Nyttigare pajdeg?

Home Forums Matlagning och Recept Nyttigare pajdeg?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Är det någon som har ett bra recept på en nyttigare pajdeg än de vanliga som det ska vara massa margarin och sånt i? Jag har provat att komma på själv men eftersom jag inte kan något om hur olika livsmedel går ihop med varandra så resulterade det i en vääldigt hård och inte god paj…
    Alla tips är välkomna!! :P

Nu vet jag inte om det är matpaj eller efterrättspaj du är ute efter. Ett alternativ till den vanliga äppelpajen kan jag i alla fall. Mixa 100 gam mandel så att det blir riktigt finfördelat. Blanda detta med 1 ägg, lite vaniljsocker och rivet apelsinskal. Bred ut i ett tunt lager på bakplåtspapper och kör 5-6 minuter (eller tills det fått lite färg) på 200 grader. Skala och skiva äpplen tunt, bred ut över mandelbottnen och pudra över vaniljsocker och kanel. Kör i ugnen tills äppelskivorna är mjuka (5-7 minuter ungefär). Servera med vaniljkesella.

om jag inte minns fel så står det ett recept på locket till kessellaburken hur man kan göra. blir lite seg men helt ok

olle wrote:
    Nu vet jag inte om det är matpaj eller efterrättspaj du är ute efter. Ett alternativ till den vanliga äppelpajen kan jag i alla fall. Mixa 100 gam mandel så att det blir riktigt finfördelat. Blanda detta med 1 ägg, lite vaniljsocker och rivet apelsinskal. Bred ut i ett tunt lager på bakplåtspapper och kör 5-6 minuter (eller tills det fått lite färg) på 200 grader. Skala och skiva äpplen tunt, bred ut över mandelbottnen och pudra över vaniljsocker och kanel. Kör i ugnen tills äppelskivorna är mjuka (5-7 minuter ungefär). Servera med vaniljkesella.

Ojdå glömde skriva att det främst är matpajsrecept jag vill veta, men detta receptet verkar ju jättebra så man blir sugen på att prova nu ju! :P
    Så det går bra med båda sorters recept! :emo-thumb
    Tackar så mycket!!

Srednq wrote:
    om jag inte minns fel så står det ett recept på locket till kessellaburken hur man kan göra. blir lite seg men helt ok

Ja just ja, de har jag nog sett nångång… tack för tipset!! :)

Jag brukar göra så här:

3,5 skopor Atkins bakmix (motsvarar 1 dl vanligt vetemjöl)
    1 dl dinkelmjöl
    125 g kvarg
    lite olivolja

Blir lagom till en normalstor pajform, och smakar gott :up:

Sara wrote:
    Jag brukar göra så här:

3,5 skopor Atkins bakmix (motsvarar 1 dl vanligt vetemjöl)
    1 dl dinkelmjöl
    125 g kvarg
    lite olivolja

Blir lagom till en normalstor pajform, och smakar gott :up:

Ok tackar! :up: Kan man köpa bakmixen och dinkelmjöl på vanliga ICA?

mariia wrote:
    Ok tackar! :up: Kan man köpa bakmixen och dinkelmjöl på vanliga ICA?

Vet inte om det finns på Ica, eftersom jag aldrig handlar där… Men, här finns det på Hemköp iaf :)

[http://treningsforum.thereses.net/arkiv/2006/02/deilig_kesam_mi.html#more Her er en pai oppskrift], der pai-bunnen er gjort på kesella og ikke smør (-blir da ikke så sprø som bunn med smør blir…)

Sara wrote:
    Vet inte om det finns på Ica, eftersom jag aldrig handlar där… Men, här finns det på Hemköp iaf :)

Vad består den där atkins-mixen av?

snusan wrote:
    Vad består den där atkins-mixen av?

Har inte burken med mig på jobbet så jag kan inte säga exakt.. 8) Men, den är iaf proteinbaserad.

3,5 skopor, vilket motsvarar 1 dl vetemjöl, ger:

108,5 kcal

6 g kolhydrater
    18,4 g protein
    1,2 g fett

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.