Mat i kylen.

Home Forums Matlagning och Recept Mat i kylen.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Jag har tänkt att i några veckor framöver testa att köra kalla matlådor till lunch. Kommer bli mestadels kyckling, ris/pasta/couscous och grönsaker.

Det jag undrar över är om jag steker upp ett par kycklingfilèr varje söndag och sedan förvarar dom i kylen för att kunna fixa till en snabb sallad till lunch.
    Hur länge håller sig kycklingen i kylen utan att den blir dålig att äta? 2,3-4 dagar??

Tack på förhand!

Kul fråga! Själv är jag lite löjlig, och redan den 3’e dagen börjar jag leta bismaker i maten :nono:

Men en 4-5 dagar borde det väl hålla sig tycker man? Någon som vet?

/Jonte

Ingen aning, men jag skulle inte äta om det legat mer än tre dagar i kylen.

Du kan alltid frysa maten,:up:

Celox wrote:
    Du kan alltid frysa maten,:up:

Jo, jag vet men jag är inte så förtjust i det. Lite ”kräsen”, hehe

Tesse wrote:
    Ingen aning, men jag skulle inte äta om det legat mer än tre dagar i kylen.

För att? du bara säger det.

Brukar steka upp köttfärs/kyckling och koka potatis för hela veckan och sista lådan kan jag haft så länge som 6 om inte 7 dagar i kylen och har då inte blivit dåligt. Har då ätit av det och mår bättre än förr.

Men om det varit så länge som uppimot 7 dagar så använd näsan och lukta på maten man känner ju fort om den blivit dålig.

Annars frysen som nån annan sa.

har haft kyckling i kylen en arbetsvecka utan minsta problem =) go for it

du måste kyla maten DIREKT ! då bildas inga bakterier och håller länge!

LinusHansen wrote:
    Jag har tänkt att i några veckor framöver testa att köra kalla matlådor till lunch. Kommer bli mestadels kyckling, ris/pasta/couscous och grönsaker.

Det jag undrar över är om jag steker upp ett par kycklingfilèr varje söndag och sedan förvarar dom i kylen för att kunna fixa till en snabb sallad till lunch.
    Hur länge håller sig kycklingen i kylen utan att den blir dålig att äta? 2,3-4 dagar??

Tack på förhand!

Du äter väl mer än 1 gång per dygn ? Kör samma måltid twice a day så går det ju åt snabbare.

Alm wrote:
    Du äter väl mer än 1 gång per dygn ? Kör samma måltid twice a day så går det ju åt snabbare.

Klart jag äter mer än 1 gång per dygn men framåt eftermiddagen så har jag mer tid att lägga ner på matlagningen och då blir det att jag lagar maten då.

MATTI wrote:
    du måste kyla maten DIREKT ! då bildas inga bakterier och håller länge!

Instämmer fullt!! Även kylens temperatur är avgörande, maten håller betydligt längre om kylen är riktigt kall.

Äh de är väl bara att smaka, jag har råkat käkat mögligt bröd några gånger, märker inget på smaken (inte så kräsen) märker de först när jag ser de. Inte har jag mått dåligt heller, så ät på bara så länge de smakar tycker jag!

ät,, har ätit kyckling som har legat i kylen i nästan 2 veckor,, , smakar lite syrligt bara,, tänk inte på det,,

gå in på livsmedelsverkets hemsida eller ring till dom och fråga. dom är experter ju. för jag hade faaaan aldrig ätit kyckling som legat 2 veckor i kylen kan jag säga. inte ens en vecka. 2-3 dagar tror jag. sen börjar det bli dåligt.
    /lacke

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.