Mörk Choklad

Home Forums Matlagning och Recept Mörk Choklad

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 51 total)
  • Author

Jo jag undrar om mörk choklad är nyttigt? Har hört nåt om det. :pop:

Kakao är nyttigt, socker är dåligt. Ju mer procent kakao en chokladkaka har desto bättre är det.

Den 72%iga chokladen är god! :) De andra med högre kakaohalt tycker jag inte smakar så bra…

85% är max för mig, sedan blir det för beskt.

Bearik wrote:
    Kakao är nyttigt, socker är dåligt. Ju mer procent kakao en chokladkaka har desto bättre är det.

Tack för svaret :emo-thumb

lovelysmile wrote:
    Den 72%iga chokladen är god! :) De andra med högre kakaohalt tycker jag inte smakar så bra…

Okej. Ju starkare det är, desto godare tycker jag

Rotmosblos wrote:
    Vad är det som är nyttigt med det?

Har faktiskt tagit min tid och spanat på google. Hittade detta från Livsmedelsverket. Det verkar bra.

Är det nyttigt med mörk choklad?

Färska analysresultat lagom till jul

I jultider äter vi mycket choklad och annat gott. Mest mytomspunnen är den mörka chokladen som tillskrivs många hälsosamma effekter. Men finns det egentligen några skillnader mellan olika sorters choklad? Lagom till jul kom rykande färska preliminära analysresultat på näringsinnehåll i olika sorters choklad från Livsmedelsverkets laboratorium.

Varje år analyserar vi cirka 35 olika livsmedel på näringsämnen som behövs för energi, tillväxt och livsfunktioner enligt näringsrekommendationerna, SNR.

De olika chokladtyper som analyserats är:

vit choklad,
    mörk choklad (> 70 % kakao)
    mörk choklad (< 70 % kakao)
    mörk blockchoklad
    mjölkchoklad

Alla näringsämnen är ännu inte analyserade, kompletta data kommer att publiceras i livsmedelsdatabasen våren 2006.

Antioxidanter
    Det är framförallt mörk choklad som omges av många rykten. Den ska vara uppiggande, motverka depressioner, verka som afrodisiakum och innehålla många antioxidanter.

Vi har värden för vissa antioxidanter men de positiva påståenden som finns om att äta choklad kan vi tyvärr inte bekräfta!

Olika tokoferoler är analyserade och halterna är generellt låga men alla chokladsorter, utom blockchokladen, innehöll mer än 5 mg gammatokoferol/100 g.

Energi
    Ett annat rykte är att mörk choklad innehåller mindre energi än annan choklad. Tyvärr måste vi göra er besvikna. Det är inga stora skillnader i energiinnehåll. Alla sorterna innehåller drygt 500 kcal per 100 g. Det motsvarar ungefär 25 % av dagsbehovet hos en kvinna med stillasittande arbete.

Socker
    Den vita chokladen är en riktig sockerbomb, den innehåller 52 g socker/100 g. Mörk choklad (>70% kakao) innehåller minst socker, 22 g/100 gram. De andra sorterna ligger mellan 45 och 50 g/100g.

Fett
    Lägst total fetthalt har mörk choklad (70% kakao) innehåller 170 mg magnesium/100 g. Det är 8 ggr mer än i vit choklad och motsvarar 60 % av dagsbehovet hos kvinnor. Mjölkchoklad och vit choklad innehåller mest kalcium, över 200 mg/100 g. Kalcium. Ingen chokladsort är speciellt rik på selen.

Kakao innehåller många nyttiga saker som sagt. Ser man bara till att ta nån bit då och då och inte dra i sig en kaka åt gången så äre nog bara bra med lite mörk choklad.

Många säger att mörk choklad minskar sötsuget:emo-thumb

MHD wrote:
    Många säger att mörk choklad minskar sötsuget:emo-thumb

Jag äter mörk choklad då och då, tycker nog att sötsuget minskar eller jag äter inte lika mycket iaf :D .

men det kanske beror på att jag blivit beroende och blir sur de gånger jag inte får min chokladbit … :frust:[/QUOTE]

HAHA det kan vara så :D .

Jompa wrote:
    Japp det är finemangs, kör en ruta eller två då och då av Lidl’s 70% som smakar kanon. Är liksom lite lagom gott med mörk chocklad, inte så gott att man måste sluka hela kakan. :)

Jag kan sluka hela kakan. chokladoman

varmlandstjej wrote:
    Jag kan sluka hela kakan. chokladoman

Samma för mig:emo-thumb

Jonas Olsson wrote:
    Samma för mig:emo-thumb

Igår blev det nästan två kakor 😮 .

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 51 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.