Marinad

Home Forums Matlagning och Recept Marinad

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Jag skulle vilja ha tips på goa marinader så man kan ta och grilla nån dag! Sen en fråga, är det socker i alla ”köpmarinader”? Är ju så gott att grilla! :P
    Alla tips är välkomna!! :up:

mariia wrote:
    Jag skulle vilja ha tips på goa marinader så man kan ta och grilla nån dag! Sen en fråga, är det socker i alla ”köpmarinader”? Är ju så gott att grilla! :P
    Alla tips är välkomna!! :up:

Klassikern är ju :rapsolja, soya, sambal oelek, riven vitlök och svartpeppar. Blanda i ett glas och rör om ordentligt sedan lägger du ned köttbitarna i en plastpåse och häller i marinaden och masserar in den ordentligt och låter den stå och dra sig ett tag. Fläskkotletterna blir rktigt saftiga av det

Mantus wrote:
    Klassikern är ju :rapsolja, soya, sambal oelek, riven vitlök och svartpeppar. Blanda i ett glas och rör om ordentligt sedan lägger du ned köttbitarna i en plastpåse och häller i marinaden och masserar in den ordentligt och låter den stå och dra sig ett tag. Fläskkotletterna blir rktigt saftiga av det

Ja det lät ju gott! Kanske ska plocka fram kotletterna jag har i frysen ikväll då… Tack så mycket! :)

Nån mer som har något? :)

Jag brukar marinera min kyckling i soya och honung, hur gott som helst men jag har aldrig testat till rött kött…

Mantus wrote:

Nu har jag provat, och den var ju dundergod!!! :P :up:

testa blanda i balsamvinäger i marinaden som du testat, att använda sura saker gör köttet mer mört.

Milia wrote:
    testa blanda i balsamvinäger i marinaden som du testat, att använda sura saker gör köttet mer mört.

Jaså, ja då har jag lärt mig något nytt idag också! :emo-thumb Tack för tipset!

Lilly.tilly wrote:
    Jag brukar marinera min kyckling i soya och honung, hur gott som helst men jag har aldrig testat till rött kött…

Ah de lät ju också gott, ska prova det när jag köper hem kyckling då!

En bra marinad som jag gillar är: kvarg som löses upp med mjölk, en halv finhackad gullök, svartpeppar, chillipulver, spiskummin, lite sojaolja.

mvh

mariia wrote:
    Nu har jag provat, och den var ju dundergod!!! :up:

Bra att du gillade den, kotletter blir alltid godare med en bra marinad :emo-thumb

goldeneagle wrote:
    En bra marinad som jag gillar är: kvarg som löses upp med mjölk, en halv finhackad gullök, svartpeppar, chillipulver, spiskummin, lite sojaolja.

mvh

Ja den var ju lite annorlunda, säkert bra! Är det till något speciellt kött/fågel eller så den passar bäst? Jag ska defenitivt prova den också! :nod
    Tack tack!

mariia wrote:
    Ja den var ju lite annorlunda, säkert bra! Är det till något speciellt kött/fågel eller så den passar bäst? Jag ska defenitivt prova den också! :nod
    Tack tack!

Jag använder den till kycklingspett. Men kött funkar nog också. Testa att även lägga till lite citronsaft eller vinäger.

mvh

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.