Nyligen separerad söker enkla kycklingrecept!

Home Forums Matlagning och Recept Nyligen separerad söker enkla kycklingrecept!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • Author

Älskar verkligen kyckling! Läser i trådar om alla era recept. Men jag är en väldigt enkel man som inte kräver så mycket krusiduller kring maten. Så nu när jag har separerat så är det jag som måste göra min mat, därav min desperata tråd. Tips o tricks emottages med stor värme!

Ingredienser

10 kycklingfileér
    2 rödlökar
    1 gul och 1 grön paprika
    1 röd paprika
    4 vitlöksklyftor
    olivolja till stekning
    1 1/2 tsk sambal oelek
    1 l mellangrädde eller kelda
    1 1/2 dl mango chutney (hot and spiecy)
    2-4 msk sweet chilisås
    2 st grönsaksbuljongtärningar
    1-2 msk provensalska kryddor (frysta)
    30-75 gr parmensanost
    salt & peppar
    Gör så här

Fräs hackad rödlök, paprika och hälften av vitlöken i olja. Tillsätt sambal oelek och slå på grädden, mango chutney, sweet chili och buljongtärningarna. Låt såsen koka upp, smaka av och blanda i osten.

Gnid in kycklingfileérna med resten av vitlöken och de provencalska
    kryddorna.

Bryn fileérna i olja, salta och peppra. Lägg de brynta fileérna i en form. Sätt in formen i ugnen ca 225 grader i 20 minuter till fileérna är genomstekta.

Kanske inte det lättaste men visst fan är det gott! Äts med ris till.

Känner igen det där med att det ska gå fort och lätt… :)

Skär kycklingen i små tärningsstora bitar, bryn i pannan tills de blir gyllenbruna, släng i en burk Uncle Bens sås/kladd. Låt puttra i 3-4 minuter sen klart.

Kycklingfilé -från fryst till färdig.

10 min i micron, ner i en stekpanna för lite färg. Fyll stekpannan med vatten, kasta i en tärning hönsbuljong och krydda. Går fortare att koka :) Efter ett tag är det bara att skära i bitarna så går det ännu fortare.

/En som konsumerat 50kg kyckling på detta vis.

nible, jag gjorde din gryta idag nu nyss, den var svingod!

Tack för receptet!

heryagu wrote:
    nible, jag gjorde din gryta idag nu nyss, den var svingod!

Tack för receptet!

Roligt att du testade dig på det!
    Nemas problemas.

Gustaf Lindberg wrote:
    Kycklingfilé -från fryst till färdig.

10 min i micron, ner i en stekpanna för lite färg. Fyll stekpannan med vatten, kasta i en tärning hönsbuljong och krydda. Går fortare att koka :) Efter ett tag är det bara att skära i bitarna så går det ännu fortare.

/En som konsumerat 50kg kyckling på detta vis.

Så du tar alltså djupfrysta filéer och plågar dom 10 minuter i micron och steker dom lite så är dom färdiga för servering?

Måste testas låter sjukt smidigt. :up:

Nej alltså man tinar upp kycklingen på låg effekt i 10min. Sen ner i stekpannan så du får en stekyta på kycklingen. Sen drar du i lite vatten och låter kycklingen koka istället för att stekas då det går snabbare.

How to get a Chick menar du.
    Smart att linda in det i mat. :D

Steg :
    1. Köp stekpåsar.

2. Köp fryst kycklingfilé.

3. Lägg filéerna i påsen.

4. Välj kryddning enligt egen preferens och häll över filéerna i påsen. (Förslag : häll i lite olivolja, lite sojasås. Brukar även ha i cayennepeppar, svartpeppar, orange-pepper samt mexikansk grillkrydda)

5. Förslut påsen med förslutningsverktyget som följer med i förpackningen.

6. Klipp ett litet hål på påsen i mitten. (Så inte påsen exploderar)

7. Lägg påsen i en stor form.

8. Värm ugnen till 175 grader (Varmare temperaturer tenderar att göra kycklingen torr).

9. Helfryst kycklingfilé tar ca 75 minuter innan den blir färdig, tinad filé tar ca 60 min. Vi har en normalvarm ugn förhållandevis.

Du behöver alltså inte göra något. Filéerna lagar sig själva, brukar göra en påse i taget, ca 900-1000 gram.
    Valfritt tillbehör : Ris, pasta, potatis etc.

Stekpåse is the shit. Går inte att misslyckas och filéerna blir riktigt saftiga.

// Filip

Ooo.. det där lät inte helt fel :) ska genast googla på vad en stekpåse är :)

A.L. wrote:
    Kycklingfilé i ugn direkt från frysen

Värm ugnen till 200grader
    Fyll en långpanna med så mycket frysta kyckligfilér det ryms.
    Spraya på lite olja
    Krydda med tacokrydda (samma mix som till tacoköttfärs)
    In mitt i ugnen, ca 60min
    Ät med valfritt tillbehör :)

Jag har ätit massor av denna variant, kanske inte roligast men smakar bra. Dessutom enkelt och sköter sig självt medan du planerar nya träningsscheman ;)

Mm den där lät inte fel, men känns galet att behöva ha så hög temperatur? 175grader har jag fått som ett riktmärke att det ska högst vara. Men älskar verkligen tacokryddan så den där ska jag verkligen göra :)

Jonas Lundberg wrote:
    How to get a Chick menar du.
    Smart att linda in det i mat. :D

:up: Asså här är jag ute efter mat, skulle jag vara ute efter tjejer så skulle jag nog vara ännu tydligare ;).

Typ såhär: Hej! Separerad styrketränande man, aningen deffad, söker tjej för långa tidiga promenader och träningskompis.

Så då fick jag ut nåt av detta inlägg också :)

A.L. wrote:
    Jag har testat med 175 men tycker 200grader funkar bättre. Vissa kyckligsorter blir lite torra medan andra blir saftiga. Bara att testa så hittar du snart en favorit. Ett tips, gör ett snitt i kycklingen i slutet av tiden så ser du färg och ev. torrhet i kycklingen, går att välja lite hur torr man vill ha den :)

Dagen efter: Blev det över och du inte ville göra låda så skär kycklingen kall i tunna bitar och lägg på en macka, matigt och gott

Mm gjorde såhär istället:
    225grader med djup plåt med fylld botten med vatten
    sänk värmen till 175grader
    marinerade kycklingarna med olja och tacokrydda (två påsar)
    smacka in de i ugnen på nya tempen vänta typ 35minuter..
    blir typ som en semikokning kan man väl säga

mummmaaaa!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.