Kvargchokladkaka

Home Forums Matlagning och Recept Kvargchokladkaka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • Author
    Torwald wrote:
    Hur är den onyttig menar du? Min kladdkaka hade 1dl vitt mjöl, resten var ju för tusan kakao, ägg, aspartam och kvarg?? En del energi helt klart, men proteinrikt och en del fett, inte så mycket kolhydrater. Hur är den onyttig?

Kaloriberäkna så får vi väl se hur mycket kcal den innehåller per hundra gram.

jag brukar äta:

200 g kesella
    20g oboy utan choklad

rör om allt och tillsätt ev valfri frukt! jag brukar skiva banan eller just nu färska jordgubbar! mums!

det är minst lika gott som allt annat slisk!

nämen haha! kul!

det ska ju vara oboy utan socker förstås!!!

tigr wrote:
    personligen undviker jag vetemjöl, socker och äter inte gärna sötningsmedel heller.

byt ut vetemjölet mot proteinpulver neutral eller choklad eller ta sojamjöl, går minst lika bra!

aix wrote:
    8-10 bitar
    3 ägg
    2 dl socker (lr lämplig mängd sötningsmedel)
    250 g kvarg lr kesella
    1 dl vetemjöl
    3/4 dl kakao
    1 msk snabbkaffepulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    1 msk Kahlúa (kan uteslutas, men kakan blir så mkt lyxigare!)

I bakartagen. Testar en dubbel sats av denna. Kör med specialvetemjöl istället för vetemjöl och hermesetas istället för socker. Hittade ingen Kahlua.

Hm. Läste inte tillräckligt noga, så nu har jag blandat ihop allt utom kesellan och äggen. Ska försöka vispa ner äggen nu, får se hur det går…

Tänkte ta med smeten till ett kalas och grädda på plats. :|

Bror Bunkert wrote:
    I bakartagen. Testar en dubbel sats av denna. Kör med specialvetemjöl istället för vetemjöl och hermesetas istället för socker. Hittade ingen Kahlua.

Hm. Läste inte tillräckligt noga, så nu har jag blandat ihop allt utom kesellan och äggen. Ska försöka vispa ner äggen nu, får se hur det går…

Tänkte ta med smeten till ett kalas och grädda på plats. :|

Ok, värst va kladdkakeglädje som spreds här nu då i tråden utan att jag sett det! :P

Kan säga att man ska blanda alla torra ingredienser först.. Vad gäller att byta ut vetemjölet så ska jag nog med testa det nästa gång. Men vad jag erfarit av just bakepro så suger det åt sig en del vätska vid bakning. Därmed kanske man ska ta lite mindre än motsvarande mjölmängd för att den inte ska torka ihop fullständigt? : Kanske man dessutom kan hälla i lite sojamjölk för att motverka torrheten så blir nog denna kaka perfekt! :emo-thumb

Det gick bra tror jag, vispade ner allt i 6 knäckta ägg. Vispade ordentligt. Ner med två burkar lättkesella. Vispade mer. Ska kila förbi och köpa en burk vaniljkesella som garnityr innan jag äntrar kalaset, egentligen bara för att proteininnehållet ska överstiga 100g

:D

Wish me luck!

Bror Bunkert wrote:
    Det gick bra tror jag, vispade ner allt i 6 knäckta ägg. Vispade ordentligt. Ner med två burkar lättkesella. Vispade mer. Ska kila förbi och köpa en burk vaniljkesella som garnityr innan jag äntrar kalaset, egentligen bara för att proteininnehållet ska överstiga 100g

:D

Wish me luck!

Blir kanon det ska du se..! :D Men vaniljkesellan innehåller väl inte alls så mycket protein som den traditionella med 1% fett väl? :p

Hemma från kalaset. Jag kan säga att kakan blev en formidabel succé. Alla gillade den :-)

Nej, vaniljkesellan är goare än nyttig om man säger så… Bredde på en burk ändå när kakan kom ur ugnen.

Vi åt kakan med fruktsallad – persika, vindruvor, färsk ananas och banan. Mmm..

Kakan var inne ca 12min i ugnen i 200°, jag klarade att hålla den hel, trots att jag glömde fetta in och bröa formen.

Just ja, jad adderade 2 tsk bakpulver till ingredienserna. Kakan innehöll exakt 100g protein (exkl vaniljkesellan), kollade inte resten, men hyfsat lågt lär det bli.

Tack för receptet.

Gonatt!

2 dl specialvetemjöl
    4 dl hermesetas (Motsvarande 4 dl socker)
    1,5 dl kakao
    2 msk snabbkaffepulver
    2 tsk bakpulver
    2 krm salt
    6 stora ägg
    500g lättkesella

Blanda de torra ingredienserna. Vispa ner ordentligt i de knäckta äggenmed elvisp. Tillsätt kesellan, vispa mer.

Häll ner i en ganska stor platt oljad form. Ca 15 bitar (mockarutstorlek).

10-12min i 200grader.

Servera med vaniljkesella och fruktsallad.

;) Mycket gott! ;)

Kakan innehåller 100g protein :D

kan ingen langa upp en bild efter ni har experimenterat :D

tigr wrote:
    personligen undviker jag vetemjöl, socker och äter inte gärna sötningsmedel heller.

att du inte äter vetemjöl gör ju inte det onyttigt bara att du valt bort det livsmedlet.

CMG wrote:
    kan ingen langa upp en bild efter ni har experimenterat :D

Den är tyvärr uppäten :( Men den skall bakas igen!

Silikonformar sparar fettet o brödningen o gör allt bakat i dem saftigt!

Sa någon kladdkaka? :P
    En kladdkaka innehåller mycket äkta socker och smör och ska vara en kaloribomb. Allt annat är inte kladdkaka utan gummikakaosmetar.* ;)
    Att kalla dessa gummikakaosmetar för kladdkaka är nästan som att svära i kyrkan.:happy:

/Mirre

*Fast gummismetarna funkar på diet :up:men ska man unna sig så ska det vara äkta vara och då kan man nöja sig med en mindre bit istället. Som att jämföra en Porsche med en Kia…

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.