Home › Forums › Matlagning och Recept › nyttig sås som passar till ris & kyckling??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 april, 2008 at 14:07 #778979Anonym anvandareMemberLinda Byström wrote:Om du vill ha en kall sås så prova att blanda, lättkesella med lite pressad vitlök,salt, peppar och avrunnen gurka. Det är jättegott till kyckling och ris
Ett tips på hur man lätt gör så att gurkan blir avrunnen. Häll på salt när gurkan är uppskuren och lägg den i en sil eller ett durkslag..
Kan även flika in att denna sås blir väldigt god
1 april, 2008 at 14:12 #778980Anonym anvandareMemberMin tomatsås
1 burk krossade tomater
1 gul lök
1 vitlök
0,5 dl rött matlagningsvin
1 msk socker
20 hackade oliver
salt, peppar, oregano, basilika1 msk olivolja
Fräser lök och vitlök i olivolja på låg värme, hackar i oliverna och slår sedan i tomater och rött vin. Får puttra i 30 min eller nått. Smaka av med kryddor.
Keso gör en ganska schysst kontrast till denna. Rent spontant kan jag tänka mig experimentera med rivna morötter också, det blir nog kanon.
1 april, 2008 at 14:53 #778981Anonym anvandareMemberBallPythoN wrote:Tacosås är väll vädigt fett och kcal snål?Jag tror 100 g ligger på 35 kcal och bara 0.3% fett.
Tacosås passar till de mesta.. (den starka varianten såklart)
1 april, 2008 at 22:16 #778982Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Om du med ”nyttig” menar fettsnål så kan man göra suveränt goda såser med bara krossade tomater eller såser på yoghurt och/eller kvarg.Om du med ”nyttig” menar näringsrik så går ovanstående såklart utmärkt även då men även såser som aioli, majonnäsbaserade såser, ostsåser, såser på fet grekisk yoghurt o.s.v. Egengjord bearnaisesås är inte heller onyttigt, det är bara en fråga om hur mycket man häller på och vilket energibehov man har.
Mat som är kaloririk är inte per definition ”dålig”.
Tack för era förslag. Har aldrig påstått att kaloririk mat är dåligt på något sätt. Nyttig är ett ord som går att tolka på många sätt antar jag. I just den här frågan sökte jag efter alternativ till hur pajer oftast är tillagade, med tex mördeg, mängder av ost osv.
1 april, 2008 at 22:20 #778983Anonym anvandareMemberBlanda minikeso och pesto …woila:D
2 april, 2008 at 00:01 #778984Anonym anvandareMemberKarlssooooon wrote:Blanda minikeso och pesto …woila:Dmmm, det där lät ju väldigt smaskigt.. men jag funderar på hur det skulle smaka och blanda kesella eller turkisk yoghurt med pesto. Någon som testat? Det syrliga kanske gör att det skär sig?
2 april, 2008 at 07:04 #778985Anonym anvandareMemberLinda Byström wrote:Om du vill ha en kall sås så prova att blanda, lättkesella med lite pressad vitlök,salt, peppar och avrunnen gurka. Det är jättegott till kyckling och ris+1.
En klassiker. Rekommenderas starkt.
2 april, 2008 at 14:08 #778986Anonym anvandareMemberLätt kesella med mosad avokado och lite kryddor!!! Toppen gott!!
2 april, 2008 at 23:01 #778987Anonym anvandareMemberHälge wrote:mmm, det där lät ju väldigt smaskigt.. men jag funderar på hur det skulle smaka och blanda kesella eller turkisk yoghurt med pesto. Någon som testat? Det syrliga kanske gör att det skär sig?Turkisk yoghurt tror jag inte skulle passa. Men kesella går ju att blanda ut med det mesta så varför inte testa med pesto. Kan tänka mig att det funkar bra. Annars kan du ju också prova med creme fraiche, gräddfil eller liknande.
3 april, 2008 at 07:50 #778988Anonym anvandareMemberKvarg med salsasås och jalapeno är också jävligt gott.
3 april, 2008 at 14:55 #778989Anonym anvandareMemberFan vad hungrig jag blir av att läsa i denna tråden.
Kan bara instämma i att tomtat såser emd lök och kryddor är mycket gott.
Detsamma gäller tzatziki liknande grejer3 april, 2008 at 22:08 #778990Anonym anvandareMemberDenna gjorde jag till grillade laxkotletter, men funkar jättebra till kyckling oxå.
1,5 burk lättkesella
1/2 burk valfri rom, typ sikrom
1 finhackad rödlök
1 näve finhackad gräslök
Salt o peppar -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.