nyttig sås som passar till ris & kyckling??

Home Forums Matlagning och Recept nyttig sås som passar till ris & kyckling??

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author

Nytt år nya mål

Någon som kan dela med sig ett recept till en sås/dressing som passar bra till ris & kyckling?

tack på förhand

Om du med ”nyttig” menar fettsnål så kan man göra suveränt goda såser med bara krossade tomater eller såser på yoghurt och/eller kvarg.

Om du med ”nyttig” menar näringsrik så går ovanstående såklart utmärkt även då men även såser som aioli, majonnäsbaserade såser, ostsåser, såser på fet grekisk yoghurt o.s.v. Egengjord bearnaisesås är inte heller onyttigt, det är bara en fråga om hur mycket man häller på och vilket energibehov man har.

Mat som är kaloririk är inte per definition ”dålig”.:)

Tomatsås
    Passerade tomater
    Gul lök
    Vitlök
    Lite Sockerfri ketchup
    Oregano
    salt
    vitpeppar
    & lite grönskasbuljong

Den e riktigt god och ger inte mycket kalorier..

Eddie Vedder wrote:
    Om du med ”nyttig” menar fettsnål så kan man göra suveränt goda såser med bara krossade tomater eller såser på yoghurt och/eller kvarg.

Om du med ”nyttig” menar näringsrik så går ovanstående såklart utmärkt även då men även såser som aioli, majonnäsbaserade såser, ostsåser, såser på fet grekisk yoghurt o.s.v. Egengjord bearnaisesås är inte heller onyttigt, det är bara en fråga om hur mycket man häller på och vilket energibehov man har.

+3 miljarder.

Eddie Vedder wrote:

Bra där:up:

Ordet ”nyttigt” används för mycket och är påtok för generaliserat.

God sås: Blanda sambal oelek med hackade tomater, eller med kesella. Men bara om du gillar stark mat

Egen vitlökssås eller tzatziki passar till det mesta.

Kesella/matyoghurt med pressad vitlök, salt och lite peppar.
    För tzatziki addera skuren gurka i småbitar.
    Låt stå typ 30 min sen har alla smaker blandats.

tack för svaren….

med nyttig tänkte jag då såser som inte innehåller så mycket kalorier. eftersom att såsen inte är med räknad i mitt kostschema. så vill jag inte få i mig så mycke extra kalorier från såsen.

Tacosås är väll vädigt fett och kcal snål?

Jag tror 100 g ligger på 35 kcal och bara 0.3% fett.

Om du gillar curry så är denna såsen kanon faktiskt, trots att den är gjord på minimjölk..

Fräs curry i en kastrull med olivolja.
    Blanda minimjölk med lite maizena eller annan redning och häll över curryn.
    Tillsätt en hönsbuljongtärning, smaka av och tillsätt ev salt och mer curry.
    Koka upp och låt koka några minuter, klares! :)

Japp det är det, tur det :) Men Sweet Chili/sweet sour såser, sånt innehåller mycket kcals.
    Curry är väl bra? Inte från Mcdonalds.

Om du vill ha en kall sås så prova att blanda, lättkesella med lite pressad vitlök,salt, peppar och avrunnen gurka. Det är jättegott till kyckling och ris

Linda Byström wrote:
    Om du vill ha en kall sås så prova att blanda, lättkesella med lite pressad vitlök,salt, peppar och avrunnen gurka. Det är jättegott till kyckling och ris

Tack för tipset gumman, det ska absolut testas
    Hoppas allt är bra med er. Hälsa Johan och ha en trevlig påsk:)

Kram Jossan

Vet en god men lite skum sås :ike:

Kmr inte ihåg mängderna exakt men på ett ungefär :)

1 DL kokbar Lättcremefraiche
    1 tsk mortlad torkad rosmarin
    1 tsk soja
    1 Dl Julmust
    1 hönsbuljongtärning
    Red av med maizena :up::P
    Passar bra till kyckling

En lätt sås är:
    grön/blå-mögelost och matlagningsgrädde (15% fett brukar jag använda). Tar ungefär 1,32 minuter och göra
    en klick margarin, pyttelite buljontärning i en uppvärmd kastrull. smula ner osten och grädden. rör om. Klart

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.