Matbilder !

Home Forums Matlagning och Recept Matbilder !

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 3,046 through 3,060 (of 6,783 total)
  • Author
    Posts
  • #225115
    Niklas Sjöö wrote:
    Dagens variant :whistle:

    Klockren bild! Ser otroligt gott ut.

    Hur har du gjort degen? :)

    #225116

    Ser redigt gott ut Niklas, personligen skulle jag skippat löken, men annars:P
    Pizza är kul att göra, men din senaste är den första jag sett som är rund som en köp-pizza, mina blir alltid avlånga och fyrkantiga:evil:

    #225117
    Nic Nordin wrote:
    Klockren bild! Ser otroligt gott ut.

    Hur har du gjort degen? :)

    fredrik92a wrote:
    Ser redigt gott ut Niklas, personligen skulle jag skippat löken, men annars
    Pizza är kul att göra, men din senaste är den första jag sett som är rund som en köp-pizza, mina blir alltid avlånga och fyrkantiga:evil:

    Jag har inte gjort degen till denna, det är pizzakit. Vi hade kalas igår och gjorde en stor sats pizzadeg enligt recept (den degen användes på pizzan ett par poster upp). Sen köpte vi 3st pizzakit utifall att någon blev missnöjd och ville göra ny eller om degen skulle förstöras (eller om någon snorunge hade stor aptit), vilket visade sig inte behövas så vi hade 3st pizzakitdegar kvar i kylskåpet :) Därför den runda formen… Hade aldrig lycktas med det annars! Kolla bara på bilden längre upp, ser den runt ut? :p

    #225118
    Flessa wrote:
    Köper du färdig deg? det tar ju bara två minuter att göra en egen, blir ju godare då :D

    Idag blev det färdig deg. Annars inte. Skulle dock aldrig köpa pizzakit om jag bestämmer mig för att göra egen. Då slänger jag hellre 20-30kr extra på en från pizzerian :)

    #225119
    Flessa wrote:
    Köper du färdig deg? det tar ju bara två minuter att göra en egen, blir ju godare då :D

    Då kan ju du vara så snäll och dela med dig av ett lätt degsrecept :P

    #225120
    Flessa wrote:
    Tyckte nämligen att det var lite olikt mästerkocken himself att köra halvfabrikat, ;)

    What to do :( Känns oekonomiskt att göra ny deg när det faktiskt finns färdig i kylen… Men gott blev det iaf Fast gårdagens var både krispigare och fylligare i smaken. Som sagt. Hembakt är bäst!

    #225121

    Nic; Jag har ett recept på en pizza deg som dom ggrna jag gjort det blivit väldigt gott;

    1Kg mjöl
    1 matsked salt
    15G gäst
    1 matsked socker
    4 Matskedar med olivolja (lr om jag översätter korrekt från engelska; Extra oskuld oliv olja)
    650ml ljummet vatten.

    Såhär göru;
    Blanda vattnet, olivoljan och sockret ordentligt och låt stå i nån minut.
    Blanda ihop mjölet och salten, lägg sedan ut det på en bänk och gör en grop i mitten av mjölklumpen, som en vulkan typ.
    Sen så häller du ut vattén/socker/olivolja blandningen i gropen på mjölet samtidigt som du rör om med en gaffel, så du arbetar alltså in vätskan gradvis i mjölet.
    Strö sen lite mjöl i botten av en bunke, lägg i hela degen, fukta en handduk och lägg över bunken, låt stå och jäsa i 60 min minst.
    Sen när du skall kavla ut degen, kom ihåg att pressa ut all luft.
    Sen kavlar du bara ut den, receptet brukar räcka till 3 normal stora pizzor för mig, och brukar ta runt 20 min på 200grader i ugnen.

    #225122
    fredrik92a wrote:
    Nic; Jag har ett recept på en pizza deg som dom ggrna jag gjort det blivit väldigt gott;

    1Kg mjöl
    1 matsked salt
    15G gäst
    1 matsked socker
    4 Matskedar med olivolja (lr om jag översätter korrekt från engelska; Extra oskuld oliv olja)
    650ml ljummet vatten.

    Såhär göru;
    Blanda vattnet, olivoljan och sockret ordentligt och låt stå i nån minut.
    Blanda ihop mjölet och salten, lägg sedan ut det på en bänk och gör en grop i mitten av mjölklumpen, som en vulkan typ.
    Sen så häller du ut vattén/socker/olivolja blandningen i gropen på mjölet samtidigt som du rör om med en gaffel, så du arbetar alltså in vätskan gradvis i mjölet.
    Strö sen lite mjöl i botten av en bunke, lägg i hela degen, fukta en handduk och lägg över bunken, låt stå och jäsa i 60 min minst.
    Sen när du skall kavla ut degen, kom ihåg att pressa ut all luft.
    Sen kavlar du bara ut den, receptet brukar räcka till 3 normal stora pizzor för mig, och brukar ta runt 20 min på 200grader i ugnen.

    Thx mate! :)

    #225123

    No problemo.

    #225124

    Dagens kvällsmål: Kycklingfilé med smält brieost + lite grönsaker och grape!

    #225125

    Lite blandat.

    3 – rätters: – bacon och krutongsallad, helstekt oxfile med balsampotatis och örtsås, Cremé Bruleé

    Pepparbiff, klyftpotatis, pepparsås och sallad med grönmögelost, valnötter och dressing gjord på olivolja, balsamvinäger, honung och dijonsenap

    #225126

    Kvällens middag. Pizza på fullkorns totillia.

    Italienska tomatsås, skogs champinjoner, räkor, skinka, vitlöksolja, 5% ost och massor av örter.

    #225127
    Flessa wrote:
    Behöver nog inte säga så mycket Amdy för du vet vad jag tycker redan. Köttig biceps för övrigt. var det kanske därför du la upp den vänstra bilden, smygragga lite bicepskommentarer?….;)
    malawiglenn wrote:
    ja mums den bicepsen skulle man haft ja, på en pizza!!!

    Ja, fy fan! Måste ju visa hur jag fyller på förråden efter ett hårt armpass 8)

    #225128
    Andreaz Engström wrote:
    Kvällens middag. Pizza på fullkorns totillia.

    Italienska tomatsås, skogs champinjoner, räkor, skinka, vitlöksolja, 5% ost och massor av örter.

    Ser förjäkla gott ut Andy!
    ….men det ser ut som om någon dukat fram en halvrutten blomkåls bit och att du känner ”fan inte nu igen, måste jag äta?” ha ha

    #225129
    David Frykman wrote:
    Ser förjäkla gott ut Andy!
    ….men det ser ut som om någon dukat fram en halvrutten blomkåls bit och att du känner ”fan inte nu igen, måste jag äta?” ha ha

    Haha, jag började bli mätt :|

Viewing 15 posts - 3,046 through 3,060 (of 6,783 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.