Oxfilé

Home Forums Matlagning och Recept Oxfilé

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Skam till sägandes har jag aldrig anrättat oxfile i hela mitt liv, mestadels beroende på skral kassa till följd av envist jobbande inom den offentliga sektorn.

Nu har jag dock kommit över en rejäl bit, över ett kilo.

För att undvika att tabba mig med detta fina kött vänder jag mig därför till detta forums matglada medlemmar.

Hur ska jag bära mig åt för att få köttet så mört och saftigt som möjligt?

Jag hade nog tänkt grilla skiten i min quick grill men stekning kanske är bättre?

Tips mottages tacksamt.

ps kocken rekomenderar, använd termometer för att hålla koll på stekgraderna, svårt att förklara annars, jag anv termometerna ofta, speciellt när man gör stekar, eller som du steka oxfilé. Prova att bruna hela filén, sedan slänger du in den i ugnen med termometern i ändan, svårt att veta om man är i mitten annars. När köttet är uppe i den grad du vill ha minus 3 grader tar du ut den ur ugnen, köttet eftergår alltid, normalt går den upp 2-3grader, låt köttet vila ett tag innan du skär upp den, förlorar köttsaften annars.

Lycka till i köket

42-45:Blodig (tag ut ur ugnen vid 40grader)
    47-50:Medium(tag ut ur ugnen vid 45grader)
    55: Välstekt (tag ut ur ugnen vid 52grader)
    60: kasta

Låt köttet vila, innan du skär i det.

Skär du upp köttet och steker som vanligt gör du som Jompa beskrev fast skippa oljan, anv margarin. Stek köttet i en het panna, när blod tränger igenom ytan är det dags att vända på köttet (vänd en gång) efter ett tag kommer blodet/saften upp på andra sidan också, beroende på stekgrad kan du kolla på blodet/köttsaften, vill du ha det som Jompa vill ha det tar du upp köttet när första bloddroppen trängt igenom stekytan, vill du ha det medium väntar du till köttsaften är rosa, när köttsaften är helt klar som vatten är det välstekt. som vanligt, låt köttet vila någom minut innan ni äter.

ciao

Thanx a lot Biggie!

Och lycka till med formtoppningen.

Ska bli kul att se hur det går!

inga problem

En oxfile består av tre delar, huvudet, mittbit o svans!
    godast blir det om man använder dessa tre delar för sig!
    men det kanske e lite överkurs…

Här kommer ett lätt recept för o helsteka den i ugnen…

1 parera bort alla senor
    2 bryn den i hett panna, riktigt smör e o föredra
    3 kör i ugnen på 120 grader! använd stek termometer(sätt stektermometern i mitten) o ös den undertiden.

47grader-53 blodig
    54-59 medium
    60-69 lätt rosa
    70 helt genomstekt

oxfile ska högst stekas till 60 grader, annars kan du lika väl köpa fläskfile, 55-56grader e godast enligt mig.

4 Sedan tar du ut den ur ugnen 1-2 grader innan den fått den temp du vill ha,
    linda in den i aluminum folie men lämna en lucka längst upp, vila 10 min o skär sedan upp den, använd en riktigt vasskniv!!! du ska ej använda våld när du skär upp den.

…Om du gör så här kommer den bli väldigt god o mör
    men du måste givetvis krydda den också… gör det enligt tycke.

Lycka till

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.