- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Matlagning och Recept › mängd rent kött på en kyckling?
Om man tillagar en hel kyckling på t ex 1 kg hur mycket rent kött får man ut om man rensar den noggrant?
Lite tycker jag Känns nästan bättre att köpa fryst kyckling file. Då får du ju i princip 1 kg. Men du förlorar ca en tredje del, så du förlorar ca en tredje del skulle jag tro. Om du tar bort skin, fett, ben etc
Jag vet inte exakt vilka mängder kött i praktiken men det ÄR en rejäl ekonomisk vinst med att köpa hel kyckling som du styckar själv.
Förutsatt att styckningstekniken inte är helt åt helvete och hälften av köttet går till spillo förstås.
Förhållandet avfall/kött varierar ganska mycket beroende på hur stor kycklingen är. Har inga konkreta siffror, men vet att en större fåger ger större andel kött än en liten fågel. Detta gäller inte bara kyckling, utan också många andra typer av fåglar.
Jag brukar väl få ut runt 400g-450g kött när jag rensat köttet från alla delar på den…
1kg fryst brukar väl landa på 650g stekt vikt ungefär…
1kg fryst hel kyckling går väl på en 25kr, 1kg kycklingfile fryst runt 60-70kr…
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY