Mat för en student

Home Forums Matlagning och Recept Mat för en student

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej!

Jag har bytt mitt tidigare arbete mot studier inför denna höst vilka jag planerar med att fortsätta med i ca 5 år. Jag har ingen möjlighet att hinna med ett extrajobb då träning (4 gånger i veckan) plus studier täcker i princip all min tid. Med andra ord har jag ca 7300 kr i månaden som ska täcka alla kostnader (hyra på ca 4000 kr).
    Nu till saken. Genom att jag har så otroligt begränsad ekonomi måste jag lära mig att äta snålt som fan..det gör jag inte idag. I dagsläget lägger jag ca 500 kr i veckan bara på mat och det kan ni räkna ut själva att det inte håller i längden. Vad har ni för bra recept på måltider som både är billiga och som är träningsanpassade???

/The Governor

Gröt, storpack med ris/pasta, grönsaker som är billiga för säsongen, potatis, torkade baljväxter, mjölkprodukter, ägg och tonfisk.

Där har du några basvaror hemma hos mig som är hur billigt som helst. Låter du basvarorna vara billiga har du dessutom utrymme för att unna dig lite dyrare varor av annat, kanske kyckling och kött t.ex. samt frukt och lite dyrare grönsaker.

I mitt fall är det basvaror som är så billiga jag bara får tag på, ägg, naturell yoghurt, Euroshoppers havregryn, torkade bajväxter, vitkål och morötter utgör min absoluta bas.
    Fruktansvärt billigt, då har jag råd att käka dyrare saker såsom snask, nybakat bröd och skräpmat då och då.:D

Inga problem. Gäller bara att planera och prioritera.
    Tänk på att som student får du rabatt på de flesta ställen, t.ex. gymet.

Sen får du söka bostadsbidrag. Med en hyra på 4000 bör du få runt 1000 spänn i bidrag.

Klarade mig utan problem i 3 år på 6900 kr med en hyra på 3500…

Jag har 2500 kr att klara mig på i månaden.. Brukar storhandla på Lidl, sjukt billigt där.. Jag får även reklam hem från ICA osv, har de ngt extra billigt där som jag behöver så köper jag det. Lånar även böcker på biblioteket, så jag behöver inte köpa några till kurserna.. Betalar då inte bara maten för de pengarna, gymkortet och busskort måste också betalas varje månad..

Men som sagt, storhandla är bra. Lidl är bäst därefter kommer Willys. Handlar man smågrejer ofta i stället för storhandlar så blir det ofta mer pengar i slutändan tycker jag..

Man kanske inte kan äta supergod mat varje dag, men snålar man så kan man unna sig i bland i af =).

mvh: Sandra

Edit: Oj var visst inloggad på min pojkväns namn =P Sorry basse.

//melle

Hallå

Tack för svaren!:) Bostadsbidrag ska jag söka efter nyår. Har arbetat så pass mycket i våras att jag inte skulle få något detta år.
    Jag skall till affären nu så vi får se hur det blir. En sak är säker och det är att mitt fattiga studentliv måste börja nu.:cry: Men jag skall läsa genom trådarna om recept på tonfisk. Om man bara har lite olika recept kan man ju äta det några gånger i veckan utan att tröttna.
    För mig är det Netto som gäller, bra o billigt!

/The Governor

Jag äter mycket rotfrukter (potatis, morötter, palsternackor) osv :)

Bra bas!

Leta efter extrapris, hittade tex ryggbiff för 90kr kilot förr veckan!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.