Mellanmål till Skolstarten!!??

Home Forums Matlagning och Recept Mellanmål till Skolstarten!!??

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej,

Nu är det snart dags för skolstart igen så behöver tips för att mätta min mage och få i mig den kolhydrat-/proteinmängd jag behöver!

Årets termin består av långa dagar så måste på något sätt ha med mig passande föda. Jag börjar oftast runt 9.00 och slutar vid 16.00, till detta hör ungefär 1 timme hem och 1 timme in. Dvs det räcker inte med lunchen som jag äter kl 12.00.

I och med lunchen kommer jag få i mig vad köket erbjuder fast då jag ska starta bulksäsong så ser jag inte det som ett jätteproblem att inte kunna kontrollera vad jag får i mig.

PROBLEMET är istället vad jag ska äta under resterande timmar..??

Frukost käkar jag innan jag åker men borde fylla på med något nytt runt kl 10.00 annars går det 4 timmar emellan och det känns för länge..
    Även på eftermiddagen runt halv 3, 3 borde jag få i mig nåt igen för att sedan äta middag hemma kl 17.00.

Frågan är nu VAD jag lätt kan få i mig vid dessa två tillfällen?

Rasterna är endast 15 minuter långa.. Jag har eventuellt tillgång till kylskåp fast isf en bit bort och då försvinner ännu mer tid..

Jag bulkar som sagt så behöver ha i mig rikligt med kcal..

Har haft en liknande tråd innan men skapar en ny och mer konkret för att få FLER, NYA och FRÄSCHA alternativ från er som sitter på dem! :emo-thumb

Tacksam för hjälp!!

Har själv ungefär samma problem.. Funderar på att helt enkelt ta med mig några grova mackor med typ lite skinka och keso på å sen nån frukt.. Är ju enkelt och håller sig nog fräscht i vanlig tempratur..

Körde kesella lite då och då förra terminen, det blir ju dock svårare då man behöver kylskåp…

fruktsallad kan ju vara schysst att ha som mellanmål.
    kasta i ett gäng nötter också så får du fet och protein också
    så kan du ha med keso till, tror den klarar sig i väskan från morgon till eftermiddag.

proteindrink är ju så klart också ett givet alternativ + frukt eller nötter.

Det enklaste är att köra på en drink med både protein o långsamma kolisar, tycker jag! Jag dricker alltid PHARMA till mellanmål, det går fort o behöver inget kylskåp.. :nod Okomplicerat o gott!

mixade kessela, yogurt och mjölk till en drink när jag gick i skolan, men nån gång ställde man inte in det i kylskåpet och sen på eftermiddan så fick jag sota för det

Så om du ska ha nå mjölkprodukter med dig, använd helst kylskåp:emo-thumb

Sofia wrote:
    Jag dricker alltid PHARMA till mellanmål, det går fort o behöver inget kylskåp..

vad är Pharma och var hittar man det? :what:
    i vanlig affär eller hos kosttillskottsförsäljaren?

Jag tycker mig ha en smidig lösning.
    Mitt dagliga upplägg (kommentera gärna!):

06:30 – Frukost (Gröt m. linfrön, russin & Hallon) + Proteindrink & ett glas vatten.

09:30 – Mellanmål 1: 3 knäckebrödsskivor med kalkon på, 1 äpple och 2-3 morötter.

12:00 – Lunch (varierande).

14:30 – Mellanmål 2: Drink bestående av proteinpulver, Havregryn, 1 banan och mjölk.

Väl hemma blir det vanligen A-fil & müsli – ett träningspass och sedan middag.

Polarkraft extrem med jordnötssmör och en proteindrink?

harlot wrote:
    vad är Pharma och var hittar man det? :what:
    i vanlig affär eller hos kosttillskottsförsäljaren?

En proteindrink som säljs lite varstans beroende på vart du bor!? Det är ett kosttillskott, så inte i en vanlig affär.. Sök på Goggle, där hittar du mer info! ;)

Näringsvärde per portion 75 g

Kcal 276
    Protein 32g
    Kolhydrater 36g
    Fett 0,4g

Sofia wrote:
    Det enklaste är att köra på en drink med både protein o långsamma kolisar, tycker jag! Jag dricker alltid PHARMA till mellanmål, det går fort o behöver inget kylskåp.. :nod Okomplicerat o gott!

Finns kostillskott med långsamma kolhydrater att köpa? :P

Varför inte bara köra på en måltidsersättare, borde ju funka hur perfekt som helst.

Eller köra typ Whey80 och ett par bananer…

Nötter och mandlar är ett bra alternativ.

Varför inte en Bar? det tycker jag är perfekt att äta till kaffet när de andra äter kakor. Du behöver ingen kyl heller. Dahlblads är mina favoriter och jag har ibland köpt Bars på Willys från EAS. (Iallafall i Halmstad där jag bor) o de är inte så dyra. rätt goda faktiskt.

Jag har samma problem så hade tänkt att köpa protein i tablettform. För att jag bär inte väska varje dag till skolan och det är jobbigt att ha me sig proteinshake.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.