Home › Forums › Matlagning och Recept › Kvargchokladkaka
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 maj, 2007 at 10:40 #426645Anonym anvandareMember
Ok, nu ska jag lägga upp receptet här tänkte jag på den kaka jag skulle vilja benämna som det nyttiga svaret på allas vår älskade kladdkaka!
Nu är det eg. socker i den som synes, men det går utmärkt att ta sötningsmedel ist! Testa er fram!
8-10 bitar
3 ägg
2 dl socker (lr lämplig mängd sötningsmedel)
250 g kvarg lr kesella
1 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
1 msk snabbkaffepulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 msk Kahlúa (kan uteslutas, men kakan blir så mkt lyxigare!)Ugn 200 grader. Smörj å bröa en pajform lr liknande. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner kesella/kvarg och Kahlúan. Blanda sedan alla torra ingredienser i en bunke å vänd ner i äggsmeten. Grädda i nedre delen av ugnen tills önskad kladdighet uppnåtts! Ca 15 min, men testa, det varierar ju! Låt kallna å servera med vaniljkesella lr grädde å skivade jordgubbar! MUMMA!!
28 maj, 2007 at 10:40 #63492Anonym anvandareMember28 maj, 2007 at 13:54 #426646Anonym anvandareMemberSer trevligt ut, ska testa det hela och återkomma med betyg!
Blir nog en sötningsmedelsversion för mig
28 maj, 2007 at 14:42 #426647Anonym anvandareMemberanvände 2.5 dl sötningmedel istället för socker och lattepulver istället för snabbkaffe! ingen kahlua!
Tyckte smaken var god, konsistensen var något gummiaktig!
Nästa gång blir det att pröva att byta ut hälften av mjölet mot proteinpulver neutral eller chokladsmak! Tror man kan göra ok brownies med smeten om man använder 2-3 msk bakpulver i den!
Betyg av mig som bryr mig om innehåll: 8/10
Betyd av min tjej som bryr sig om smak: 7/10bra recept!
28 maj, 2007 at 15:30 #426648Anonym anvandareMemberSleep83 wrote:använde 2.5 dl sötningmedel istället för socker och lattepulver istället för snabbkaffe! ingen kahlua!Vad för sötningsmedel använde du?
Och sen varför använde du lattepulver ist?28 maj, 2007 at 15:42 #426649Anonym anvandareMemberCan0n wrote:Vad för sötningsmedel använde du?
Och sen varför använde du lattepulver ist?hermestas, tycker det smakar bäst!
Dricker inte snabbkaffe, då brygger jag hellre så det var vad jag hade hemma!
28 maj, 2007 at 16:22 #426650Anonym anvandareMemberSka nog testa denna till helgen med sötningsmedel och lite bakepro istället för vetemjöl.
Till er som inte vet hur mycket sötningsmedel ni ska använda kan tilläggas att det finns sådant som doseras på samma sätt som vanligt socker.
28 maj, 2007 at 16:33 #426651Anonym anvandareMemberSleep83 wrote:hermestas, tycker det smakar bäst!Dricker inte snabbkaffe, då brygger jag hellre så det var vad jag hade hemma!
Tack, då vet jag
Denna blir det till helgen!28 maj, 2007 at 16:45 #426652Anonym anvandareMemberAnna Andersson wrote:Ska nog testa denna till helgen med sötningsmedel och lite bakepro istället för vetemjöl.Till er som inte vet hur mycket sötningsmedel ni ska använda kan tilläggas att det finns sådant som doseras på samma sätt som vanligt socker.
Du kan väl komma med en rapport hur den smakar med bakepro?
Akta så du inte gräddar den för länge, tror det blir rätt mycket gummi-känsla på konsistensen då
30 maj, 2007 at 08:58 #426653Anonym anvandareMemberJa, konsistensen kan va lite gummiaktig.. Rekommenderar att man gör den i en långpanna eller pajform, så den inte blir lika tjock, men då förkortas gräddningen ytterligare för att bibehålla den där kladdigheten! Testa som sagt att käka den dan efter när den stått i kylen, nästan godast då!
18 juni, 2007 at 19:19 #426654Anonym anvandareMemberBakade den här nu! Lite gummiaktig, och så ska jag nog ha bakpulver i nästa gång. Hade inte något kaffe heller, så det blev ett minus på det också. Annars, i förhållande till nyttighetsgraden, MYCKET GOD! Det smakade ju trots allt kakao (av vilket jag hade en hel dl ). Hade sötningsmedel istället för socker.
18 juni, 2007 at 20:19 #426655Anonym anvandareMemberinte speciellt nyttigt.
18 juni, 2007 at 22:19 #426656Anonym anvandareMemberHur är den onyttig menar du? Min kladdkaka hade 1dl vitt mjöl, resten var ju för tusan kakao, ägg, aspartam och kvarg?? En del energi helt klart, men proteinrikt och en del fett, inte så mycket kolhydrater. Hur är den onyttig?
24 juni, 2007 at 16:20 #426657Anonym anvandareMemberpersonligen undviker jag vetemjöl, socker och äter inte gärna sötningsmedel heller.
24 juni, 2007 at 22:23 #426658Anonym anvandareMemberKapar tråden lite för att dela med mig av ett annat recept på en annan relativt nyttig kladdkaka. Ingen kvarg men nog så smal ändå.
Har inte testat receptet själv, men tycker att det verkat lovande.
Någon som provat och kan rapportera?Smal kladdkaka med hallon
Det här behöver du
0,5 msk flytande margarin
2 dl socker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl kakao
1,5 dl lättmjölkHallonsås:
färska eller frysta hallon
florsockerSå här gör du
1. Sätt igång ugnen på 150 grader.
2. Rör ihop socker och margarin till en porös smet.
3. Knäck i ägget och rör om.
4. Lägg i vetemjölet, bakpulvret, vaniljsockret och kakaon och rör om
ordentligt.
5. Häll i mjölken och vispa till en smet.
6. Häll smeten i en kakform med teflonbeläggning eller smörj och bröa en
vanlig form.
7. Ställ in nederst i ugnen och baka 30 minuter. Obs! Kakan ska vara riktigt
kladdig.
8. Mixa hallonen med florsockret. Det går på några sekunder med en stavmixer
och genererar inte mycket disk.
Ta mycket lite socker till att börja med och smaka dig fram. Sötman hänger
också på hallonen och jag vill ha en syrlig sås till den söta kakan – du
kanske vill ha det sötare.[http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,652741,00.html]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.