Matbilder !

Home Forums Matlagning och Recept Matbilder !

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,276 through 1,290 (of 6,783 total)
  • Author
    Posts
  • #223345
    Tobbe K wrote:
    Lite blandat käk

    Efter en titt på mittenbilden fick begreppet ”rött kött” precis en passande bild för att utgöra exempelbild i ordboken.:D

    Laxen på bild 1 ser grymt vältillagad ut, alldeles perfekt. Åtminstone om den var lite småmjuk i mitten. Då är det som bäst enligt mig.:)

    #223346
    Eddie Vedder wrote:
    Laxen på bild 1 ser grymt vältillagad ut, alldeles perfekt. Åtminstone om den var lite småmjuk i mitten. Då är det som bäst enligt mig.:)

    210c i 10 min (helst varmluftsugn). Då är den fortfarande ”medium rare” i mitten. Låt vila 2-3 min så är den helt perfekt:P
    Pensla gärna med soya/honung innan för en trevlig smakupplevelse!

    #223347

    300g kassler
    60g fullkornsris kokt med curry
    100g ärtor
    100g majs
    2 klyftor vitlök
    blandat med passerade tomater och kryddor.
    kcal 728, fett 9,65g, kolhyd 88,9g, Protein 76,74g

    Ser nästan aldrig några måltider med kassler är det något dåligt med kassler?

    #223348
    Eddie Vedder wrote:
    Det får du ordna genom livsmedelindustrin, kanske beställe genom en restaurang eller dylikt. Det är bara där det förekommer, det är äggen som inte går igenom kontrollen och som inte godkänns för konsument som går direkt till livsmedelsindistrin.

    Det handlar inte om att äggen är dåliga, bara det att alla konsumentkriterier inte uppfylls. Det kan röra sig om tydliga blodfläckar i gulan t.ex. Helt ofarligt men får inte säljas i affär direkt till konsument.

    Ok. I see.
    Har inget behov av flytande äggvita, ställde frågan mer av ett teoretiskt intresse. Bagerier är väl de som vanligtvis köper flytande äggvita i stora mängder. Att genom ett sådant köpa hem for egen konsumption kanske är ett tips.

    Quote:

    Det låter också kanongott, lagar du till det så fotografera gärna och posta. Ju mer vegetariskt i den här tråden desto bättre.:up:

    Min mat var också riktigt god. Kanske ser torrt ut men faktum är att pastan är oerhört saftig och bönorna är saftiga dom också. Dessutom tycker jag det är fräscht och gott med en kall pasta- och bönblandning såhär i värmen.

    Nästa gång blir det ett foto! Lovar…:emo-thumb
    Nu är nudlarna slut, men imorrn kanske. Glömde nämna att jag också smaksatte såsen lite med någon matsked flytande kantarellfond. Ett bra tips för många såser, fonden liksom höjer smaken. Det blir fylligare.

    #223349

    Några tips på hur man gör Ris gott? När jag lagar det smakar det bara skit, kvittar om det är jasminris eller fullkorn.

    #223350
    Iggan wrote:
    Några tips på hur man gör Ris gott? När jag lagar det smakar det bara skit, kvittar om det är jasminris eller fullkorn.

    Då gillar du antagligen inte ris. Välj något du tycker om istället.

    #223351
    Iggan wrote:
    Några tips på hur man gör Ris gott? När jag lagar det smakar det bara skit, kvittar om det är jasminris eller fullkorn.

    man kan ju koka det i curry om man gillar det.

    #223352
    Iggan wrote:
    Några tips på hur man gör Ris gott? När jag lagar det smakar det bara skit, kvittar om det är jasminris eller fullkorn.

    har en polare från Chile som gör ett asgott ris! hon tillsätter en krossad vitlök plus salt och lite olivolja precis innan riset är färdigkokt. Låt stå några minuter. ÄT! kanongott tycker jag ialla fall:up:

    #223353

    Rökt Lax med nypotatis och dillsås ljuvligt:emo-thumb

    #223354
    Iggan wrote:
    Några tips på hur man gör Ris gott? När jag lagar det smakar det bara skit, kvittar om det är jasminris eller fullkorn.

    Om du inte gillar kokt ris (antar att det är så du lagar det) kan du ju alltid testa att tillaga det på något annat sätt.

    Du kan göra pilaffris, steka ris med ägg, göra en risotto, laga risgrynsgröt och så vidare. Sök lite på Google efter recept, att få ris att smaka gott är inte speciellt svårt.

    #223355
    Iggan wrote:
    Några tips på hur man gör Ris gott? När jag lagar det smakar det bara skit, kvittar om det är jasminris eller fullkorn.

    1. Glöm inte saltet :)

    2. Prova att byta märke

    3. Fräs finhackad lök i grytan och koka tillsammans med riset.

    #223356
    Maod wrote:
    1. Glöm inte saltet :)

    2. Prova att byta märke

    3. Fräs finhackad lök i grytan och koka tillsammans med riset.

    Det glömmde jag ju att nämna! Salt är mycket viktigt.

    #223357

    ”Chipsrätten”, som vi kallar den ;) Sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt gott

    #223358
    Karlssooooon wrote:
    ”Chipsrätten”, som vi kallar den ;) Sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt gott

    Vad är det i den? Och hur gör man?

    #223359
    MATTI wrote:
    Vad är det i den? Och hur gör man?

    Pappa gör den, kan fråga om receptet och lägga ut det :)

Viewing 15 posts - 1,276 through 1,290 (of 6,783 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.