Home › Forums › Matlagning och Recept › Pastasås efterlyses!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 oktober, 2009 at 18:38 #60835Anonym anvandareMember11 oktober, 2009 at 18:38 #376546Anonym anvandareMember
Jag har gått och blivit fettorsk på lättillagade pastasåser såsom Formaggi och Carbonara på påse från knorr. Innehållet i dessa påsar är ju skräp och undrar därför om någon har några bättre förslag, alternativ eller recept.
Dessa jag använder nu innehåller bl.a:
Vegetabiliskt fett
Ostpulver
Vetemjöl
Stärkelse
Vegetabiliska oljor
Majspulver
Maltodextrin
Mjölksocker
E339Osv, i början brydde jag mig inte då jag åt detta 1-2 gånger i månaden men nu händer det jävligt ofta att jag smaksätter min annars rätt tråkiga mat med detta.
Näringsvärdet per 100g är följande;
530kcal
11g protein
36g kolhydrat
-varav 7g sockerarter och 5g mjölksocker
38g fett
-25g mättat fettNu använder man ju dock ”endast” 50g av detta men som ni säkert förstår är detta inte särskilt optimalt, framför allt inte under diet.
Kravet är att det helst ska gå på 2 minuter att göra men jag förstår att det inte är möjligt. Hjälp..?
11 oktober, 2009 at 18:56 #376547Anonym anvandareMembergoogla på ”snabba pastasåser” ett alternativ är att du gör storkok på såser och fryser in i portionsbitar. Sedan nukar i mikron vid behov.
11 oktober, 2009 at 19:09 #376548Anonym anvandareMemberbffen669 wrote:googla på ”snabba pastasåser” ett alternativ är att du gör storkok på såser och fryser in i portionsbitar. Sedan nukar i mikron vid behov.Jag är lite utav ett fan av storkok men hur står sig smaken då man fryser in för att sedan nuka?
12 oktober, 2009 at 13:51 #376549Anonym anvandareMemberHur svårt kan det vara att göra en Carbonara?
Koka pasta, stek bacon (eller använd tärnad skinka om du är lat eller undviker fett) separera valfritt antal ägg, rör ihop pastan med äggulorna och skinkan. Klart!
Ostsåser är inte så mycket svårare. Gör en bechamel på valfritt vis och tillsätt ost av något slag.
15 oktober, 2009 at 17:46 #376550Anonym anvandareMemberHittade denna på en annan bräda, skall testas.
600g pasta
5dl matlagnings grädde lätt 7%fett
ett paket tärnad bacon inte så mkt men ger lite smak
2 rödlökar
6 champinjoner
5 kyckling fileer
4 ägg gulorFunderar dock på att köra mer kyckling, allt annat än protein är ju farligt.
16 oktober, 2009 at 20:59 #376551Anonym anvandareMember1-2 personer:
300g kycklingfilé
2 dl matlagningsgrädde
1 bit chevreost
bladspenat
rostade pinjenötter
salt, pepparRosta pinjenötter i en torr panna. Strimla och stek sedan kycklingbitarna i en klick smör, tillsätt grädde och strö på en rejäl bit chevreost. Grovhacka babyspenat och vänd i. Salta, peppra och låt koka upp.
Under tiden som såsen gottar ihop sig kokar du färsk pasta
SUVERÄÄÄN!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.