Nyligen separerad söker enkla kycklingrecept!

Home Forums Matlagning och Recept Nyligen separerad söker enkla kycklingrecept!

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • Author

här är mitt standard recept,funkar på både fryst o tinad kyckling,fryst tar lite längre tid o ser lite oaptitliga ut i formen bara,men smakar lika

Lägg x antal kycklingfileér i ugnsform, tillsätt salt,citronpeppar,vitlökspulver,ingefära,chili. om du vill höja kcal kan du tillsätta lite honung eller ostron sås. om det faller i smaken funkar kanel grymt bra på kyckling tycker jag. droppa över lite olivolja(tillsätt ev chasewnötter för fett och kcal)
    in i ugnen på 200 grader,tror det tar runt 20min men kolla efter då och då. färdigt

Kycklingfilé(er)
    Ca ½ dl Hp BBQ sauce,
    4 små potatisar
    ½ paprika
    1 morot
    Olivolja
    Salt
    Och någon krydda man gillar

Skär kycklingfilé(erna) i bitar och lägg i en påse och häll på marinaden.
    Låt kycklingen ligga i kylen 30-45 minuter.
    Medans den ligger i kylen så skär du grönsakerna i rätt stora bitar och lägger dom i en ugnssäker form med olivolja. Krydda efter smak.

Ställ in grönsakerna i ugnen på 175 grader i 30 minuter.
    Fräs kycklingen tills den ”nästan” är klar.
    När grönsakerna har stått inne i 30 minuter så blandar du ner kycklingen i formen. Låt stå inne tills grönsakerna är ätbara ( känn med en kniv,gaffel eller grillspettl för att känna så det är mjuka.) :up:

Askel wrote:
    Det här lät skitgott. Men en fråga? Ska man hälla på såsen på kycklingfiléerna innan dom åker in i ugnen eller ska dom ugnas själva så häller man på såsen separat på tallriken sen eller?

Missat den här frågan, får be om ursäkt. Du ska på med såsen innan kycklingen åker in i ugnen.

Stekpåse som någon rekommenderade är grymt.
    Testade igår.
    Smidigt och supergod kyckling

Precis tuggat klart på ugnstekta kycklinglår.

Värm upp ugnen till 200C. Tag 3 kg kycklinglår och lägg på en plåt med kanter. Snitta dem lite med in kniv. Rör ihop 2-3 matskedar Sambal Olek, 2 limefrukter, 3 pressade vitlöksklyftor i en skål. Smeta ut marinaden över kycklingen överallt. Ugnstek i ca 45-50 min. Servera med fullkorn ris eller cous-cous samt några grönsaker. Spara resten och ät under veckan…….

FrölundaLina wrote:
    Perfekt fredagsmat!

2 kycklingfiléer
    Några matskedar lätt cream fraiche
    Gräslök
    Chillipeppar
    Svartpeppar
    Grillkrydda
    Salt
    3 färskpotatisar

Koka potatisen tills den nästan är klar. Tina kycklingen och dela i små bitar. Stek tills de är gyllenbruna, krydda och lägg till cream fraiche samt hackad gräslök. Låt puttra i ca 3min. Dela potatisen i små bitar och stek i en panna tills de får en knaprig yta, krydda med grillkrydda.

Enkelt och genialiskt!

Igår blev det:

2 kycklingfiléer, kryddade med svartpeppar och pizzakrydda.

1kg broccoli, blandade 50g olja med salt, peppar samt pressade 2 vitlöksklyftor och hällde över, salta lite extra på broccolin.

In i ugnen med allt tills det är klart, 2 måltider och underbart gott

Fyll långpanna med kycklingfile

Skär ett snitt i varje, häll i lite olivolja i snittet. häll över ”Kaj P Allround rub” (typ grillkrydda, mkt god) ha på ordentligt. Lägg sedan över en Wästgöta Kloster ost skiva (köp paket färdigskivad) på varje.

Ugn 175C ca 60 min

En ostbit på varje file ca 15g = ca 60kcal. Så inte så mkt överskott utöver kycklingfilerna (mmmmmm. grilled cheeese)

Till. Gräddfil + Chilisås (stor felix flaska) med salt+peppar.

Annars ungsgjord kyckling med salt och peppar och Willys Thai Curry Sås på burk, mkt mkt enkelt och gott. Thai curry såsen ger ca 85kcal per 100g. Snitta bara upp kycklingen efter den i klar i ugn, lägg allt i en låda och häll i thai curryn. Värm ihop allt i micro sedan när du ska äta.

Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.