Olja OCH smör?

Home Forums Matlagning och Recept Olja OCH smör?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Antingen det ena eller det andra…:)

han kanske resonerar ”olika fettkällor” :)

Kan ju va bra att ha i lite smör för att kunna bedöma när pannan har lämplig temperatur, det framgår ju inte så bra med olja.

Finns egentligen bara en anledning till att göra så och det är om man vill kombinera smörets goda smak och fina stekyta (färg) med den högre temperaturtåligheten hos olja. Sedan kan jag tänka mig att det skvätter mindre om oljan om man pytsar i lite smör i den också, men det är nog sekundärt.

Nyttigast är ju fortfarande otvivelaktigt att köra med bara olja.

Använd alltid teflonpannor, teflongrill osv. Måste man använda något för att undvika att köttet fastnar bör man välja en stekspray baserad på olivolja (extra virgin). Om man steker vid väldigt hög temperatur kan man använda en liten klick smör eller kokosnötsolja, som är mer stabilt vid hög temperatur.

Undvik majsolja, linfröolja, solrosolja eller rapsolja då dessa oxiderar väldigt lätt och förlorar sina egenskaper (och blir lätt giftig). Vanliga matoljor eller margarin är också rent skräp!

Förutom att man får man får en blandning av egenskaperna hos smöret och oljan (smak/värmetålighet/stekyta), kan det också vara så att din pappa använder klarat smör för att slippa de fläckar som blir resultatet av att slaggprodukter i smöret bränns fast på det du steker. Detta gäller bara om du steker på hög temperatur. Smör klaras genom att man smälter det och bara använder den rena smöroljan. Är pappa kock kanske?
    Pappas övriga kunskaper verkar rätt underhållande:D

Joachim Bartoll wrote:
    Om man steker vid väldigt hög temperatur kan man använda en liten klick smör eller kokosnötsolja, som är mer stabilt vid hög temperatur.

Smör är väl ändå inte mer värmetåligt än olja??

Håkan Adolfsson wrote:
    Smör är väl ändå inte mer värmetåligt än olja??

Jo, smör är mer värmetåligt än tex olivolja som väldigt många använder idag. Mina kockvänner använder nästan alltid en kombination av olja och smör. Smöret för värmetålighetens skull (och för smaken) och tex olivolja för smak.

Men då ska man komma ihåg att när de lagar mat så gör de det utifrån matlagningen som konst i första läget, inte som näring och för sådana som bygger alternativt dietar.

Kan bara instämma med herr Bartoll, använd teflonpanna! :up:

Jepp, kombinationen kan vara klart användbar beroende på vilken smak/färg osv man är ute efter. Personligen är jag dock en stor vän av olivolja i de flesta sammanhang, men så står det också Nacionalidad Española i ett av mina pass varför jag kanske inte kan betraktas som opartisk…

Vad gäller stekning behöver man ju för övrigt inte använda sig av just kallpressad olivolja om man är orolig för dess värmetålighet.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.