Kyckling?

Home Forums Matlagning och Recept Kyckling?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

En vanlig kyckling, stekt i ugn, utan skinn, bara köttet, hur många kcal är det per 100g? Jag har kollat på [http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV], men vet inte vilken det är som är rätt.

115

Det var inte mycket..
    Tack.

Hmm. enligt FitDay så har ”Chicken, breast, skin not eaten” 164 Kcal/100g, och det är den lägsta kalorimängden jag hittat på kyckling i det programmet.

Enligt livsmedelsverket har kycklingbröstfile utan skin 105Kcal/100g. Rätt stor skillnad. Dock har ”Kycklingbröstfilé u skinn wokad strimlor rapsolja” 165Kcal/100g vilket stämmer med den energimängd som FitDay ger. Blir lite kluven på vad man ska tro.
    Finns det något program som följer livsmedelsverkets klassning?

Kolla på näringsdeklarationen på förpackningen. En väldigt liten del, om någon, försvinner vid tillagning.

lassebrun wrote:
    Hmm. enligt FitDay så har ”Chicken, breast, skin not eaten” 164 Kcal/100g, och det är den lägsta kalorimängden jag hittat på kyckling i det programmet.

Enligt livsmedelsverket har kycklingbröstfile utan skin 105Kcal/100g. Rätt stor skillnad. Dock har ”Kycklingbröstfilé u skinn wokad strimlor rapsolja” 165Kcal/100g vilket stämmer med den energimängd som FitDay ger. Blir lite kluven på vad man ska tro.
    Finns det något program som följer livsmedelsverkets klassning?

164 kcal/100g är fm. det tillagade värdet. Burkar väl ligga där i krokarna.

Combatgirl wrote:
    Ökar kalorierna vid tillagning? Självklart förtår jag att de gör det om man steker dem i olja/matett. Men om man har titanpanna och INTE använder något fett?:

Nej, antalet kalorier i en och samma kyckligfilé kommer att vara detsamma innan och efter tillagning (bortsett från sådant som stekfett osv.). Dock dustar vatten vilket gör att kcal/100g blir högre efter tillaging.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.