Home › Forums › Matlagning och Recept › Linfrön?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 mars, 2006 at 17:02 #94372Anonym anvandareMember5 mars, 2006 at 17:02 #1034183Anonym anvandareMember
Vad är grejen med linfrön? Jag tycker var och varannan här på forumet verkar äta det.
Det har väl antiöstrogen effekt, så för tjejer är det väl inte så bra att äta det, dessutom smakar det ju ingenting så jag tänker att det är väl iaf godare att äta solrosfrön eller nåt annat frö som smakar ngt?
Jag har också läst någonstans att det hämmar järnupptaget vilket också är negativt speciellt för tjejer.5 mars, 2006 at 17:34 #1034184Anonym anvandareMemberlinfrön och psylliumfrön har en geleliknande hinna runt skalet som är riktigt nyttigt för kropp och mage och en stor andel fiber.
Absolut perfekt för en hård och ojämn mage.5 mars, 2006 at 18:17 #1034185Anonym anvandareMemberjo psylliumfrön äter jag själv, men de åker ju opåverkade genom kroppen, men krossade linfrn ex.vis gör ju inte det…
5 mars, 2006 at 19:11 #1034186Anonym anvandareMemberkrossade linfrön ska man välja om man vill att kroppen ska kunna bryta ned dem och använda dem!
de innehåller bra omega3 och visst hämmar de järnupptaget litegrann men man äter ju inte dem till varje måltid och inte hur mycket som helst!dessutom sänker de glykemiskt index och det där med antiöstrogen effekt tror jag inte på!
5 mars, 2006 at 19:19 #1034187Anonym anvandareMemberDon_Juan wrote:Det man inte tror på kan ju ändå existera.menar att jag inte hört nåt om detta. men någon annan kanske vet..
7 mars, 2006 at 13:23 #1034188Anonym anvandareMemberJag har hört talas om det också, (får väl googla och kolla upp det!) sen finns det andra sapnnmål som också kan hämma järnupptaget i kroppen = negativt för oss tjejer.
8 mars, 2006 at 16:27 #1034189Anonym anvandareMemberNågra artiklar som handlar om östrogen och linfrön, tycks verka som en partiell agonist så vitt jag kan förstå
Anticancer Res. 2005 May-Jun;25(3A):1817-22. Related Articles, Links
Flax-seed extracts with phytoestrogenic effects on a hormone receptor-positive tumour cell line.
Waldschlager J, Bergemann C, Ruth W, Effmert U, Jeschke U, Richter DU, Kragl U, Piechulla B, Briese V.
DISCUSSION: Flax-seed seems to have similar inhibitory effects to soya on hormone production and proliferation of hormone-sensitive tumour cells. Our results showed a dose-dependent inhibition by isolated flax-seed extracts on the Jeg3 cell line. Matairesinol and biochanin A seem to be useful candidates for extended tests on other tumour cell lines and normal tissues to evaluate the potential benefit of a lignan-containing therapy in hormone-dependent diseases.Clin Cancer Res. 2004 Nov 15;10(22):7703-11.
Dietary flaxseed enhances the inhibitory effect of tamoxifen on the growth of estrogen-dependent human breast cancer (mcf-7) in nude mice.
FS inhibited the growth of human estrogen-dependent breast cancer and strengthened the tumor-inhibitory effect of TAM at both low and high E2 levels.
Supplementation with flaxseed alters estrogen metabolism in postmenopausal women to a greater extent than does supplementation with an equal amount of soy.Brooks JD, Ward WE, Lewis JE, Hilditch J, Nickell L, Wong E, Thompson LU.
Department of Nutritional Sciences, University of Toronto, Toronto, Canada.
BACKGROUND: Phytoestrogens, which are abundant in flaxseed and soy, have chemical structures resembling those of endogenous estrogens and have been shown to exert hormonal effects, thereby affecting chronic diseases. OBJECTIVE: We compared the effects of consuming equal amounts of flaxseed or soy on estrogen metabolism and biochemical markers of bone metabolism in postmenopausal women. DESIGN: In a parallel design, the diet of postmenopausal women (n = 46) was supplemented with either a placebo, soy (25 g soy flour), or flaxseed (25 g ground flaxseed) muffin for 16 wk. Blood and 24-h urine samples were collected at baseline and at the endpoint. Urine samples were analyzed for phytoestrogens, estrogen metabolites (2-hydroxyestrone, 16alpha-hydroxyestrone), and serum hormones (estradiol, estrone, estrone sulfate). Serum and urine samples were also analyzed for biochemical markers of bone metabolism. RESULTS: Urinary concentrations of 2-hydroxyestrone, but not of 16alpha-hydroxyestrone, increased significantly in the flaxseed group (P = 0.05). In the flaxseed group, the ratio of 2-hydroxyestrone to 16alpha-hydroxyestrone was positively correlated with urinary lignan excretion (r = 0.579, P = 0.02). In the soy and placebo groups, no significant correlation was observed. No significant change in serum hormones or biochemical markers of bone metabolism was observed within or between the treatment groups. CONCLUSIONS: Supplementation with flaxseed modifies urinary estrogen metabolite excretion to a greater extent than does supplementation with an equal amount of soy. This modification by flaxseed is associated with an increase in urinary lignan excretion. Despite the shift in estrogen metabolism to favor the less biologically active estrogens, a negative effect on bone cell metabolism was not observed.
9 mars, 2006 at 09:33 #1034190Anonym anvandareMemberJag har hela linfrön på gröten varje morgon för magens skull :emo-thumb
9 mars, 2006 at 11:25 #1034191Anonym anvandareMemberlinfrön käkar jag för magen blir lugn och fin på det… när det gäller fetter så blir det fiskar… gärna färsk tonfisk eller färsk makrill…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.