yoghurt + skivad banan eventuellt lite müsli också !

Mranderson wrote:
    aa köpte nån röd funlight , tror de var svartvinbär .. de gick faktiskt ner lättare än jag trodde . Käkade en burk 250g igår och en idag helt ok :up: Jag gillar också keso+vanilj yoghurt + skivad banan eventuellt lite müsli också !

När du tröttnar på Fun light/Kvarg konsistensen (om du nu tröttnar) så är det bara att byta saftsmak, elelr tillsätta typ russin, mandel, frukt, bär elelr något nytt.
    Varierar man då och då så tröttnar man aldrig. :D

Insulinus wrote:
    När du tröttnar på Fun light/Kvarg konsistensen (om du nu tröttnar) så är det bara att byta saftsmak, elelr tillsätta typ russin, mandel, frukt, bär elelr något nytt.
    Varierar man då och då så tröttnar man aldrig. :D

Tack för tipset ska köpa några burkar imorrn !

har bara en fråga till: är de någon skillnad i smaken mellan lidls och arlas kesella? För lidls ”billigare version” av saker brukar jag inte tycka om ..

Mranderson wrote:
    är de någon skillnad i smaken mellan lidls och arlas kesella? För lidls ”billigare version” av saker brukar jag inte tycka om ..

Jag tycker inte smaken är exakt densamma men så är ju även näringsvärdet något annorlunda samt att det helt enkelt inte är samma produkt. Olika mejerier har lite olika tillvägagångssätt i sin produktion och får då lite olika smak på sina produkter jämfört med varandra.

Så döm inte efter priset men tänk på att det är mer protein och närmast fettfritt så givetvis påverkas smaken av det. Kolhydrathalten är ju annorlunda även den vilket skvallrar om att man eventuellt kan ha använt sig av en annan syrningskultur.

En fråga Eddie!

Då du ”bara” är 87a så undrar jag hur du kan allt det här, och är så säker på det du säger i forumet, varje gång..? Menar absolut inget illa men det brukar ju ta mååånga år innan man lär sig så mycket som du verkar kunna..

Mvh / Sia

aaiS wrote:
    En fråga Eddie!

Då du ”bara” är 87a så undrar jag hur du kan allt det här, och är så säker på det du säger i forumet, varje gång..? Menar absolut inget illa men det brukar ju ta mååånga år innan man lär sig så mycket som du verkar kunna..

Mvh / Sia

Jag läser mycket. Nu pluggar jag ju på Kostvetarprogrammet och har under läsåret gått Kostvetenskap A och B, då har jag självklart lärt mig mer och fått mer tillgång till litteratur bland annat.

Men mestadels är det kunskap jag tar reda på själv, läser litteratur och forskning om det som intresserar mig typ. Undviker att ställa frågor som andra ska besvara åt mig utan försöker ta reda på det själv.

Hur lång tid man har spelar mindre roll, det är hur man disponerar tiden som är det väsentliga.:)

Mranderson wrote:
    har bara en fråga till: är de någon skillnad i smaken mellan lidls och arlas kesella? För lidls ”billigare version” av saker brukar jag inte tycka om ..

Jag föredrar helt klart Arlas kvarg. Jag tycker att den är krämigare.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 61 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.