Mandelsmör?

Home Forums Matlagning och Recept Mandelsmör?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Någon som vet hur man gör gott mandelsmör??

Mandelsmör
    50 g Svenskt smör
    1 dl flagad mandel

Mixa smör och mandel i matberedare.

var det jag hittade…

Får man fråga vad man har mandelsmör till?

Läste någonstans att man ska kunna göra mandelsmör precis som cachew och jordnötssmör….
    Cachew smör är ur gott att ha som pålägg, eller som ”grädde” till frukt och bär tex, tänkte att mandelsmör kunde fylla typ samma funktion… bara det att mandel inte blir lika kladdigt som de andra nötterna…
    Ska testa ha i lite med valnötsolja i dag, vill inte ha smör i…

jag tror jag har gjort mandelsmör någon gång.

Lägg mandlarna i vatten (typ 1-2 dl mandlar) över natten. Häll av vattnet och kör i mixer med liten mändg vatten precis så att det bara mixas sönder. Du ser på konsistensen om du behöver mer vatten eller inte. Ska ju inte vara dötorrt och bara smulor av mandlarna ju……
    salta eller ta lite tamari (soyasås) i.
    Jag har inget emot skalet på mandlarna för jag tycker det mixas sönder. Om du har svårt för skalet så skålla mandlarna eller dra av skalet efter blötläggningen.
    GOOD LUCK!:emo-thumb

Tackar! Prövar i kväll

Anna Lübeck wrote:
    Läste någonstans att man ska kunna göra mandelsmör precis som cachew och jordnötssmör….
    Cachew smör är ur gott att ha som pålägg, eller som ”grädde” till frukt och bär tex, tänkte att mandelsmör kunde fylla typ samma funktion… bara det att mandel inte blir lika kladdigt som de andra nötterna…
    Ska testa ha i lite med valnötsolja i dag, vill inte ha smör i…

Ok! Tack, nu förstår jag. Cashewsmör har jag inte testat, men jordnötssmör är ju bland det mumsigaste som finns. Crunchy Skippy med sylt på vitt rostat bröd…

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.