Kycklingfile och laxfile?

Home Forums Matlagning och Recept Kycklingfile och laxfile?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Dessa protein källor finns alltid i min frys. Men vad ska jag göra med dem?

Kör alltid kycklingfilen och laxfilen i ungnen med massor med kryddor och olivolja på. Ibland med lite pesto eller pastasås på innan jag kör in käket.

Tycker ändå att det smakar unket!

Några tips?

Steka köttet FTW!

Är lite lat hehe.. men så tycker jag kycklingen blir torr när man steker även i mindre bitar

Vid tillagning av fisk ska du använda smör för att få fram smakerna, enligt min bror som är kock iaf, och har testat blir mycket bättre än med olja.

Kyckling brukar jag steka i olja, med curry och salt, sen puttra i mjölk eller vatten, tillsätt gärna lite chilisås för smak. Gul lök och vitlök är också skitbra smaksättare!

Citronpeppar och salt till laxen också förresten, blir mumma det:D.

Pisch kanske är så att jag är dålig kock men tycker kycklingen blir vattning…laxen har jag testat måste hitta andra saker att packa frysen me…torsk ska jag inhandla iaf..

Jag brukar steka laxen i olja och citronpeppar. När laxen är klar lägger jag den på en macka med keso. Tycker det smakar riktigt bra.

När jag tröttnar på att enbart äta grillad kyckling så blandar jag ner kycklingen i ”kycklingpanna” (det är en mix med grönsaker, pasta och kyckling) Dock är det så lite kyckling i mixen så jag slänger ner en grillad kyckling.

Du kanske köper sämre kvalitetens kyckling, dansk kyckling tror jag det är som brukar vara lite gummiaktig.

Jag kör med märket Xtra, typ coop konsums billighetsmärke men riktigt bra och prisvärd enligt mig:D.

Men annars så stek till det blir färg sen puttra i vätska 10-15 minuter.

Jag ska ge mig fan på att göra kycklingfilen god nu! men man kanske ska leta efter kycklingklubbor istället? dessa ar ju alltid saftigast på kycklingen:)

Skippa kycklingen o köp lite nötfärs istället om det skulle skita sig med klubborna:P.

Lycka till!

haha..:) ska köpa en massa kött nästa gång det blir storhandling blir inte lika gott dock när det varit infryst… rostbiff ja! fläskfile ja! nötfärs ja! torsk ja! tonfisk ja! kycklingfile NEJ!

Koka kycklingen, då blir den saftig!

Gör en bra kycklingcurry. Är du lat kan du alltid laga en stor sats och frysa in i portionsbitar. Följer du receptet är det svårt att misslyckas, kycklingen blir mör och såsen god. Bra tillbehör är egentligen pilaffris och ett naanbröd (finns att köpa färdiga), men vill man så funkar vanligt ris.

[http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.RecipeServlet?c=2&p=r2b&id=5534]

Finns också färdiga såser att köpa.

laxen:
    stek eller ha i ugnen och strö lite smulad blåmögelost på.

kyckling:
    gör en soppa!
    5dl mellanmjölk
    en halv förpackning vanlig creme fraise(eller hur det nu stavas)
    en halv dl majskorn
    en ’plupp’ frusen hackad spenat
    en kycklingfilé i små bitar
    kurry, aromat, salt, peppar och en dutt honung.
    kanske inte den kalorisnålaste, men den är supergod. :]

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.