lite nyttigare tacos

Home Forums Matlagning och Recept lite nyttigare tacos

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • Author

Jag tror på quornfärs, det blir mer tacokänsla över det hela då :) Fast det är klart, det är ju lite dyrare så kyckling kanske blir nog så gott.

josfin wrote:
    Jag tror på quornfärs, det blir mer tacokänsla över det hela då :) Fast det är klart, det är ju lite dyrare så kyckling kanske blir nog så gott.

Det blir riktigt gott med quornfärs, brukar köra med det själv :up: .

Förstår inte att så många tycker/tror att tacos (tortillas) är/måste vara onyttigt. När du steker köttfärsen är det bara att hälla/sila bort fettet. De färdiga starka, röda såserna innehåller ju knappt nån energi alls, och så kan man ha keso eller mini fraiche till. Och grönsaker är ju alltid bra. Själv har jag följande i mina tortillas: Gurka, tomat, lök, paprika och avocado (

För er som gillar att ha guacamole till:

500g kvarg
    1st guacamole mix
    1-2st avocado

Byt ut creme fraichen eller gräddfilen mot kvarg från lidl (den är inte lika sträv i smaken som kesella).
    Rör ihop enligt mixpåse med 1-2st avocado. Bra fett samt bra protte
    och det är något h..tiskt gott!!

Nordberg wrote:
    Det blir riktigt gott med quornfärs, brukar köra med det själv :up: .

Brukar du använda det på samma sätt som vanlig köttfärs när du gör tacos? Alltså bryna, sedan blanda i kryddor och ev lite vatten? :)

josfin wrote:
    Brukar du använda det på samma sätt som vanlig köttfärs när du gör tacos? Alltså bryna, sedan blanda i kryddor och ev lite vatten? :)

Japp :) .

Jag använder alltid quornfärs när jag gör tacos, visst det är lite dyrare, men om man räknar med allt vatten som försvinner när man steker köttet är ju frågan om det är så dyrt då inte quornen ”dunstar”

kungpow wrote:
    För er som gillar att ha guacamole till:

500g kvarg
    1st guacamole mix
    1-2st avocado

och det är något h..tiskt gott!!

+ 1.. MUMS

sen finns det ju kycklingfärs å kalkonfärs oxå. har aldrig testat men det borde vara ett nyttigt bra alternativ?!
    /LAcKe

Endura wrote:
    Går även med veggoversioner på köttfärsen, som blir nyttigare…
    Quornfärs är dock ganska dyrt, men nästan överkokta röda linser som blandas till en fast röra med tacokrydda funkar suveränt :up:

Det var ett bra tips!

Jompa wrote:
    Med 5% nötfärs så förstår jag inte vitsen med att sabba smaken med massa keso… Vanlig hot salsa på det hela tack…

Ps. Skippa kryddmixen, krydda med spiskummin, lök och lite chili pulver.

Det är altså kryddmixen som är onyttig?! Köpte sist 5% köttfärs men endå fick jag känskan av att färsen efter kryddningen var flottig. Byter man ut kryddmixen borde tacosen bli ett mycket bra alternativ om man tar bort creme frech och ost för som sagt var, hot såsen är ju enligt min uppfattning relativt nyttig. Frågan är nu, smakar det fortarande som tacos om man tar bort den underbart goda kryddmixen? Hm….

sofie wrote:
    Det är altså kryddmixen som är onyttig?! Köpte sist 5% köttfärs men endå fick jag känskan av att färsen efter kryddningen var flottig. Byter man ut kryddmixen borde tacosen bli ett mycket bra alternativ om man tar bort creme frech och ost för som sagt var, hot såsen är ju enligt min uppfattning relativt nyttig. Frågan är nu, smakar det fortarande som tacos om man tar bort den underbart goda kryddmixen? Hm….

De häller tyvärr rätt mycket socker i kryddmixen om jag inte missminner mig, inte för jag tror man dör av det.

Jag brukar istället för kryddmix stänga ner en burk av tacosåsen ihop med köttfärsen och låta det puttra ihop och sen slänga på lite chila och paprika pulver efter smak. Tycker personligen det blir godare :D

Srednq wrote:
    tacos är hårda skal

tortillas är mjuka bröd

skilj på begreppen :D

ala Sverige då?

när jag var i mexico så var tacos den färdiga varianten (ihopvikt med allt jox) och alltid på majstortillas, vetetortillas var lyx.

Har smakat kycklingfärsen och den är super god!
    Gjorde risotto och tacos på det. Rekomenderas!

Lite sent svar kanske, såg tråden först nu =)

ja trodde tacos var nyttigt .

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.