Makrillfilé?

Home Forums Matlagning och Recept Makrillfilé?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hejsan!
    Undrar om någon har några bra recept på maträtter med makrillfilé?
    Köper sån på burk med tomatsås.
    Deffar och behöver lite inspiration:|

//M

Tycker att dom är riktigt goda som dom är, inte så bra svar men men :| .

jag provade att ha det som fyllning i en äggviteomelett igår, blev riktigt smarrigt :)

brassa på fisken o såsen i en stekpanna med hackad lök/vitlök, krydda lite med salt/peppar/paprikapulver/whatever, häll på en deciliter vatten, 1/2 dl bulgur, gröna ärtor och en klutt ketchup. rör ihop det och låt stå 10 min under lock, blir rätt ok.. Brukar göra samma skit med tonfisk + krossade tomater, smakar inte kebab direkt men helt klart ätbart.

Tack för tipsen, ska testas

prova med makaroner tycker att det är ganska gott

gud wrote:
    prova med makaroner tycker att det är ganska gott

Så gör faktiskt jag.
    Kokar upp fullkornsmakaroner, ”slevar” ner en burk makrillfilé och sen en skvätt smaksatt keso. Funkar perfekt som mål efter träningen, för mig iallafall. :emo-thumb

ska prova

Omelett med makrill i tomatsås

3 ägg
    2 msk mjölk
    1 burk makrill i tomatsås
    1 paprika, hackad
    1 liten lök, hackad
    1 burk skivade champinjoner
    1 tsk sambal oelek
    salt o peppar
    1 näve riven ost/ fetaost

Bryn lök, champinjoner och paprikan. Vispa ägg och mjölk med kryddor, rör ner makrillen. Häll i stekpannan och ha till sist på osten. Den kan även uteslutas och att du i stället gör en tomat sallad med valfri ost som tillbehör.
    Stek på svag värme till omeletten har stelnat.
    :pop: skulle nog bara ta äggvita och skita i ägg-gula smakar nog bättre då…

Addegbg wrote:
    Så gör faktiskt jag.
    Kokar upp fullkornsmakaroner, ”slevar” ner en burk makrillfilé och sen en skvätt smaksatt keso. Funkar perfekt som mål efter träningen, för mig iallafall. :emo-thumb

Samma här: fullkornspasta fast en klick red curry paste ist. för keso.

[http://forum.body.se/showpost.php?p=232993&postcount=260 Min makrillfilépaj]

1 Pers:

Till pajskalet hade jag 55g dinkelmjöl alternativt 40g dinkelmjöl + 20g malda havregryn.
    50 g lättfil eller sojamjölk (funkar ju med vanlig mjölk också)
    4 g olja

Fyllningen gjorde jag av en burk makrillfilé i tomatsås och 2-3 ostskivor (västan 5%)

Först tryckte jag ut pajdegen i en smord form (det finns pajformer för 1 portion) och förgräddade i 175 g i 10-12 min
    sen fördelade jag fyllningen på pajbottnen och lät det gräddas i ca 15-20 min ytterligare.
    Om det är mycket vätska i makrillburken kan man hälla bort lite så inte fyllningen blir för blöt.

Jag gör det enkelt för mig och lägger den på ett par skivor knäckebröd

Lina wrote:
    Jag gör det enkelt för mig och lägger den på ett par skivor knäckebröd

Mmm :P .

Fick för någon dag sedan tips om makrillpaj som jag gjorde igårkväll, lättare recept går nog inte att hitta. Tack milia!! :D

För 1 portion!
    Deg
    55 g mjöl av valfri sort
    50 g kesella eller fil
    lite, lite olja i

fyllning:
    1 burk makrillfilé i tomatsås och ost efter behag

Smörj formen med lite olja också

Förgrädda degen i 10 min ca, lägg i fyllningen och grädda ytterligare 20 min på 225 grader!

Charlotte: jag har redan skrivit om den [http://forum.body.se/showthread.php?t=11846 här] på sidan ett…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.