Nyligen separerad söker enkla kycklingrecept!

Home Forums Matlagning och Recept Nyligen separerad söker enkla kycklingrecept!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 38 total)
  • Author
    Alm wrote:
    Steg :

Stekpåse is the shit. Går inte att misslyckas och filéerna blir riktigt saftiga.

// Filip

Wööörd! Fasen vad jag älskar stekpåsarna! :)

Brukar kunna lyxa till o köpa färdiga marinader som jag slänger i en vanlig 5L påse kryddar mina filéer slänger dom i påsen ruskar runt lite och ställer in i kylskåpet över natten, blir riktigt smarriga filéer :)

Stekpåse, easy as dell.

Toppits stekpåsar, 5 st á 5 kg.
    Finns i olika storlekar så kolla noga : ). Finns på ICA…

[img=http://www.melitta.se/toppits/backend/kopsalj/upload/558503.jpg]

granstig wrote:
    Älskar verkligen kyckling! Läser i trådar om alla era recept. Men jag är en väldigt enkel man som inte kräver så mycket krusiduller kring maten. Så nu när jag har separerat så är det jag som måste göra min mat, därav min desperata tråd. Tips o tricks emottages med stor värme!

Ska finnas en tråd här någonstans om just kycklingrecept!
    Lycka till!

Brukar fräsa upp kycklingen med lite peppar och chillikrydda, koka upp lite cos cos med olja och salt. Sedan röra ihop de två ovanstående med en burk lätt-kesella. Tar typ 20 min sammanlagt och är ganska jävla gott och billigt

Steker tärnad kyckling och kryddar med citronpeppar och curry. Kokar lite pasta till det och häller ner frysta ärtor, majs och paprika. Serveras kallt tillsammans med en gräddfilsås.

För att få så saftig kyckling som möjligt rekomenderar jag cirka 225grader, men använd en digitaltermometer så ni kan följa innertempraturen på kycklingen vid 64grader tar ni ut den. Är då jag har upptäckt perfeka slut resultatet.

1. Rosta pinjenötter på medelhögvärme.

2. Strimla kycklingfilé & stek i smör. Tillsätt grädde och låt koka upp. Krydda.

3. Smula chrevre/getost i såsen och i med en/två nävar bladspenat. Salta & peppra.

Servera kycklingsåsen med färsk pasta. Toppa med rostade pinjenötter och coctailtomtar.

Tar dig 20 min!

nible wrote:
    Ingredienser

10 kycklingfileér
    2 rödlökar
    1 gul och 1 grön paprika
    1 röd paprika
    4 vitlöksklyftor
    olivolja till stekning
    1 1/2 tsk sambal oelek
    1 l mellangrädde eller kelda
    1 1/2 dl mango chutney (hot and spiecy)
    2–4 msk sweet chilisås
    2 st grönsaksbuljongtärningar
    1–2 msk provensalska kryddor (frysta)
    30–75 gr parmensanost
    salt & peppar
    Gör så här

Fräs hackad rödlök, paprika och hälften av vitlöken i olja. Tillsätt sambal oelek och slå på grädden, mango chutney, sweet chili och buljongtärningarna. Låt såsen koka upp, smaka av och blanda i osten.

Gnid in kycklingfileérna med resten av vitlöken och de provencalska
    kryddorna.

Bryn fileérna i olja, salta och peppra. Lägg de brynta fileérna i en form. Sätt in formen i ugnen ca 225 grader i 20 minuter till fileérna är genomstekta.

Kanske inte det lättaste men visst fan är det gott! Äts med ris till.

Haha, tack för tipset.
    Min kökslärare bad oss och ta inspiration från någon annans recept och tillaga det, ditt recept använde jag. Det var grymt gott! Kamraterna tyckte om det och kökslärarn sa att jag kan förvänta mig bra resultat :|

Tack!

Eat it raw!

1kg kycklingfilé
    2 röda paprikor
    2 burkar creme fraiche mexican chili
    Champinjoner
    Chilikrydda

Börja med att skära till ganska små bitar av kycklingen, stek kycklingen i en teflonpanna.

När kycklingen fått färg och inte är rå häller du i paprika som du skivat i bitar, även svampen. Öppna creme fraiche burkarna och häll i, tillsätt chilikrydda vid behov, låt det puttra en stund och det blir kalasgott!

2 kyckling filer
    1 Burk cocosmjölk
    1 Burk bambuskott
    1 tsk röd eller grön currypasta (grön är sjukt stark, rekomenderar röd)

Tina kycklingen och skär ner den i mindre bitar, stek sedan up den så den är nästan färdig, sedan slänger man ner cocosmjölken och bambuskotten + 1 tsk currypasta…

Låt denna koka up 10 minuter…

Sjukt gott och lätt att laga, servera med tex ris och grönsaker…

Dabifo wrote:
    Haha, tack för tipset.
    Min kökslärare bad oss och ta inspiration från någon annans recept och tillaga det, ditt recept använde jag. Det var grymt gott! Kamraterna tyckte om det och kökslärarn sa att jag kan förvänta mig bra resultat :|

Tack!

En av mina absoluta favoriträtter, extremt gott. Som jag tidigare skrev så gör vi numera utan vitlöken, men det kan bero på att jag inte är något super-duper-vitlöks-fan.

Serverades det med ris till? Isf rekommenderar jag Jasminris.

De två senaste rätterna jag gjort på kyckling:

Rätt 1: Skär 1 kg kyckling i lagom stora bitar, stek tills det är genomstekt. Häll över en burk Uncle Bens Tikka Masala och låt puttra några minuter. (På burken rekommenderas 350 gram kyckling, men det blir så mycket sås). Stek en påse wokgrönsaker och tillsätt massa soja.
    Jag äter detta utan ris eller dylikt.

Rätt 2: Skär kycklingen i lagom stora bitar, stek och krydda efter egen smak. Tacokryddor använder jag. Gör en sallad efter eget tycke. Jag gjorde av bladspenat, cocktailtomater, paprika, gurka och rödlök.
    Gör dressing genom att blanda lätt naturell yoghurt och lättfil 50/50. Vispa ner en dipmix efter egen smak. Jag blandade även ner lite minikeso i dressingen.

Jag har köpt en lergryta… Slänger ner kycklingfilén, sen vilket tillbehör jag vill ha, tex wokgrönsaker samt en massa krydda, ugnen på 225 grader. släng in och vänta i 55 min, ta av locket och vänta 10 min till för att få färg på kycklingen.

Det här lät skitgott. Men en fråga? Ska man hälla på såsen på kycklingfiléerna innan dom åker in i ugnen eller ska dom ugnas själva så häller man på såsen separat på tallriken sen eller?

nible wrote:
    Ingredienser

10 kycklingfileér
    2 rödlökar
    1 gul och 1 grön paprika
    1 röd paprika
    4 vitlöksklyftor
    olivolja till stekning
    1 1/2 tsk sambal oelek
    1 l mellangrädde eller kelda
    1 1/2 dl mango chutney (hot and spiecy)
    2–4 msk sweet chilisås
    2 st grönsaksbuljongtärningar
    1–2 msk provensalska kryddor (frysta)
    30–75 gr parmensanost
    salt & peppar
    Gör så här

Fräs hackad rödlök, paprika och hälften av vitlöken i olja. Tillsätt sambal oelek och slå på grädden, mango chutney, sweet chili och buljongtärningarna. Låt såsen koka upp, smaka av och blanda i osten.

Gnid in kycklingfileérna med resten av vitlöken och de provencalska
    kryddorna.

Bryn fileérna i olja, salta och peppra. Lägg de brynta fileérna i en form. Sätt in formen i ugnen ca 225 grader i 20 minuter till fileérna är genomstekta.

Kanske inte det lättaste men visst fan är det gott! Äts med ris till.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.