Home › Forums › Matlagning och Recept › kvarg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 maj, 2008 at 18:15 #736401Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag läser mycket. Nu pluggar jag ju på Kostvetarprogrammet och har under läsåret gått Kostvetenskap A och B, då har jag självklart lärt mig mer och fått mer tillgång till litteratur bland annat.
Men mestadels är det kunskap jag tar reda på själv, läser litteratur och forskning om det som intresserar mig typ. Undviker att ställa frågor som andra ska besvara åt mig utan försöker ta reda på det själv.
Hur lång tid man har spelar mindre roll, det är hur man disponerar tiden som är det väsentliga.
Jahaa, i see !
Lycka till med plugget får jag väl säga.
Mvh, Sia
21 maj, 2008 at 21:20 #736402Anonym anvandareMemberKvarg är väl Keso/Kesella? [img=http://www.matservice.se/bilder/sma/73108650008060.jpg]Går ju utmärkt att äta rätt uppochner, saft låter som en jäkligt myskomix i mina öron
21 maj, 2008 at 21:24 #736403Anonym anvandareMember1 burk lättkesella
50 gram frysta hallon
½ dl Fun Light
kanel
21 maj, 2008 at 21:32 #736404Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:När du tröttnar på Fun light/Kvarg konsistensen (om du nu tröttnar) så är det bara att byta saftsmak, elelr tillsätta typ russin, mandel, frukt, bär elelr något nytt.
Varierar man då och då så tröttnar man aldrig.Kunde inte instämma mer. Jag har ätit kvarg i flera år, åtskilliga burkar om dagen, och fortfarande tänker jag ”dra åt helvete vad gott det här är” när jag sätter mig vid bordet med en bytta Milbona.
Variationsmöjligheterna är oändliga.
21 maj, 2008 at 21:39 #736405Anonym anvandareMemberChrillee wrote:Kvarg är väl Keso/Kesella? [img=http://www.matservice.se/bilder/sma/73108650008060.jpg]Nej det är det inte. Kesella är Arlas kvarg, keso är keso. Keso är grynost (cottage cheese) och kvarg färskost.
21 maj, 2008 at 23:18 #736406Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nej det är det inte. Kesella är Arlas kvarg, keso är keso. Keso är grynost (cottage cheese) och kvarg färskost.Aha, näringsinnehållet var nästan på pricken i alla fall.
27 maj, 2008 at 22:18 #736407Anonym anvandareMemberSkillnaden på att ta en proteindrink och kvarg med eventuella tillbehör är med andra ord knappt befintlig utan handlar bara om ett behov för omväxling?
27 maj, 2008 at 23:50 #736408Anonym anvandareMemberslaj wrote:Skillnaden på att ta en proteindrink och kvarg med eventuella tillbehör är med andra ord knappt befintlig utan handlar bara om ett behov för omväxling?Mättnadsfaktorn är inte oviktig. Kvarg mättar bättre.
2 juni, 2008 at 09:52 #736409Anonym anvandareMemberMorsan köpte nån kesella med jordgubb/lime-smak från Arla, dock inte lättkesella, är detta något som kan va gott att trycka i sig bara sådär direkt från burken? nån som testat?
2 juni, 2008 at 10:57 #736410Anonym anvandareMemberNiper wrote:Morsan köpte nån kesella med jordgubb/lime-smak från Arla, dock inte lättkesella, är detta något som kan va gott att trycka i sig bara sådär direkt från burken? nån som testat?Jajjemen, den är skitgod. Det finns en till variant, med vaniljsmak, som är en liten slice of heaven.
Näringsmässigt ligger dessa dock ljusår ifrån lättkesella/Milbonas kvarg. Tyvärr, måste man väl säga.
2 juni, 2008 at 12:50 #736411Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Jajjemen, den är skitgod. Det finns en till variant, med vaniljsmak, som är en liten slice of heaven.Näringsmässigt ligger dessa dock ljusår ifrån lättkesella/Milbonas kvarg. Tyvärr, måste man väl säga.
Hehe, käkade den precis, satan va god! Påminde lite om delikatessyoghurt!
Synd det där med det näringsmässiga bara…
2 juni, 2008 at 13:35 #736412Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Jajjemen, den är skitgod. Det finns en till variant, med vaniljsmak, som är en liten slice of heaven.Näringsmässigt ligger dessa dock ljusår ifrån lättkesella/Milbonas kvarg. Tyvärr, måste man väl säga.
så farlig är de väl inte? De är väl bara mer fett och 3g mindre protein per 100g eller? Är den god kan han ju dock forsätta äta den ändå tycker jag i varje fall :up:
2 juni, 2008 at 13:46 #736413Anonym anvandareMemberNiper wrote:Synd det där med det näringsmässiga bara…Den är inte direkt ”dålig” för det. Och du kanske vill ha extra kcal, då är det ju inga fel.
Att byta kvarg kommer i sig inte göra varken till eller från sålänge upplägget flyter på. Och smakar den jättegott så är det ju toppen.:up:
2 juni, 2008 at 23:09 #736414Anonym anvandareMemberMranderson wrote:så farlig är de väl inte? De är väl bara mer fett och 3g mindre protein per 100g eller? Är den god kan han ju dock forsätta äta den ändå tycker jag i varje fall :up:Självklart är den inte ”dålig” per se, dock förutsatte jag att folk primärt åt kvarg för att höja sitt proteinintag, och då är Milbona tveklöst ett bättre val, sett ur det perspektivet.
Förutsatt att man nu dietar och anser sig behöva höja sitt proteinintag av olika anledningar – vilket av följande alternativ förefaller vettigast?
Detta?
Kesella Jordgubblime
Per 100 g (ca 1 dl)
Energivärde 700 kJ/170 kcal
Protein 7,5 g
Kolhydrat 18 g
Fett 7,5 gVanilj:
Energivärde 700 kJ/170 kcal
Protein 7,5 g
Kolhydrat 18 g
Fett 7,5 gEller möjligen Lidl:s egen klassiker?
Milbona Kvarg:
Energivärde: 75 kcal
Protein:12 g
Kolhydrat: 3,9 g
Fett: 1 g
Som proteinkälla är alltså Milbona överlägset, framför allt för att kolhydrater och fett spelar en jävligt underordnad roll i denna trekamp mellan makronutrienterna, vilket alltså är att eftersträva i den här kontexten.
För någon som satsar på underhållsintag eller överskott är det antagligen inte lika viktigt huruvida man väljer myspys-kesellan eller Milbonakladdet från centraleuropa.
Know what i’m talking about, mranderson?
Edit: Och för undvikande av missförstånd så kan man såklart lika gärna äta vaniljkesella under deffen om man nu vill det: Dock anser jag nog att man bör försöka hushålla så mycket man kan med de få kalorier man har att lattja med, om inte annat av mättnadsskäl.
9 juni, 2008 at 18:33 #736415Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Lång textJa visst , syftade mer på den vanliga kesellan naturell men inte lätt… men nu när du skrev om dom här med smaker så ser man ju att bland annat kolhydrats mängdet är rejält mycket högre.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.