Myten om ÄGG

Home Forums Matlagning och Recept Myten om ÄGG

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Snälla någon kunnig, kan ni inte reda ut myterna om ägg, vad som är sant och vad som inte är det. hur många kcal det innehåller, protein mängd, plocka ut gulan eller ha kvar den, steka, koka, råa..

det jag har läst mig till är att, tillaga äggen för bättre upptagningsförmåga av kroppen, plocka ut gulan eftersom den innehåller mycket kcal om man tex går på en diet. men det finns ju ca 20% protein i gulan också som man vill åt, värt att käka den men att dra på sig kcal istället? hjälp mig i denna djungel där alla säger olika..

[http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/]

Sanningen om ägg utav Seth Ronland

[http://forum.body.se/showthread.php?t=6433]

läst det och vet att det är 50% mindre upptag, men just det med gulan undrar jag över, kan ju inte vara så bra att sätta i sig 5 ägg till kvällen liksom..

marcus_johansson wrote:
    plocka ut gulan eftersom den innehåller mycket kcal om man tex går på en diet. men det finns ju ca 20% protein i gulan också som man vill åt, värt att käka den men att dra på sig kcal istället? hjälp mig i denna djungel där alla säger olika..

Att många säger olika är pga av att olika individer har olika åsikter helt enkelt. Men angående gulan är det i alla fall MIN personliga åsikt att du knappast kan göra ett dummare val om du vill kalorireducera kosten.

Man kan plocka bort både det ena och det andra, att då välja bland det mest näringsrika man kan tänka sig är extremt synd. Du får söka lite för alla dina frågor finns besvarade i tusen trådar.

marcus_johansson wrote:
    kan ju inte vara så bra att sätta i sig 5 ägg till kvällen liksom..

Jag åt precis fyra. Och fyra imorse också. Och tio i förrgår.:D

tack för den länken, såg inte den innan jag postade, sökte på ägg i forumet men hittade inget. tack för svaret=)

marcus_johansson wrote:
    tack för den länken, såg inte den innan jag postade, sökte på ägg i forumet men hittade inget. tack för svaret=)

Tror inte sökfunktionen kan hantera ord på 3 bokstäver eller mindre. Vet att Magnus Branzén skulle lägga in ord som sökfunktionen ändå kunde acceptera men det verkar funka lite halvdåligt ändå.

Nu blir det här nästan lite offtopic men, är det inte jävligt gott att köra en äggröra med smält ost i? :D

JakobMinell wrote:
    Nu blir det här nästan lite offtopic men, är det inte jävligt gott att köra en äggröra med smält ost i? :D

Jo sjukt gott. Hackade kokta ägg som blandas med majonnäs, rödlök och tonfisk är sjukt gott. En baguette med den röran gjorde alltid morsan åt mig när vi åkte på bortamatcher på den tiden jag spelade fotboll.

Helt magnifikt god, jag blev dock inte populär bland övriga i bussen när jag öppnade foliet och det stank ägg i hela bussen.:D

Att hacka kokta ägg och mosa med jordnötssmör är kanongott det också, det har jag alldeles nyligen introducerat i MikaelJ’s kost.:up:

Eddie, du som har lite koll :) Jag har ju för mig att det blir cirka 75 kcal per ägg om man kokar det, hur stor skillnad blir det om jag steker det eller har det i en äggröra?

JakobMinell wrote:
    Eddie, du som har lite koll :) Jag har ju för mig att det blir cirka 75 kcal per ägg om man kokar det, hur stor skillnad blir det om jag steker det eller har det i en äggröra?

Utan tillsatt fett är kaloriinnehållet detsamma. Men 100g stekt ägg kommer ha högre kcalinnehåll än 100g rått ägg p.g.a. mer ägg och mindre vatten. Men samma ägg blir bara mindre utan att kaloriinnehållet förändras om du steker utan att tillsätta fett.

Jag blir dålig i magen av gulan i ägget.

Åt alltid 1-2 kokta hela ägg + 1-2 äggvitor till frukost förut och strax efter min lunch på dagen blev jag dålig och lös i magen.

Slutade äta gulorna i ägget för 5 veckor sen och har inte vart dålig i magen nångång efter det vid lunchen.

Jag har inte ändrat på något annat i min kost efter det så allt pekar mot gulorna.

Nej, alltid kokta 7min.

Att bli lite känslig i magen av ägg är inget ovanligt, har du nu märkt det så är det ju positivt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.