Home › Forums › Matlagning och Recept › Matens hållbarhet ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 augusti, 2007 at 13:48 #80799Anonym anvandareMember25 augusti, 2007 at 13:48 #727876Anonym anvandareMember
Jag lagade matlåda till jobbet torsdag morgon. nu undrar jag om jag vågar äta den idag ? har vart i kyl hela tiden, förutom resan till jobbet i torsdags och resan hem från jobbet igår. vilket är ca 20 min. är hungrig men för lat för att laga mat 😮 undrar om jag kan äta min matlåda
25 augusti, 2007 at 17:56 #727877Anonym anvandareMemberJag tror nog det ska funka.. luktar det annorlunda?
Själv så öppnade jag en vecka för gammal keso burk nyss, o den var det i alla fall inget fel på.M.V.H
25 augusti, 2007 at 18:55 #727878Anonym anvandareMemberlukta o smaka…
o så klart ät inget som luktar eller smakar konstigt. Ett tips kan ju vara att värma upp maten ordentligt då de flesta bakt dör vid 60 grader.
25 augusti, 2007 at 19:28 #727879Anonym anvandareMemberjag var så hungrig att jag tog chansen. det var kyckling, var därför jag var osäker. man ska inte leka med sånt, kan sluta illa. tack endå
26 augusti, 2007 at 22:09 #727880Anonym anvandareMemberDin matlåda, som innehåller kokt (eller stekt) mat, håller sig utan vidare en vecka i kylskåp. Detta oavsett om det är kyckling eller inte. Eventuella shigella eller campylobakter mfl. har ju kolat vippen vid tillagningen.
Lukta och smaka! Smakar det bra så är det bra. Detta gäller för det mesta utom tex köttfärs som skall ätas pinfärsk, såvida den inte är tillagad.
Det värsta (i 99% av fallen) som kan hända om du äter skämd gammal mat är att du blir kass i magen. Vi människor är utrustade med ordentligt försvar mot bakterier, så oroa dig inte i onödan utan använd sunt förnuft!
31 augusti, 2007 at 23:26 #727881Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Din matlåda, som innehåller kokt (eller stekt) mat, håller sig utan vidare en vecka i kylskåp. Detta oavsett om det är kyckling eller inte. Eventuella shigella eller campylobakter mfl. har ju kolat vippen vid tillagningen.Lukta och smaka! Smakar det bra så är det bra. Detta gäller för det mesta utom tex köttfärs som skall ätas pinfärsk, såvida den inte är tillagad.
Det värsta (i 99% av fallen) som kan hända om du äter skämd gammal mat är att du blir kass i magen. Vi människor är utrustade med ordentligt försvar mot bakterier, så oroa dig inte i onödan utan använd sunt förnuft!
det var inte illa, visste inte att mat håller så länge om den är tillagad. där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag. tackar :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.