Olles receptbank

Home Forums Matlagning och Recept Olles receptbank

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Ambitionen med denna tråd är att publicera i snitt ett recept om dagen. Min matlagning sker oftast enligt principen hellre gott än snabbt. Det utesluter naturligtvis inte att det kommer att bli ett och annat snabbt recept också. Likaså kommer en del recept inte att vara ämnade för deffning.

Dagens macka: Två skivor polarkraft unik, 50 g kesella lätt, 100 g rökt lax, gräslök, citron, färsk pepparrot, alfalfagroddar, salt, svartpeppar.

Om inte laxen är färdigskivad, skiva upp den. Hacka gräslök och riv pepparrot. Blanda med kesellan, salta och peppra. Bred ut på den ena skivan. På med groddar, lax och den andra brödskivan. Ät!

En macka till: Samma bröd, 100 gram kassler med fettet bortskuret, ½ hackad rödlök, 50 g kesella, skånsk senap, dijonsenap, 5 cocktailtomater, romansallad, rucola, salt och peppar. Blanda kesella med senap och rödlök. Krydda. Bred ut på en av brödskivorna Lägg på kassler, de halverade tomaterna och sallad. På med andra brödet och ät…

Kul initiativ:up:

vad glad jag blir!!!! :) du verkar vara som jag!!! ska man hålla sig nyttig gäller det att äta gott o itne bara kyckling eller tonfisk….

ska prova dina recept!

athleticmia wrote:
    vad glad jag blir!!!! :) du verkar vara som jag!!! ska man hålla sig nyttig gäller det att äta gott o itne bara kyckling eller tonfisk….

ska prova dina recept!

Tackar…skönt att det är fler som inte står ut med tonfisk 5 gånger om dagen…:)

Snabb lax, 2 pers.
    300 g lax
    1 citron
    2 dl couscous
    ½ tärning kycklingbuljong
    ½ zucchini
    ½ aubergine
    1 röd paprika
    3 tomater
    1 klyfta vitlök
    ½ grön dutch chili
    spiskummin
    salt och peppar

Sätt ugnen på 200
    Koka upp 3 dl vatten med den halva buljongtärningen och lite salt.
    Tärna grönsakerna i bitar, omkring 2 cm stora. Hacka chili och vitlök.
    Ta fram wok eller stekpanna och sätt på medelvärme med lite olja i.
    Skär laxen på längden, cirka 1 cm tjocka skivor. Lägg på bakplåtspapper. Salta, peppra, riv lite citronskal över + lite saft.
    Häll couscousen i det kokande vattnet. Rör om och ta bort från plattan.
    Sätt in laxen i övre delen av ugnen. Både couscous och lax tar nu 4-5 min att bli klara.
    Stek zucchini, aubergine och paprika tills de mjuknat en aning, tillsätt vitlök, chili och tomater. Salta och peppra.

Sweet, den sissta här lät ju riktigt lovande.
    Blir till att åka o handla idag helt enkelt!
    Trevligt trevligt.

Pricken över i:et vore ju om man fick se bild på den färdiglagade rätten :).

Erasmusina wrote:
    Pricken över i:et vore ju om man fick se bild på den färdiglagade rätten :).

Sorry, har ingen kamera. Men det kommer…

För två pers.
    200 g rökt lax
    ½ gurka
    1 avokado
    saft från ½ -1 lime
    koriander eller pepparrot
    1 tsk olivolja
    salt och peppar

Skala gurkan, dela den på tvären och gröp ur innanmätet med sked. Mixa detta med olivoljan och limesaften. Salta, peppra och ställ denna dressing åt sidan så länge.
    Skär laxen i kuber 2*2 cm.
    Skär gurkhalvorna på tvären så att du får snygga halvmånar. Dela avokadon, gröp ur den med sked och tärna i lika stora kuber som laxen.
    Blanda allt i en skål med dressingen. Smaka av och arrangera i martiniglas med koriander eller riven pepparrot.

2 pers
    300 g pasta
    1 burk lättkesella
    100 gram sockerärtor
    sardelller efter smak
    10 kalamataoliver
    20 cocktailtomater
    färsk persilja
    1 klyfta vitlök
    salt och peppar

Koka upp vatten och i med pastan. Låt sockerärtorna koka med de sista 2 minuterna.
    Mixa kesellan med 1 vitlöksklyfta, persilja och 2 sardeller. Smaka dig fram till lagom mängd fisk, de är väldigt salta och smakar mycket. Dela cocktailtomaterna.
    Skölj den färdigkokta pastan med lite kallt vatten för att kyla ner den en aning.
    Blanda med övriga ingredienser. Servera.

Chokladganache
    200 g choklad, gärna någon bättre med 70 % kakao
    200 g smör
    100 g socker
    4 ägg + 4 gulor
    40 g vetemjöl

Smält smör och choklad var för sig. Vispa ägg och socker. Blanda i smör, sedan choklad. Sist mjölet. Kör i muffinsformar 7-8 min 175 – 200 C.

Observera att tiden inte är exakt. Fyll helst en muffinsform modell större till 2/3 och provgrädda. När ytan börjar spricka upp lite tycker jag att den är lagom. Vänd bakelsen upp och ner på en tallrik för att kolla om du själv tycker att den har bra konsistens. När du petar hål på den ska det rinna ut smält choklad. Tycker du att det blir för smetigt, lägg till ett par minuters ugnstid.

Servera med apelsinkaramell: Smält 1 dl socker i stekpanna tills det blivit ljusbrunt, häll på saft från 2 apelsiner och fortsätt värm tills du har en trögflytande ”sås”

Och så vaniljglass förstås!

olle wrote:
    Snabb lax, 2 pers.
    300 g lax
    1 citron
    2 dl couscous
    ½ tärning kycklingbuljong
    ½ zucchini
    ½ aubergine
    1 röd paprika
    3 tomater
    1 klyfta vitlök
    ½ grön dutch chili
    spiskummin
    salt och peppar

Sätt ugnen på 200
    Koka upp 3 dl vatten med den halva buljongtärningen och lite salt.
    Tärna grönsakerna i bitar, omkring 2 cm stora. Hacka chili och vitlök.
    Ta fram wok eller stekpanna och sätt på medelvärme med lite olja i.
    Skär laxen på längden, cirka 1 cm tjocka skivor. Lägg på bakplåtspapper. Salta, peppra, riv lite citronskal över + lite saft.
    Häll couscousen i det kokande vattnet. Rör om och ta bort från plattan.
    Sätt in laxen i övre delen av ugnen. Både couscous och lax tar nu 4-5 min att bli klara.
    Stek zucchini, aubergine och paprika tills de mjuknat en aning, tillsätt vitlök, chili och tomater. Salta och peppra.

Måste tacka för ett ypperligt gott recept. Jag och flickvännen gjorde receptet idag och det blev över förväntan gott(särskilt med ett glas rödvin till:D ) Tack för en lyckad fredagsmiddag:)

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.