Kyckling!!

Home Forums Matlagning och Recept Kyckling!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Skiter i alla smittor osv, har nu upptäckt min ultimata proteinkälla! Kycklingfilé!

Har börjat äta det som fan nu.. Köper 2 påsar frysta filéer, skivar de i lika stora bitar, kryddar och in i ugnen. Smidigt!!

Lägger de i en bunke och sen har man en riktigt bra proteinkälla för ett par dagar framöver. Man kan äta den kall med händerna, värma den och äta med pasta, ris eller potatis eller ha den på mackan. Eller slänga ner i salladen eller nån gryta. Tycker också att konsistensen blir mycket bättre när man äter den kall..

Vill nu ha lite idéer! hur kryddar ni kycklingen? recept? Är också på jakt efter nån bra dressing eller sås som är god att äta med kyckling!

Hejsan Vold! Testat kyckling i pitabr

janne73 wrote:
    Hejsan Vold! Testat kyckling i pitabröd?
    Strimla kyckling, sallad och rödlök. Skär ner lite gurka och tomat. Rör ihop lite creme fraiche med en eller ett par skedar chilisås och så-vräk hela härligheten i ett varmt pitabröd. Mer smak? Häll på lite gyros-krydda!
    Icke dumt alls…

Pitabröd? Är det så bra…?

Jaggör som du.. äter i sallad, till fiberdinkelpasta eller som den är..;)

Annars kan du ta kvarg och någon god dipmix och äta på :P

Vad sägs om Tzatzikisås

Ingredienser:

1/2 gurka
    1/2 tsk salt
    1 brk Cremé Fraiche
    1-2 pressade vitlöksklyftor
    nymald svartpeppar
    1-2 tsk citronsaft

Gör så här:

Skala gurkan och riv den med den grova sidan på ett rivjärn.
    Strö saltet över den rivna gurkan för att dra ur vätska och
    låt stå i minst 10 minuter. Häll sen bort gurkvattnet och blanda
    ihop gurkan med de övriga ingredienserna.
    Klart!!

Perran wrote:
    Pitabröd? Är det så bra…?

Under uppbyggnad, absolut! Vill man ha långsam kolhydrat finns fiberpita. Annars bakar man det själv!

Lime e riktigt gott p

Jag använder grillkrydda (santa maria tror jag att det är) och nån chilikrydda… hur gott som helst!

Jag brukar köra med curry, gärna den lite starkare varienten, så att de blir lite drag i kyklingen :p

Dressing till kycklingsallad (och annan sallad):

1 dl lättfil
    1 tsk mild senap (söt och mild är godast)
    1 klick fettfri majonäs (kan uteslutas)
    Lite pressad citron (om man vill)

Godare än man tror.

Tack allihopa f

Krossade tomater med favoritkryddor i kanske är ett alternativ till såsen?

Bulgur är min favorit, mycket godare än ris…

Voldemaahr wrote:
    Tack allihopa för tipsen! Har nu både provat janne73:s pitabröd och Johan J:s dressing. Pitabrödet gick inte av för hackor asså, riktigt gott.
    Tsatsiki har jag provat ett par gånger, finns ju inget godare, dessutom är ju vitlök bra för hjärtat..

Dock undrar jag om någon vet nåt bra alternativ till ris? Äter ofta kyckling och ris och Café de Paris-påssås är alldeles för fet och tjock, samt håller sig inte så bra i kylen länge..

Alternativ till ris: Tagliatelle! Helt suveränt… Gör ett storkok och använd kycklingen och tagliatellen som blir över från 1:a portionen till en skön wok (eller snabbfräsning) med purjo, broccoli och röd paprika (+ soja, förstås) till en snabb middag på kvällen.

janne73 wrote:
    Alternativ till ris: Tagliatelle! Helt suver
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.