matlagnins olja??

Home Forums Matlagning och Recept matlagnins olja??

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Jag försöker leta efter någon annan alternativ till margarin för att steka omletter i med tanke på att margarin är en BIG NO NO när man går på en strikt diet.

olivolja går ju inte för den smakar dålig då, men jag har hört att vanlig matlagnings smör är bättre än margarin. alltså inte smör som man brer på mackor utan dom som är paketerad som margarin dvs små tegelstenar =)

någon som har några förslag eller ideeer?

Asal wrote:
    Jag försöker leta efter någon annan alternativ till margarin för att steka omletter i med tanke på att margarin är en BIG NO NO när man går på en strikt diet.

olivolja går ju inte för den smakar dålig då, men jag har hört att vanlig matlagnings smör är bättre än margarin. alltså inte smör som man brer på mackor utan dom som är paketerad som margarin dvs små tegelstenar =)

någon som har några förslag eller ideeer?

Rapsolja!

jag vet inte varför men av någon konstig anledning har jag fått för mig att rapsolja är bra, eller jag kanske tar fel på den och solrosolja.
    men tack för tipset

ingen som tycker att matlagnings smör är bra?

rapsolja!!

innehåller hög andel enkelomättat – vilket tål värme bättre än olivolja vilket gör att den inte härdar om man steker. (plus att det innehåller omega 3)

Druvkänreolja kan man oxå använda.. fast den är mest onödigt dyrt.

I vissa lätt margariner finns transfetter, vilket inte är nån höjdare om du ska dieta.. inte annars heller. Välj mjuka fetter/oljor.

Sen finns det ju bra fettkällor i nötte oxå.

ellen wrote:
    rapsolja!!

innehåller hög andel enkelomättat – vilket tål värme bättre än olivolja vilket gör att den inte härdar om man steker. (plus att det innehåller omega 3)

stämmer inte riktigt!

olivolja innehåller mindre fleromättat fett och aningen mer enkelomättat fett, så olivoljan tål värme bättre. använd med fördel en varmpressad olivolja att steka i. den är ännu lite tåligare mot värme.
    sedan är en sprayflaska bra att använda om man vill hålla nere fettintaget (det går åt ca. 2 g olja att täcka en stekpanna).

tack för dom alla tippsen. jag får ta och prova rapolja.

MEN det verkar som om dom flesta har gått förbi min fråga.
    skälet till att jag INTE vill använda olivolja till att steka ägg i är att jag inte gillar smaken så jag söker efter en ersättare som är lika nyttig och smakar bra.
    =)

Jonas Lundberg wrote:
    stämmer inte riktigt!

olivolja innehåller mindre fleromättat fett och aningen mer enkelomättat fett, så olivoljan tål värme bättre. använd med fördel en varmpressad olivolja att steka i. den är ännu lite tåligare mot värme.
    sedan är en sprayflaska bra att använda om man vill hålla nere fettintaget (det går åt ca. 2 g olja att täcka en stekpanna).

Är du helt säker jag har läst precis tvärtom??!:

Ja, jeg også støtter Jonas i dette med bruk av olivenolje framfor rapsolje til steking!

Jo mer flerumettet fett en olje inneholder, jo mer ustabil er den ved oppvarming. Derfor bør olivenolje, og andre oljer som er rike på enumettet fett, brukes til varmebehandling (de tåler varmen bedre!), mens rapsolje og de oljer som har mye flerumettet fett, bør bare brukes til dressing og annen kald-bruk!!

jo absolut, jag köper att enkelomättade fetter tål högre temperaturer än fleromättade.. möjligt att jag blandat ihop dem, men jag hade bara för mig att rapsolja innehöll mer enkelomättade fetter än olivolja.

men som sagt jag kan ha blandat ihop dem.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.